ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ. THE COVID-19 EDITION

αλφαβητάριΗ φετινή σχολική χρονιά πρέπει να έχει το δικό της σπέσιαλ αλφαβητάρι, καθώς πολλά από όσα θεωρούσαμε δεδομένα δεν είναι πια, ενώ νέες λέξεις, έννοιες και συνήθειες έχουν ενταχθεί στην καθημερινότητα μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Πάμε, λοιπόν!

Αποστάσεις Το βασικότερο όλων των μέτρων προστασίας. Από μακριά κι αγαπημένοι, από μακριά και υγιείς. Βολεύει μάλιστα αν θέλουμε να αποφύγουμε αντιπαθείς γονείς, που μας γουστάρουν για παρέα. Το πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι πιθανότατα τα πολύ μικρά παιδιά όχι μόνο δεν θα καταφέρουν να μείνουν μακριά το ένα από το άλλο και όλα μαζί από τους εκπαιδευτικούς τους, αλλά, σύμφωνα με τον Νόμο του Μέρφι, σίγουρα το 2020 θα είναι η χρονιά της μεγαλύτερης προσκόλλησης στον Άλλο. Τουλάχιστον, οι μικροί ήρωες θα γλιτώσουν τα όργια των γονέων τύπου «Κωστάκη, δώσε ένα φιλάκι στη θεία Ρούλα» και «Ελενίτσα, έλα δώσεις το χέρι σου στον κύριο Αναξίμανδρο» [Τους οποίους εννοείται ότι δεν καλούμε στο σπίτι, απλώς ίσως τους συναντήσουμε τυχαία στον δρόμο]. Και αυτό το κεκτημένο πρέπει να το διατηρήσουν τα παιδιά και μετά την πανδημία.

Βήχας Μέχρι πέρυσι, ξεπερνιόταν με μια δυο καραμέλες Χολς με βέιπορ άκσιον που μαλακώνουν και γλυκαίνουν τον λαιμό. Από μόνος του, δεν μας περιόριζε και γενικά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες σε παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, γραφεία, σινεμά, θέατρα και καταστήματα έβηχαν όλοι ανεξαιρέτως ο ένας πάνω στον άλλον. Τώρα ένας τσιγαρόβηχας, μια στραβοκατάποση, ένα κρυωματάκι από το ερκοντίσιο ή ένα τυχαίο γκούχου αρκούν για να εξαφανιστούν όλοι από γύρω μας και φυσικά για να μείνουμε στο σπίτι είτε είμαστε μαθητές είτε εργαζόμενοι. Tip: Αν κάποιος δεν τηρεί τις αποστάσεις και κολλάει επάνω σας στην ουρά, στην καφετέρια, στη δουλειά σας, προσποιηθείτε πως βήχετε και θα δείτε πώς θα σπριντάρει αλά Γιουσέιν Μπολτ [που, μπάι δε γουέι, νόσησε κι αυτός από κόβιντ].

Γιορτές σχολικές. Ξεχάστε τες. Τέρμα το άγχος των παιδιών για τα ποιήματα και τα θεατρικά, τέρμα οι ξεπερασμένοι πανηγυρικοί που δεν έχουν αλλάξει από τα φίφτις που τους εκφωνούσε η γιαγιά μου, τέρμα οι συγκινημένοι γονείς με τα υψωμένα κινητά, που δεν βλέπουν ποτέ το παιδί τους λάιβ, αλλά μόνο στην κακή λήψη που τράβηξαν παλεύοντας να βγάλουν από το πλάνο το τάμπλετ του μπροστινού γονιού, τέρμα τα γέλια, με την καλή και την κακή έννοια. [Ακόμα προσπαθώ να με ψυχολογήσω αν χάρηκα ή στενοχωρήθηκα που την περασμένη 25η Μαρτίου ο γιος μου δεν ενσάρκωσε, όπως ήταν προγραμματισμένο, τον Κολοκοτρώνη, με φουστανέλα, φέσι και NIKE, ως είθισται]. Ξεχνάτε, επίσης, προς το παρόν, και εκδρομές, παρελάσεις και [ελπίζω] εκκλησιασμούς.

Διάλειμμα (σχολικό) και διάλυμα (αντισηπτικό) Αυτό με το -ει- και τα δύο μ, θα αλλάξει τρόπο εκτέλεσης. Τα παιδιά δεν θα προαυλίζονται όλα μαζί και περιμένουμε να δούμε πώς θα στηθούν οι διδακτικές ώρες, τα διαφορετικά κουδούνια, οι περισσότερες εφημερίες κ.λπ. κ.λπ., ώστε το παραπάνω σύστημα να αποδώσει, ιδιαίτερα στα σχολεία που δεν έχουν μεγάλες αυλές. Αυτό με το -υ- και το ένα μ, θα είναι απολύτως απαραίτητο για την αντισηψία των χεριών των πάντων. Τα σχολεία ‒θεωρητικά‒ θα το προμηθεύονται από τους δήμους και οι γονείς από τα φαρμακεία. Μάθετε στα παιδιά σας να το εφαρμόζουν σωστά και υπενθυμίζετέ τους συχνά πως ούτε πίνεται ούτε είναι κατάλληλο για μπουγέλο.

Εκπαιδευτικοί Κουράγιο. Διότι πέραν του ‒ούτως ή άλλως‒ δύσκολου έργου τους να διδάσκουν και να πειθαρχούν τα βλαστάρια μας σε θέματα εκπαιδευτικά και συμπεριφορικά αντίστοιχα, φέτος θα επωμιστούν και την αντι-κόβιντ διδασκαλία και πειθαρχία, με συγκεχυμένες οδηγίες από το Υπουργείο Παιδείας, χωρίς υλικοτεχνικές υποδομές, με a priori χείριστες συνθήκες υγιεινής, με τα δικά τους άγχη [καθώς καθημερινά θα έρχονται σε επαφή με τεράστιο αριθμό ατόμων συγκεντρωμένων σε μια μικρή αίθουσα]. Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη! Ιδιαίτερα σε όσους έχουν τμήματα με μικρά παιδάκια και ανίκανους διευθυντές.

Ζακέτα Το άγχος της Ελληνίδας μάνας φέτος θα πολλαπλασιαστεί. Γιατί το κρύωμα, που από μόνο του την πανικόβαλε ως έννοια, μπορεί πλέον να μην είναι ένα απλό κρύωμα. Οπότε το «Ζακέτα να πάρεις!» θα είναι δεδομένο ήδη από τον Σεπτέμβριο, οπότε και συνήθως σημειώνονται θερμοκρασίες γύρω στους 30 βαθμούς, ενώ πλέον θα συνοδεύεται και από το «Μάσκα να πάρεις!» εκτός αν η μάνα ανήκει στο Κίνημα «Κανένα παιδί με μάσκα στο σχολείο». [Ότι η ζακέτα καταπιέζει τα παιδιά δεν το έχει σκεφτεί κανείς φωστήρας γονιός να φτιάσει Κίνημα «Κανένα παιδί με ζακέτα στο σχολείο»].

Ηλικιωμένοι Εδώ δεν έχει χιούμορ. Τους αγαπάμε, τους προστατεύουμε, τους φροντίζουμε, τους προσέχουμε. Αν μάλιστα οι παππούδες και οι γιαγιάδες εμπλέκονται ενεργά στην καθημερινότητά μας και στην καθημερινότητα των παιδιών μας, προφυλασσόμαστε διπλά και τριπλά και τετραπλά.

Θεωρίες Συνωμοσίας Τι να πρωτογράψω. Εμπεριέχονται και αλληλοεμπλέκονται τσιπάκια, 5G, Ισλαμισμός, Μπιλ Γκέιτς, Κόμπι Μπράιαντ, Πούτιν, Ερντογάν, Πεφωτισμένοι, Έλον Μασκ, Ερπετόμορφοι, Νέα Τάξη Πραγμάτων, Αντίχριστος, Κινέζοι, Κιμ Γιονγκ Ουν, ελίτ [όχι οι φρυγανιές, οι άλλες], Εβραίοι, Λέσχη Μπίλντεμπεργκ, γιατροί-ηθοποιοί, νεκροί που δεν πέθαναν, αμοιβές για να δηλώσεις κρούσμα [βρε, χαζά, όλη η χώρα θα νοσούσε σε τέτοια περίπτωση], μάσκες εμποτισμένες με ναρκωτικά [κουρκουμπίνη, τη ακριβεία], Τραμπ, εκλογές, εξωγήινοι, Μασόνοι, σχολεία-φυλακές, απαγωγές παιδιών, πειράματα, μείωση του παγκόσμιου πληθυσμού. Μέχρι σήμερα έχουν αναπτυχθεί από 2.300 διαφορετικές μεταξύ τους θεωρίες συνωμοσίας και προσωπικά, για να μην μπερδευτώ κυρίως, αποφάσισα να μην πιστέψω καμιά τους. Κι αν ακούσω κάποιον να λέει «Εγώ δεν είμαι συνωμοσιολόγος, αλλά…», κόβω τα πολλά πολλά!

Ιός Ξέρετε τι είναι ένας ιός σαν αυτόν που μας διέλυσε τις ζωές; Πρόκειται για ένα παθογόνο, που μπορεί να αναπτυχθεί και να αναπαραχθεί μόνο αφού μολύνει ένα κύτταρο ξενιστή. Περισσότεροι από 500 τύποι ιών είναι σήμερα γνωστοί. Πέραν του τρομακτικού μας συγκάτοικου των τελευταίων μηνών σε ιούς οφείλονται μεταξύ άλλων το κοινό κρυολόγημα, η γρίπη, οι παιδικές αρρώστιες, η μηνιγγίτιδα, ο έρπης, η γαστρεντερίτιδα, η λύσσα, ακόμα και μερικοί καρκίνοι και λεμφώματα.  Αντιμετωπίζονται με φαρμακευτική αγωγή και εμβόλια, τα οποία περιμένουμε εναγωνίως και για τον κορονοϊό.

Κρούσμα Ως [επιβεβαιωμένο] κρούσμα ορίζεται ο ασθενής που έχει βγει θετικός σε τεστ κορονοϊού, είτε είναι συμπτωματικός είτε όχι. Αν και γλωσσικά είναι λάθος [γιατί το κρούσμα νοσεί, καθώς ορίζεται ως κάθε ξεχωριστή περίπτωση προσβολής ενός ατόμου από επιδημική ασθένεια], θα ακούσετε συχνά και τις εκφράσεις πιθανό ή ενδεχόμενο ή ύποπτο κρούσμα, για ανθρώπους που είτε παρουσιάζουν συμπτώματα είτε έχουν έρθει σε επαφή με νοσούντα, αλλά ακόμα δεν έχουν ελεγχθεί ή ακόμα δεν έχουν εκδηλώσει τη νόσο. Σε κάθε περίπτωση, μακριά από εμάς, μέχρι να θεραπευτούν! Και μετά ξανά κοντά μας!

Λοιμωξιολόγοι New entries στον μιντιακό χώρο, ήρθαν για να μείνουν για κάποιο χρονικό διάστημα, ελπίζουμε όχι για πολύ ακόμα. Ο προφεσόρε Σωτήρης Τσιόδρας, ο ξινούτσικος και πάντα απαισιόδοξος Νίκος Σύψας με τη γάτα που αποζητά τα φώτα της δημοσιότητας, η θεούσα παθολόγος Ελένη Γιαμαρέλλου, που δεν θεωρεί τη Θεία Κοινωνία επικίνδυνη, η ‒κατά των 25 μαθητών στην τάξη μια και δεν είναι στην επιτροπή‒ Αθηνά Λινού, ο νέος και ‒κατά πολλές‒ ωραίος Γκίκας Μαγιορκίνης, που την πάτησε λόγω απειρίας και βρέθηκε στο στόχαστρο ο ‒χωρίς μάσκα τη βάψαμε‒ Χαράλαμπος Γώγος, ο υποπτέραρχος Δημήτρης Χατζηγεωργίου και πολλοί άλλοι συνάδελφοί τους μπήκαν ξαφνικά στις ζωές μας και τις αναστάτωσαν, διότι και μεταξύ τους διαφωνούν και συχνά κατηγορούνται, μάλλον δίκαια, ότι παίζουν πολιτικά παιχνίδια [π.χ. με τα ανοιγοκλεισίματα των σχολείων ή με τον τουρισμό] και κυρίως επειδή και εκείνοι είναι μπροστά σε κάτι καινούργιο και δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν ούτε τον ιό ούτε τη δημοσιότητα.

Μάσκα Ποιος το περίμενε πως τα παιδιά θα φορούσαν μάσκα στο σχολείο από Σεπτέμβριο και όχι μόνο τον Φεβρουάριο, μήνα των Απόκρεω. Ποιος θα το πίστευε πως ένα κομμάτι προστατευτικό πανί ή χαρτί θα γινόταν αντικείμενο κοινωνικοπολιτικών αντιπαραθέσεων. Και βέβαια ποιος θα το έλεγε πως μαζί με τα βιβλία θα διανεμηθούν στους μαθητές και δωρεάν μάσκες. Κανείς, αλλά να που έγινε. Εδώ, λοιπόν, αξίζει να σημειώσουμε ότι η μάσκα δεν είναι επικίνδυνη [καμιά κυβέρνηση δεν θα τολμούσε να πάρει το ρίσκο να κινδυνεύσουν παιδιά, θα είχε πέσει την επόμενη ημέρα κι ούτε που θα ξανάβγαινε ποτέ, ούτε γίνεται τόσοι παιδίατροι να λένε βλακείες]. Είναι, βέβαια, άβολη, δύσχρηστη [ιδιαίτερα αν θες να τη χρησιμοποιήσεις σωστά], ενοχλητική, πνιγηρή. Αλλά είναι και απαραίτητη, ώστε να μην κολλήσουμε εμείς τους άλλους και οι άλλοι εμάς. Με υπομονή και επιμονή θα τα καταφέρουμε, όσο κι αν σπάσουν τα νεύρα μας. Όσο για την ψυχολογία των παιδιών, εξαρτάται πολύ από το πώς θα τους μιλήσουμε εμείς για τη μάσκα. Ε, δεν θα πετούν και στα σύννεφα φορώντας τη, αλλά μη νομίζετε, πιθανόν να τη διασκεδάσουν την όλη εμπειρία. Για τα πολύ μικρούλικα, θα πρέπει και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τους να αφιερώσουν χρόνο για να διδαχθούν την ορθή χρήση της. Ας το δούμε ως παιχνίδι-πρόκληση. Όπως, άλλωστε, το είδαν και οι ιθύνοντες που έπαιξαν-προκάλεσαν τα νεύρα μας με τις μάσκες-γίγαντες που πρόσφεραν στα μικρά μας.

Νίκη Κεραμέως Ανεξάρτητα από τις πολιτικές του πεποιθήσεις, μάλλον δεν υπάρχει γονέας που να μην έχει άχτι την Υπουργό Παιδείας, καθώς η τελευταία έχει προβεί σε μια σειρά από ατυχείς δηλώσεις [όπως αυτή με τα 17 παιδιά ανά τάξη Μ.Ο.], ενώ ταυτόχρονα δεν έκανε καμιά ουσιαστική προετοιμασία για το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο, εν μέσω πανδημίας [π.χ. μειώσεις μαθητών ανά τάξη, προσλήψεις, νέα κτίρια, αλλαγές σε ωράρια κ.ά.], φορτώνοντας σε εκπαιδευτικούς, γονείς και ‒φευ‒ σε παιδιά την ατομική ευθύνη, που καλό θα ήταν να συνυπάρχει και με την αντίστοιχη κρατική. Σε κάθε περίπτωση, αυτήν έχουμε, με αυτή πορευόμαστε και σε λίγο καιρό θα ξέρουμε πού θα οδηγήσει το άνοιγμα των σχολείων υπό αυτές τις συνθήκες και ποιο θα είναι το μέλλον της κυρίας Κεραμέως.

Ξύστρες, γόμες, μολύβια, χάρακες, στιλό, μαρκαδόροι και λοιπά συμπαρομαρτούντα φέτος είναι αποκλειστικά και μόνο ατομικά. Δώστε στα μικρά σας να καταλάβουν πως απαγορεύονται ρητά οι πολυαγαπημένες τους ανταλλαγές αντικειμένων, οι τάπες, τα χαρτάκια «το ’χω, το ’χω, το ’χω, δεν το ’χω». Α, και φυσικά απαγορεύεται και το μοίρασμα των δεκατιανών σνακ.

Ολοήμερο σχολείο Η Υπουργός Παιδείας ζήτησε να το προτιμήσουν οι γονείς, ώστε να μην παίρνουν τα παιδιά στις 13:15 οι παππούδες και οι γιαγιάδες. Όμως, και αυτό θέλει μια ειδική φροντίδα, εντελώς ξεχωριστή από το κλασικό σχολείο. Στο πλαίσιό του [που συνήθως ισοδυναμεί με (κακή) φύλαξη] , δεν υπάρχουν οι τάξεις-κάψουλες τις οποίες ονειρευόμαστε για ασφάλεια, καθώς τα παιδιά και οι δάσκαλοι αναμειγνύονται, ενώ θέλει άριστη οργάνωση ο τρόπος και ο χώρος σίτισης των μικρών μαθητών που θα παραμένουν μέχρι τις 16:00 στη σχολική μονάδα. Και μια υποσημείωση προς την κ. Υπουργό. Ελάχιστοι γονείς σχολούν μεταξύ 15:00 και 15:30, ώστε να είναι παρόντες στο σχόλασμα του ολοημέρου στις 16:00. Και από το ολοήμερο, οι παππούδες και οι γιαγιάδες παραλαμβάνουν στην πλειονότητα των περιπτώσεων τους μαθητές.

Παγούρι Άλλη μεγάλη και πονεμένη συζήτηση. Η Υπουργός ανακοίνωσε ότι, σε συνεργασία με κοινωφελές ίδρυμα, θα μοιραστεί στα παιδιά του δημοτικού δωρεάν παγουρίνο, ώστε να μην πίνουν νερό από τις κοινόχρηστες βρύσες. Και φυσικά έγινε κακός χαμός στα σόσιαλ. Γιατί; Διότι, όσο καλή πρόθεση κι αν έχει η Κυβέρνηση και όσο κι αν ορθώς δίνει το παγούρι, έστω και συμβολικά, το τελευταίο αποτελεί πολυτέλεια σε σχέση με όσα δεν έγιναν τους τελευταίους μήνες, ώστε να προετοιμαστεί το άνοιγμα των σχολείων. Ας είχαμε, για παράδειγμα, δωρεάν τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς και δωρεάν δειγματοληπτικά τεστ σε μαθητές, ας είχαμε μονά θρανία, και χαλάλι το παγουρίνο, το παίρναμε και μόνοι μας. Άλλωστε, το μέγεθός του, που χωράει ίσα με ένα ποτήρι νερό, απαιτεί να έχουμε και δικό μας.

Ρο Μηδέν R0 είναι ο αριθμός ο οποίος αποτυπώνει τον μέσο αριθμό ανθρώπων που θα κολλήσουν τη νόσο από έναν άνθρωπο. Δηλαδή, αν το R0 είναι 2, ο φορέας του ιού θα κολλήσει στατιστικά άλλους δύο. Προφανώς καταλαβαίνετε ότι όσο πιο χαμηλά είναι ο δείκτης τόσο λιγότερο μεταδοτική είναι η νόσος. Ας ελπίσουμε πως με το άνοιγμα των σχολείων το Ρο Μηδέν θα παραμείνει κοντά στη μονάδα, όπως είναι τις ώρες που γράφεται τούτο το κείμενο.

Σχολική χρονιά  Η δεύτερη στη σειρά που θα είναι παράξενη. Θα ξεκινήσει μεν στην ώρα της, αλλά δεν ξέρουμε πότε και κυρίως πώς θα ολοκληρωθεί. Για παράδειγμα, είναι πιθανόν λίγο αργότερα, εάν οι νοσούντες και η μεταδοτικότητα αυξηθούν, να χρειαστεί να περάσουμε και πάλι στην τηλε-εκπαίδευση. Θα τη θυμάστε με πόνο ψυχής από πέρυσι. Σύγχρονη και ασύγχρονη, οργανωμένη και ανοργάνωτη, με εκπαιδευτικούς προσαρμοστικούς και απροσάρμοστους, με μαθητές παρόντες και απόντες, ξύπνιους και κοιμισμένους, με πλατφόρμες λειτουργικές και δυσλειτουργικές, που μια ανέβαιναν και μια έπεφταν, ήταν το δίχως άλλο μια… Εμπειρία [με Ε κεφαλαίο]. Ελπίζουμε να μην ξαναχρειαστεί. Ή τέλος πάντων, εάν ξαναχρειαστεί να εφαρμοστεί σωστά, οργανωμένα και ισότιμα για όλους τους μαθητές, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων, από το νηπιαγωγείο έως την Γ’ Λυκείου, σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας. Επίσης, η όποια τεχνογνωσία κερδήθηκε θα ήταν καλό να μην πάει χαμένη, αλλά να χρησιμοποιηθεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, πέραν της πανδημίας, προς όφελος της μάθησης.

Τεστ Υπό Κ.Σ. σε ένα αλφαβητάρι σχολικής χρονιάς τεστ θα σήμαινε γρήγορη γραπτή εξέταση. Αμ δε! Φέτος, το λήμμα τεστ ισοδυναμεί με εξέταση για τον κορονοϊό. Στην αγορά και στον ΕΟΔΥ θα βρείτε τεστ με μοριακή μέθοδο RΤ-PCR, που θεωρείται και το πιο αξιόπιστο, τεστ ειδικών αντισωμάτων έναντι του ιού και ταχέα διαγνωστικά τεστ, τα οποία μπορούν να ανιχνεύσουν ποιοτικά και όχι ποσοτικά τα ειδικά αντισώματα.

Υποκείμενα νοσήματα Για κάποιους, που έχουν την τύχη να μην τα ξέρουν από πρώτο χέρι, ακούγονται σαν εξωτικά, μακρινά, ίσως και ανύπαρκτα. Όμως δεν είναι. Και δεν αφορούν μόνο τους ηλικιωμένους. Πέραν των παππούδων και των γιαγιάδων, για τους οποίους γίνεται ως επί το πλείστον λόγος, από υποκείμενα νοσήματα πάσχουν και γονείς και εκπαιδευτικοί και μαθητές. Για κάποιους μπορεί να το γνωρίζετε, για κάποιους άλλους όχι. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να σας δώσει το ιατρικό του ιστορικό. Όμως, να ξέρετε, και να το εξηγήσετε και στα παιδιά σας, ότι στις ευπαθείς ομάδες μπορεί να ανήκει ο οποιοσδήποτε. Και για αυτόν, τον οποιονδήποτε, είτε είναι γνωστός μας είτε όχι, οφείλουμε να δείξουμε σεβασμό και τη δέουσα προσοχή. Ας μην κινδυνεύσει κανείς εξαιτίας μας.

Φοβίες Πολλοί συνάνθρωποί μας, μεταξύ αυτών και παιδιά, έχουν αναπτύξει μια ή περισσότερες φοβίες σχετιζόμενες με την πανδημία. Μάλιστα, οι ψυχολόγοι εκτιμούν πως, όσο καλό κι αν κάνει στα παιδιά η επιστροφή στην κανονικότητα του σχολείου, ο φετινός τρόπος λειτουργίας του σίγουρα θα τα μπερδέψει και θα τα στενοχωρήσει. Αν δείτε ότι τα παιδιά σας ή εσείς ζορίζεστε, μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού. Όλοι μας τη χρειαζόμαστε σε δύσκολες στιγμές και είναι απολύτως φυσιολογικό.

Χέρια Απολύμανση και πλύσιμο κάθε λίγο και λιγάκι, ιδιαίτερα πριν από το φαγητό, μετά τα πατήματα κουμπιών, έπειτα από τη χρήση αντικειμένων που έχουν πιάσει κι άλλοι και μόλις επιστρέψουμε στο σπίτι. Επίσης, καθόλου αγγίγματα στο πρόσωπο, κυρίως στη μύτη και στο στόμα, που είναι οι βασικές δίοδοι του κορονοϊού προς τον οργανισμό μας. Εκπαιδεύστε τα παιδιά και περάστε το ως παιχνίδι-πρόκληση αν δείτε ότι δυσκολεύονται. Και προς το παρόν, τέρμα οι χειραψίες. Ευκαιρία για αγκωνιές, ναμαστέ και υποκλίσεις. [Οι αγκαλιές, πάντως, μας λείπουν].

Ψείρες Λογικά, τη φετινή χρονιά οι ορδές ψειρών που κατασκήνωναν στα παιδικά κεφάλια θα είναι περιορισμένες λόγω των διαφορετικών πρακτικών συγχρωτισμού. Όμως, επειδή ψείρες δεν κολλάς μόνο από την άμεση επαφή μαλλιού με μαλλί, αλλά κολλάς π.χ. και από το σχολικό, και επειδή όλο και κάποια πιτσιρίκια δεν θα κρατηθούν και θα ακουμπήσουν τα κεφαλάκια τους ή θα ανταλλάξουν τα κοκαλάκια τους, εφοδιαστείτε καλού κακού με τα αντιψειρικά σας.

Ώρα καλή στη πρύμνη μας κι αέρα στα πανιά μας…

Leave a Reply