Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΕΝΟΣ ΥΓΙΕΙΝΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

O ρόλος του σχολείου στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφήςΗ παιδική και η εφηβική ηλικία είναι σημαντικές και κρίσιμες περίοδοι για τη σωστή σωματική και ψυχική ανάπτυξη του ανθρώπου, γιατί κατά τη διάρκειά τους τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να καλύψουν ιδιαίτερες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, ενώ ταυτόχρονα υιοθετούν διατροφικές συνήθειες που συνήθως τους  συνοδεύουν σε όλη τη μετέπειτα ζωή τους.  Πέρα από τον αυτονόητο σημαντικό ρόλο των γονέων και όσων αυτοί διδάσκουν στα παιδιά τους μέσω των επιλογών τους για την οικογενειακή διατροφή, μπορεί και το σχολείο να αποτελέσει χώρο εκπαίδευσης και έμπνευσης για τους μαθητές του. Λοιπόν, ποιος είναι ο ρόλος του σχολείου στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφής;

Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν μία εξαιρετική ευκαιρία προς την κατεύθυνση αυτή. Οι επιλογές, ευτυχώς, διαρκώς αυξάνονται (αν και φέτος είμαστε πιο περιορισμένοι λόγω κορονοϊού) και μπορούν να καλύψουν τόσο κάθε ηλικιακή ομάδα όσο και σχεδόν κάθε πιθανό συνδυασμό με projects που διενεργούνται στο σχολείο. Στόχος είναι τα παιδιά να ενημερώνονται για την υγιεινή διατροφή, να παρακολουθούν ομιλίες από καταρτισμένους επιστήμονες, να εκπαιδεύονται στη σημασία της μη σπατάλης φαγητού και, τελικά, να κατανοήσουν πως πρόκειται για έναν τρόπο ζωής και όχι απλά μία απόφαση στιγμής.

Παράλληλα, μπορούν οι μαθητές όλων των βαθμίδων να εμπλακούν ενεργά σε ερευνητικά προγράμματα που αφορούν την υγιεινή διατροφή π.χ. διαβάζοντας λογοτεχνικά βιβλία με θέμα τη διατροφή, κάνοντας βιβλιογραφική έρευνα και έρευνα πεδίου και συνθέτοντας δημιουργικές εργασίες, τις οποίες μπορούν να μοιραστούν μέσα από παρουσιάσεις με τη σχολική κοινότητα. Σε μεγαλύτερες ηλικίες, οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν το μάθημα της Βιολογίας προκειμένου να διερευνήσουν τη διατροφική αξία των τροφίμων.

Η δημιουργία λαχανόκηπου αποτελεί μία εξαιρετική ιδέα που όλο και περισσότερα σχολεία υιοθετούν και τούτο διότι προσφέρει τη δυνατότητα στους μαθητές, μέσα από τη βιωματική ενασχόλησή τους με τις βιοκαλλιέργειες και τις συγκαλλιέργειες λαχανικών και αρωματικών φυτών, να έρχονται σε επαφή με τη φύση, να αποκτούν οικολογική συνείδηση και  να μαθαίνουν για τον ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες. Ταυτόχρονα, φυτεύοντας, καλλιεργώντας χωρίς φυτοφάρμακα λαχανικά εποχής, αρωματικά φυτά, σπόρους βολβούς κλπ αντιλαμβάνονται καλύτερα την αξία αλλά και τη δυσκολία της «δουλειάς» στη φύση και μαθαίνουν να εκτιμούν περισσότερο αυτά που τους προσφέρονται στον πάγκο του μανάβικου.

Τέλος, η επιλογή όσων θα διαθέτει το κυλικείο για τους μαθητές είναι μία σπουδαία ευκαιρία ώστε να υιοθετήσουν υγιεινές συνήθειες διατροφής. Ο ρόλος, λοιπόν, ενός σχολείου μπορεί να αποβεί δυναμικός και να προάγει στη σχολική κοινότητα την αξία της υγιεινής διατροφής, η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ψυχοσωματική και την πνευματική ευεξία του ατόμου. Μέσα από την υλοποίηση αντίστοιχων προγραμμάτων και δράσεων, αυξάνονται οι πιθανότητες ώστε οι μαθητές όλων των βαθμίδων να υιοθετήσουν υγιεινές συνήθειες διατροφής, να γίνουν ενημερωμένοι, υπεύθυνοι και συνετοί καταναλωτές και κατ’ επέκταση αυριανοί πολίτες που θα σέβονται την υγεία τους, το σώμα τους και γενικότερα το περιβάλλον.

Η Έλσα Σούκουλη είναι δασκάλα των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη. 

Leave a Reply