ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΠΩΣ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ;

συναισθηματική ανωριμότηταΠώς εντοπίζουμε τη συναισθηματική ανωριμότητα στα παιδιά; Ποια σημάδια πρέπει να μας απασχολήσουν και πώς μπορούμε να παρέμβουμε για να βοηθήσουμε το παιδί να αισθανθεί καλύτερα;

📌Δυσκολία στον έλεγχο των συναισθημάτων (ξεσπάσματα θυμού με φωνές ή/και κλάμα)
📌Δυσκολία στο να εκφραστεί/επικοινωνήσει λεκτικά
📌Δυσκολία στην έκφραση των δικών του συναισθημάτων καθώς και στην κατανόηση των συναισθημάτων άλλων ανθρώπων (ενσυναίσθηση)
📌Απροθυμία να αναλάβει ευθύνες ή/και πρωτοβουλίες
📌Αποφυγή καταστάσεων που δεν είναι γνώριμες ή οικείες

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
✏️Διδάσκουμε τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν το συναίσθημα τους καθώς και να ερμηνεύουν τα συναισθήματα των άλλων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την βοήθεια βιβλίων, εικόνων, βίντεο, παιχνίδι ρόλων καθώς και εξωτερικά προγράμματα (σε παιδότοπο, παιδική χαρά κλ.π.)
✏️Παρατηρούμε τα παιδιά διαρκώς (στάση σώματος, έκφραση προσώπου, ζωγραφιές) και σε περίπτωση που αντιληφθούμε πως υπάρχει κάποιο συναίσθημα που δυσκολεύει το παιδί του δίνουμε την ευκαιρία να το εκφράσει
✏️Για κάθε αντίδραση υπάρχει μία αιτία. Προσπαθούμε να καταλάβουμε τον λόγο που κάποιο παιδί παρουσιάζει μία συγκεκριμένη συμπεριφορά.
✏️Σε περίπτωση που το παιδί εκφράζει το συναίσθημα του με τρόπο μη αποδεκτό (κλοτσάει αντικείμενα) δεν απορρίπτουμε το συναίσθημα του παιδιού αλλά την λάθος συμπεριφορά π.χ. «δεν είναι κακό να είσαι θυμωμένος, όμως είναι κακό να κλοτσάς αντικείμενα».
✏️Επιβραβεύουμε τα παιδιά για τις σωστές συμπεριφορές και για την προσπάθεια τους π.χ.«σήμερα έπαιξες πολύ όμορφα με τα άλλα παιδιά, χαίρομαι πολύ για εσένα» και αποφεύγουμε να τονίζουμε τις λάθος συμπεριφορές «πρόσεχε μην μαλώσεις με τα άλλα παιδιά την επόμενη φορά!»

Η Κέλλυ Αγοραστού είναι ειδική παιδαγωγός- ψυχοπαιδαγωγός. [email protected]