ΚΑΛΩΣΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΝΕΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ. ΓΙΟΡΤΙΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

νέα χρονιάΕυχόμαστε ολόψυχα να είναι η καινούργια χρονιά πολύ πολύ καλύτερη από την προηγούμενη! Σε συνέχεια του άρθρου μας με τις δραστηριότητες στο σπίτι για όλη την οικογένεια εν αναμονή της Πρωτοχρονιάς, σήμερα προτείνουμε μια δραστηριότητα για κάθε ημέρα που θα είστε σπίτι μέχρι και τ’ Αγιαννιού! Είπαμε, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βάλετε την καλή σας διάθεση, να μαζέψετε υλικά που έχετε στο σπίτι (άντε και λίγα επιπλέον), να φορέσετε τις πιτζάμες σας, να φτιάξετε μια ζεστή σοκολάτα και να διασκεδάσετε οικογενειακά!1/1 ημέρα ένατη

Μουσική: Στου Καινούργιου Χρόνου Την Αυλή – Διονύσης Σαββόπουλος

Δραστηριότητα μουσική –  Μουσικά Τριγωνοαγάλματα

Αντικείμενα: Μουσική, μουσικό όργανο τρίγωνο καλάντων

Τι ασκείται: Παρατηρητικότητα, εκτέλεση εντολών, διάκριση των διαφορετικών ηχοχρωμάτων.

Εκτέλεση: Βάζουμε την μουσική (και βεβαίως όχι μόνο αυτό το τραγούδι αλλά και όποιο άλλο θέλουμε) και ενημερώνουμε τα παιδιά ότι όταν χτυπήσουμε μία φορά το τρίγωνο πρέπει να μένουν ακίνητα σαν αγάλματα. Όταν το χτυπήσουμε δύο φορές ξεπαγώνουν και χορεύουν.

Συμβουλή: Είναι πιο εύκολο να πραγματοποιήστε την κρούση του τριγώνου από την εξωτερική (περιμετρική) του μεριά. Αν είσαστε δύο ενήλικες καλό είναι ο ένας να έχει το τρίγωνο και ο άλλος να χορεύει μαζί με τα παιδιά και όταν παγώνετε μην φοβάστε να κάνετε αστείες γκριμάτσες.

2/1 ημέρα δέκατη

Μουσική: José Feliciano – Feliz Navidad

Δραστηριότητα χειροτεχνία – Κατασκευή μουσικού οργάνου

Αντικείμενα: Χαρτί Α4, ψαλίδι, μαρκαδόροι, ταινία κολλητική συσκευασίας διάφανη, ένα κουτί αλουμινίου από αναψυκτικό, φακές ή ρύζι, χωνί.

Τι ασκείται: Χειρωνακτική εργασία, λεπτή κινητικότητα, φαντασία, όξυνση μουσικής αντίληψης, ανακύκλωση

Δραστηριότητα: Θα φτιάξουμε ένα μουσικό όργανο που ονομάζεται Μαράκα. Αφού είμαστε βέβαιοι ότι το κουτί αλουμινίου έχει στεγνώσει καλά βάζουμε στο πάνω μέρος (στο στόμιο) ένα χωνί. Μέσα θα ρίξουμε τις φακές ή το ρύζι. Προσοχή μην το γεμίσετε πάρα πολύ. Ο ήχος μεταβάλετε ανάλογα με την ποσότητα του υλικό, δοκιμάστε και δείτε τι σας αρέσει πιο πολύ, προσθέστε και αφαιρέστε. Μόλις καταλήξετε στην ποσότητα ασφαλίστε το στόμιο με δύο κομμάτια ταινίας συσκευασίας. Δεν πειράζει αν κολλήσει λίγο από το υλικό πάνω. Κόψτε το Α4 χαρτί ακριβώς στις διαστάσεις της περιμέτρου ώστε να το καλύπτει πλήρως. Δώστε το στα παιδιά να το ζωγραφίσουν. Μόλις ολοκληρώσουν κολλήστε το (- τυλίξτε το) με την ταινία πάνω στο κουτί αλουμινίου, έτσι ώστε να καλύπτεται πλήρως η ζωγραφιά για να μην χαλάσει. Πειραματιστείτε με τους διαφορετικούς ήχους που μπορεί να βγάλει η Μαράκα.

Ιστορία: Η μαράκα είναι ένα μουσικό όργανο που ανήκει στην τεράστια μουσική οικογένεια των κρουστών μουσικών οργάνων. Των οργάνων δηλαδή που πρέπει να τα κρούσεις, να τα χτυπήσεις, για να παράγουν ήχο. Είναι πάρα πολύ παλιό όργανο και το συναντάμε σε πολλά μέρη του κόσμου σε πολλές και διαφορετικές μορφές! Θέλεις να φτιάξουμε κι εμείς ένα ανακυκλώνοντας με τον δικό μας τρόπο αυτά τα κουτιά αλουμινίου; Τι πιστεύεις ότι θα δημιουργούσε πιο δυνατό ήχο; Αν βάζαμε χιόνι ή βοτσαλάκια; Αν βάζαμε βόλους ή πούπουλα; Τώρα Τι θες βάλουμε; Ρύζι ή φακές; Ωραία! Πάμε να το φτιάξουμε!

3/1 ημέρα ενδέκατη

Μουσική: Ακολουθία τραγουδιών!

Δραστηριότητα μουσική – Παιχνίδι του κρυμμένου μουσικού θησαυρού.

Αντικείμενα:  Μουσική, ένα κόκκινο και ένα πράσινο αντικείμενο, έπαθλο (ό,τι θέλετε εσείς μπορεί απλά μια καραμέλα).

Τι ασκείται: Όξυνση μουσικής αντίληψης, παρατηρητικότητα, συνεργασία

Εκτέλεση: Λέμε τα ακόλουθα στοιχεία στα παιδιά έτσι ώστε να μπορέσουν να βρουν ποιο τραγούδι κρύβεται πίσω από αυτά. Μόλις ολοκληρωθεί ο κύκλος τα παιδιά θα κερδίσουν το έπαθλο! Αν υπάρχει η δυνατότητα και ο χρόνος κρύψτε μέσα στο σπίτι αντικείμενα από το τραγούδι έτσι ώστε να πρέπει να τα βρουν τα παιδιά π.χ. μία μινιατούρα τυμπάνου για τον μικρό τυμπανιστή. Δεν απαντάμε. Για απάντηση βάζουμε ένα απόσπασμα από το τραγούδι να το ακούσουμε.

Ιστορία: Λοιπόν θα παίξουμε το παιχνίδι του κριμένου μουσικοθησαυρού! Θα σας λέω πληροφορίες και γρίφους και θα πρέπει να βρείτε ποιο τραγούδι είναι. Έτοιμοι;

1ο Όλο τον χρόνο στολίζω την φύση μα τα Χριστούγεννα με στολίζετε εσείς. Με έχετε κάνει και τραγούδι. Τι είμαι; «Ω έλατο»

2ο Όλο τον χρόνο δουλεύω και ποτέ δεν είμαι μόνος. Μου αρέσουν τα ταξίδια μα έχω την τάση να τρώω παραπάνω όταν ταξιδεύω. Με έχετε κάνει τραγούδι. Τι είμαι; «Ο Αϊ-Βασίλης»

3ο Είμαι ένα φτωχό μικρό παιδί. Το χόμπι μου η μουσική παίζω ένα μουσικό όργανο. Με έχετε κάνει τραγούδι. Τι είμαι; «Μικρός Τυμπανιστής»

4ο Δεν είμαι άνθρωπος μα έχω αισθήματα. Με τους φίλους μου στην αρχή δεν τα πήγαινα καλά. Μα να ξεχωρίζω δεν έχω πρόβλημα και με τον τρόπο αυτόν φωτίζω τον δρόμο των δώρων. Με έχετε κάνει τραγούδι. Τι είμαι; «Ρούντολφ το ελαφάκι»

5ο Σας φωνάζω δίχως να έχω φωνή. Βλέπω και τον ήλιο μα και το χιόνι με καλύπτει. Δεν υπάρχω ποτέ μόνο μου και ο ήχος μου καμιά φορά σημαίνει και την ώρα. Με έχετε κάνει τραγούδι. Τι είμαι; «Χιόνια στο καμπαναριό»

Συγχαρητήρια! Βρήκες όλους τους γρίφους! Έφτασες στον θησαυρό!

4/1 ημέρα δωδέκατη

Μουσική: Βλέφαρο μου – Νίκος Κυπουργός – Χρόνης Αηδονίδης

Δραστηριότητα: Ανάγνωση – Η χριστουγεννιάτικη ιστορία της φύσης.

Αντικείμενα:  Μουσική

Τι ασκείται: Φιλαναγνωσία, βιολογία, φαντασία, μουσική (καλό είναι όση ώρα αφηγείστε την ιστορία να παίζει σε χαμηλή ένταση η μουσική)

Ιστορία: Ξέρεις, τα Χριστούγεννα γιορτάζουμε και κάτι άλλο. Κάτι που δεν το ξέρει ο  πολύς κόσμος. Νομίζω ότι δεν θα το βρεις όσο κι αν ψάξεις. Ξέρεις; Γιορτάζουμε το γεγονός ότι η φύση παίρνει τους τελευταίους της ύπνους και αρχίζει να ξαναγεννιέται, από την αρχή. Αρχίζει σιγά σιγά να ξυπνάει. Ξεκουράστηκε πια βλέπεις, μετά από τόσα που έκανε για μας την άνοιξη και το καλοκαίρι. Μα μην νομίζεις ότι θα ξυπνήσει γρήγορα. Όχι! Είναι χουζούρω και κάνει ακόμα κρύο. Εμ τι; Νόμιζες ότι διαφέρει από σένα; Γιατί μην μου πεις ότι εσύ σηκώνεσαι εύκολα από την ζεστασιά του παπλώματος. Κι αυτή φαντάσου πως πάπλωμα δεν έχει.

Λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα λοιπόν, πιο συγκεκριμένα στις 21 Δεκεμβρίου, είναι εκείνη η στιγμή του χρόνου που η ημέρα γίνεται τόσο δα μικρούτσικη και η νύχτα τόσο πολύ μεγάλη. Ναι! Όπως κι εσύ γίνεσαι μικρούτσικο παιδάκι για να πάρεις φόρα και να τεντωθείς για να ξυπνήσεις καλά. Εκείνη την ημέρα έχουμε τον πιο λίγο ήλιο και το πιο πολύ φεγγάρι. Από τότε και μετά η ημέρα μεγαλώνει όλο πιο πολύ κάθε ώρα που κυλάει. Πολύ λίγο κάθε φορά. Τόσο που δεν το καταλαβαίνεις. Ναι, όπως κι εσύ μεγαλώνεις λίγο κάθε φορά; Και φτάνει το καλοκαίρι και πας να βάλεις το παντελόνι σου κι έχει κοντύνει τόσο, που φαίνεται πια σαν να είναι σορτσάκι! Ε, έτσι και η ημέρα μεγαλώνει μέχρι τις 21 Ιουνίου. Τότε ο ήλιος νικάει το σκοτάδι και η ημέρα την νύχτα! Ναι καλά κατάλαβες εκείνη είναι η στιγμή της πιο μικρής νύχτας!  Έτσι λοιπόν όσο μεγαλώνει η μέρα και έρχεται η άνοιξη και το καλοκαίρι η γη αρχίζει να βγάζει σιγά σιγά τους πλούσιους καρπούς της! Έχει ξεκουραστεί βλέπεις τον χειμώνα, έχει πιει το νερό της βροχής και έτσι είναι έτοιμη πια για να ζήσει τις πιο όμορφες ανοιξιάτικες και καλοκαιρινές στιγμές της.

5/1 ημέρα δέκατη τρίτη

Μουσική: ΑΓΕΛΑΣΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ – Κόβε Πριονάκι Μου 3/16 & ΑΓΕΛΑΣΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ – Κόβε Πριονάκι Μου 5/16

Δραστηριότητα:  Χειροτεχνία – Καλικαντζαροκολάζ

Αντικείμενα: Χαρτόνι (μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και χαρτόκουτο), μολύβι, γόμα, κοπίδι (για τους ενήλικες), ρετάλια από ύφασμα ή χαρτιά ή αποκόμματα χρωματιστά από περιοδικά και εφημερίδες, κόλλα, μαρκαδόρο.

Τι ασκείται: Φαντασία, χειρωνακτική εργασία, συνεργασία, λαογραφία, ανακύκλωση υλικών.

Εκτέλεση: Ζωγραφίζουμε, με το μολύβι, όλοι μαζί στο χαρτόνι έναν καλικάντζαρο όπως τον φανταζόμαστε. Πριν αρχίσουμε να ζωγραφίζουμε καλό είναι να το συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε στο πως θα είναι. Μην ξεχνάτε δεν υπάρχει όριο στην φαντασία! Μόλις το σχεδιάσουμε με το μολύβι κόβει το περίγραμμα ένας ενήλικας με το κοπίδι. Ζωγραφίζουμε με έναν μαρκαδόρο τα χαρακτηριστικά του προσώπου του (μάτια, μύτη και στόμα).  Στην συνέχεια κολλάμε τα κομμάτια από τα ρετάλια για να δημιουργήσουμε τα ρούχα, τα παπούτσια και τα μαλλιά του. Αν έχουμε ποικιλία από όλα τα υλικά – ρετάλια είναι ακόμα καλύτερα για να δημιουργήσουμε διαφορετικές υφές.

Ιστορία: Ξέρεις ότι αύριο είναι των Θεοφανίων; Ο μύθος λέει ότι οι καλικάντζαροι ζουν κάτω από την γη κοντά στο δέντρο που την κρατάει. Βλέπεις δεν ήξεραν οι παλιοί να εξηγήσουν πως η γη στέκει εκεί αγέρωχη. Λέγανε λοιπόν ότι οι καλικάντζαροι ζούσαν στο δέντρο αυτό και ανεβαίνουν στην γη την παραμονή των Χριστουγέννων. Αφού κάνουν αταξίες και φάνε τα γλυκά έρχεται η ώρα και την ημέρα των Θεοφανίων γυρνάνε από εκεί που ήρθαν. [καλό είναι σε αυτό το σημείο να ακούσετε τα δύο μουσικά κομμάτια] Ξέρεις έχω μια ιδέα! Τι θα έλεγες να φτιάξουμε τον δικό μας μικρό άτακτο καλικάντζαρο;

6/1 Ημέρα δέκατη τέταρτη

Μουσική: Σοφία Παπάζογλου – Τα Φώτα

Δραστηριότητα:  Χειροτεχνία – Φαναράκια βιτρό

Αντικείμενα:  Bαζάκια γυάλινα και διάφανα από μαρμελάδες ή κάτι άλλο παρόμοιο (χωρίς τα αυτοκόλλητα επάνω), χαρτιά γκοφρέ (διάφορα χρώματα, κομμένα σε μικρά ακανόνιστα κομμάτια), κόλλα ατλακόλ, πινέλο, κεράκι ρεσό, σύρμα μαλακό (προαιρετικά).

Τι ασκείται: Φαντασία, χειρωνακτική εργασία, λαογραφία, ανακύκλωση υλικών, λεπτή κινητικότητα.

Εκτέλεση: Στην εξωτερική μεριά του βάζου κολλάμε τα κομμάτια από το γκοφρέ με την κόλλα χρησιμοποιώντας το πινέλο. Καλό είναι να γεμίσει όλο και με διαφορετικού χρώματος χαρτιά γιατί δίνει ένα πολύ όμορφο αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά είναι στην αισθητική του κάθε παιδιού το τι θα φτιάξει. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Μόλις στεγνώσει βάζουμε μέσα το ρεσό και το ανάβουμε! Επιπρόσθετα μπορούμε να τυλίξουμε λίγο σύρμα στο στόμιο του βάζου δημιουργώντας χερούλι.

Ιστορία: Σήμερα είναι η γιορτή των Θεοφανίων, των Φώτων όπως αλλιώς το λέμε. Σήμερα γιορτάζουμε την ημέρα που ο Χριστός βαφτίστηκε. Η ημέρα αυτή όπως και οι υπόλοιπες χριστουγεννιάτικες ημέρες έχουν τα δικά του κάλαντα. Όμως μιας και φέτος είναι λίγο διαφορετικά τα Χριστούγεννα τι θα έλεγες να φτιάξουμε κάτι που έπαιρναν μαζί τους τα παιδιά στα κάλαντα; Όπως σου έχω πει τα παιδιά έλεγαν τα κάλαντα το βράδυ. Παλιά τους δρόμους όμως δεν είχε φώτα και λάμπες. Ιδίως στα χωριά. Αν θες μπορούμε να ρωτήσουμε και κάποιον πιο μεγάλο από εμάς που να έχει μεγαλώσει σε κάποιο χωριό. Έτσι λοιπόν για να βλέπουν τα παιδιά, μιας και δεν υήρχαν φακοί, τα παιδιά έπαιρναν μαζί τους τα φαναράκια τους. Αυτό έλεγα να κάνουμε κι εμείς σήμερα. Να φτιάξουμε το δικό μας φανράκι!

7/1 ημέρα δέκατη πέμπτη

Μουσική: Χίλιες και μια νύχτες – Γιώργος Χατζηπιερής

Δραστηριότητα  μουσική – Το twister των γιορτών

Αντικείμενα: Στολίδια από το δέντρο (να μην σπάνε) ανα ζεύγη ίδια (π.χ. δύο αγιους Βασίλιδες, δύο μπάλες κόκκινες κλπ), μουσική

Τι ασκείται: Ακολουθία εντολών, παρατηρητικότητα, όξυνση ακουστικής δεξιότητας, συνεργασία.

Εκτέλεση: Αδειάζουμε έναν χώρο με χαλί. Ζητάμε από τα παιδιά να φέρουν δύο από κάθε ήδος στολίδια από το δέντρο. Τα βοηθάμε κι εμείς φέρνοντας κι άλλα. Ιδανικά θα θέλαμε να υπάρχουν 12 στολίδια (6 ζεύγη). Τα σκορπάμε διάσπαρτα στο πάτωμα ανακατεμένα και με απόσταση το ένα από το άλλο. Λέμε στα παιδιά ότι χορεύουμε. Όσο χορεύουν θα τους πείτε ότι (π.χ.) «Όταν σταματήσω την μουσική θα πρέπει να ακουμπήσετε το ένα χέρι σας στον Άγιο Βασίλη».  Μετά το προσθέτουμε π.χ. το ένα χέρι στον Άγιο Βασίλη και το ένα πόδι στην κόκκινη μπάλα ή τον αγκώνα στην κόκκινη μπάλα και το μέτωπο σε κάποιο άλλο στολίδι. Παρατηρούμε και το αναπτύσσουμε σταδιακά, βήμα βήμα. Ακολουθούμε τους ρυθμούς των παιδιών. Έτσι περίπου όπως θα παίζαμε το κλασικό twister. Αν η μουσική τελειώσει βάζουμε ή αυτή από την αρχή ή άλλη. Θέλουμε πάντα η μουσική να είναι διασκεδαστική και ευχάριστη.

Ιστορία: Σήμερα είναι η τελευταία ημέρα των διακοπών των Χριστουγέννων. Ξέρεις ότι σε λίγες ημέρες θα χρειαστεί να ξεστολίσουμε το δέντρο; Τι θα έλεγες να ξεκινήσουμε από σήμερα με λίγο διαφορετικό τρόπο; Άκου λοιπόν τι σκέφτηκα κάνουμε…. (εξηγούμε το παιγνίδι).

Σε ευχαριστούμε που μας επέτρεψες να είμαστε όλοι μαζί σε αυτά τα τόσο διαφορετικά Χριστούγεννα! Μην ξεχνάς την «μαγεία» την φτιάχνουμε μόνοι μας, κάθε μέρα. Δες τα παιδιά πως παίζουν ώρες μόνα τους, με διαλόγους, δράσεις και αθωότητα. Άρα το μόνο που μένει είναι να μην ξεχνάμε να είμαστε πότε πότε, έστω, κι εμείς παιδιά. Μας το χρωστάμε άλλωστε. Περάσαμε όλοι μας δύσκολη χρονιά.

Η Μυρτώ Χρυσανθοπούλου είναι ηθοποιός-μουσικός-μουσικοθεατροπαιδαγωγός. 

Leave a Reply