ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

δημοτικόΧωρίς να πολυκαταλάβουμε πώς πέρασαν τα χρόνια, το μικρό μας έφτασε κιόλας στο δημοτικό. Νέες απαιτήσεις, νέο πρόγραμμα, νέοι… αγώνες για εμάς, αλλά κυρίως για εκείνο. Τι πρέπει να γνωρίζουμε για να κυλήσουν σαν νεράκι τα επόμενα έξι χρόνια; Η Μίνα Κουρμπάνη, δασκάλα στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη, είναι εδώ για να λύσει τις απορίες μας!

Έφτασε η πολυπόθητη ώρα που το παιδάκι μας θα φοιτήσει στο δημοτικό. Καταρχάς θεωρείτε ότι η αλλαγή αυτή μπορεί να το αγχώσει και να το μπλοκάρει; Και αν ναι, πώς πρέπει να του συμπεριφερόμαστε στην αρχή, μέχρι να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες;
Τα παιδιά, όπως συχνά και οι ενήλικοι, όταν συνειδητοποιήσουν ότι κάτι καινούργιο ξεκινά, ανησυχούν! Ο φόβος για το άγνωστο και κάθε νέο ξεκίνημα φαντάζει δύσκολο στα μάτια τους. Η μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αποτελεί μια πρόκληση που χρειάζεται να επενδυθεί με συναισθήματα χαράς, προσμονής και ενθουσιασμού. Παρ’ όλα αυτά, μπορεί να εμφανιστούν και δύσκολα συναισθήματα, όπως φόβος και ανησυχία. Για να μπορέσουμε να εξομαλύνουμε τα δύσκολα συναισθήματα, καλό θα είναι οι γονείς να συζητήσουμε για τη νέα αυτή μετάβαση, να ενημερώσουμε το παιδί για το νέο σχολείο και να απαντήσουμε στις απορίες του σε ένα κλίμα ενθουσιασμού και –κυρίως– εμπιστοσύνης για το σχολείο. Εφόσον το παιδί νιώσει ότι οι γονείς εμπιστεύονται το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς που το πλαισιώνουν, τότε έχουμε ακολουθήσει τα βήματα για μια πετυχημένη μετάβαση στο δημοτικό σχολείο.

Τι κάνουμε με τη μελέτη για την επόμενη ημέρα;
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι για τα παιδιά της πρώτης και δευτέρας δημοτικού η μελέτη μαθημάτων πρέπει να είναι μισή ώρα. Τα παιδιά της τρίτης και τετάρτης δημοτικού χρειάζονται κατά μέσο όρο 45 λεπτά και της πέμπτης και έκτης δημοτικού κατά μέσο όρο 1 ώρα. Στο σχολείο μας, στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη, έχουμε εισαγάγει την καινοτομία όπου η μελέτη των μαθημάτων της πρώτης δημοτικού έχει ενσωματωθεί στο ημερήσιο πρόγραμμα και έτσι σπίτι τα παιδιά καλούνται να κάνουν μόνο επανάληψη στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Στόχος του σχολείου μας είναι να δημιουργήσει παιδιά ανεξάρτητα, με αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ώστε από τα μέσα της δευτέρας δημοτικού το παιδί να μπορεί να ανταποκριθεί μόνο του στις ανάγκες της καθημερινής μελέτης του. Θα χρειαστεί οι γονείς να ενθαρρύνουμε  τα παιδιά μας να αντιληφθούν ότι η οργάνωση της μελέτης στο σπίτι αποτελεί δική τους ευθύνη.  Όλες αυτές οι δεξιότητες που θα κατακτηθούν από τους μαθητές έχουν στόχο τα παιδιά να προετοιμάζονται κατάλληλα για τις επόμενες τάξεις.

Ποιες τάξεις θεωρείτε τις πιο κρίσιμες/δύσκολες και γιατί;
H μετάβαση στο δημοτικό σχολείο αποτελεί ένα γεγονός μεγάλης σημασίας για τη ζωή του παιδιού, γιατί σηματοδοτεί την εισαγωγή του στην ενεργή σχολική ζωή. Είναι μια νέα εποχή καθηκόντων και απαιτήσεων όπου παίζει καθοριστικό ρόλο στην προσαρμογή του παιδιού και στην υιοθέτηση θετικής στάσης απέναντι στον κόσμο του σχολείου. Όταν το παιδί έχει τις απαραίτητες βάσεις που χρειάζεται για να προχωρήσει σωστά και μεθοδευμένα στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού, έχει χτίσει δηλαδή τα σωστά θεμέλια, δεν υπάρχει κάτι που να το δυσκολεύει ιδιαίτερα. Όσον αφορά την ύλη της κάθε τάξης, θεωρώ πως η τρίτη και η πέμπτη δημοτικού παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη πρόκληση για τα παιδιά, διότι συναντούν καινούργιες πληροφορίες και διδάσκονται διαφορετικό υλικό από τις προηγούμενες τάξεις. Όμως, εάν ένα παιδί είναι ήδη έτοιμο, δεν θα δυσκολευτεί. Αντιθέτως, θα το προετοιμάσει κατάλληλα για τις επόμενες τάξεις του δημοτικού, όπου με διάβασμα και σωστό προγραμματισμό θα συνεχίσει μια πετυχημένη μαθητική πορεία.

Αν έχουμε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, πώς πρέπει να κινηθούμε ώστε και να μη νιώσει άσχημα, αλλά και να καλύψει τα κενά που πιθανόν θα δημιουργηθούν στη μάθησή του;
Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται να κινηθούμε με σύνεση και προσοχή, καθώς οφείλουμε να δείξουμε στο πρόσωπό του αρκετή φροντίδα και αγάπη, ώστε να μη νιώσει αμήχανα συγκριτικά με τα υπόλοιπα παιδιά. Ένα καταρτισμένο διδακτικό προσωπικό που θα παρέχει πλούσιο υλικό με βοηθητικές δραστηριότητες θα βοηθήσει τα παιδιά να απογειωθούν και θα τα απομακρύνει από τις κοινωνικές προκαταλήψεις. Τα παιδιά με αυτό τον τρόπο εντάσσονται ομαλά στο σχολικό περιβάλλον.

Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε το ωρολόγιο αναλυτικό πρόγραμμα του δημοτικού [το υποχρεωτικό, που ακολουθούν από κοινού δημόσια και ιδιωτικά σχολεία], ποιες θα ήταν οι βασικές τροποποιήσεις που θα κάνατε στην ύλη ή/και στο ωράριο; Ποιες είναι οι βασικές ελλείψεις του ελληνικού δημοτικού σχολείου;
Το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται να προσαρμοστεί στις ανάγκες της σημερινής εποχής. Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού υλικού είναι απαραίτητο να γίνει με τρόπο τέτοιο ώστε η μάθηση να εστιάζει στον τρόπο μάθησης για έναν κόσμο που αλλάζει συνέχεια και όχι στην αποστήθιση πληροφοριών. Αποτελεσματικό θα είναι η εκπαίδευση να μη στηρίζεται μόνο στα σχολικά εγχειρίδια, όπου από μόνα τους δεν αποτελούν και τα καταλληλότερα εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς, αλλά τα παιδιά μέσα από δράσεις να οδηγούνται στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, στη συγκέντρωση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές και την αξιολόγησή τους. Γι’ αυτόν τον λόγο, τα σχολεία πρέπει να προσφέρουν στους μαθητές βιωματικά μαθήματα και μαθήματα στη φύση. Τα παιδιά να μάθουν τη διδακτέα ύλη μέσα από προσωπικές εμπειρίες, βιωματικές δράσεις κάνοντας τη μάθηση παιχνίδι. Η ύπαρξη εργαστηρίων θα βοηθήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους. Στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη έχουμε εντοπίσει τις ανάγκες αυτές και φροντίζουμε ώστε να τις καλύπτουμε για τους μαθητές μας.

Τέλος, ποια είναι η πρώτη συμβουλή που θα δίνατε σε έναν γονέα μαθητή ή μαθητών δημοτικού;
Η βασικότερη συμβουλή είναι ο γονέας να έχει εμπιστοσύνη στο σχολείο που αφήνει το παιδί του, να υπάρχει συνεργασία με αυτό και να ακούει τους δασκάλους, που πάντα προσεγγίζουν το παιδί με ενσυναίσθηση! Καλή σχολική χρονιά!

Leave a Reply