(Σε συνεργασία με τα εκπαιδευτήρια “Ο Πλάτων”)
Όσοι και όσες αποχαιρετήσατε πριν μερικές εβδομάδες το παιδί σας στο κατώφλι του δημοτικού σχολείου ή στις σκάλες του σχολικού λεωφορείου, το έχετε ήδη καταλάβει: Η πρώτη μέρα στο Δημοτικό είναι μια από τις πιο σημαντικές στη ζωή του και στη δική σας. Είναι η ημέρα που το παιδί σας βάζει στην τσάντα του τα απαραίτητα: ασφάλεια και εμπιστοσύνη που έχετε απλόχερα χαρίσει, γνώσεις και συναισθήματα για να μεταφέρει στους άλλους, προσδοκίες και στόχους, αλλά και αγάπη. Είναι η ημέρα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση σας μαζί του, η ημέρα που θα ξεκινήσει μια σειρά από μεσημέρια που θα περιμένετε να γυρίσει για να ακούσετε τις δικές του ιστορίες. (Είναι και η ημέρα μετά από την οποία δεν θα ξανακοιμηθείτε ποτέ, αλλά αυτό ας μην το κάνουμε θέμα…).
Είμαι από τις τυχερές που έζησαν δύο (και θα ζήσουν και τρίτο) τόσο όμορφα ξεκινήματα. Και διαφορετικά. Γιατί κάθε παιδί είναι τόσο διαφορετικό, τόσο που η «δεύτερη» πρώτη μου φορά σαν μαμά λιλιπούτειου μαθητή, δεν έμοιαζε καθόλου με την προηγούμενη… Οι πρώτες μέρες για τον super κοινωνικό Γιώργο και τους super αγχωμένους και συγκινημένους γονείς του κύλησαν χαλαρά, κάτι που δεν συνέβη στην περίπτωση του εσωστρεφούς μικρού του αδερφού. Αυτό που και στις δυο περιπτώσεις ήταν-ευτυχώς- όμοιο ήταν το σχολείο: οι άνθρωποί του και ο τρόπος που με καθησύχαζαν λέγοντάς μου ότι κάθε παιδί προσαρμόζεται στους δικούς του χρόνους και με τον δικό του ρυθμό. Και ήταν όντως έτσι….
Νομίζω λοιπόν ότι μπορεί κανείς να βγάλει ουσιαστικά και παραγωγικά συμπεράσματα για τον «χαρακτήρα» ενός σχολείου, από τον τρόπο που αυτό «αγκαλιάζει» τα πρωτάκια. Υπομονή, στοργή και κατανόηση είναι το απαραίτητο τρίπτυχο. Α, και συνεργασία με εμάς τους γονείς. Γιατί η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό φέρνει μαζί της πολλές αλλαγές, μας λένε οι άνθρωποι των Εκπαιδευτηρίων Πλάτωνα. Είναι μια νέα πραγματικότητα. Μια νέα πραγματικότητα που συχνά συνοδεύεται από το «Φέτος πάμε στην πρώτη τάξη», από πλευράς των γονέων που δίνει μια ιδιαίτερη (συμμετοχική ή αγχώδη) διάσταση στην διαδικασία. Τα πρωτάκια έχουν να προσαρμοστούν τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο για μια αποδοτική συμμετοχή τους στις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Αλλάζει η καθημερινότητα τους. Καλούνται να εγκαταλείψουν το παιχνίδι ως μέσο μάθησης και να μάθουν να λειτουργούν σε μια περισσότερο οργανωμένη και απαιτητική ομάδα, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και κοινωνικό πλαίσιο. Ο γραπτός λόγος αποτελεί κύριο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ακόμα το «πρωτάκι» πρέπει να μελετήσει στο σπίτι (για πολύ λίγο συνήθως), να καθίσει στο θρανίο και να ακολουθεί τις διαδικασίες , να προσέχει τον δάσκαλο,
Το πώς το πρωτάκι θα αντιληφθεί και κατά συνέπεια πώς θα αντιδράσει εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς οι ενήλικες της οικογένειας προσεγγίζουν τη νέα αυτή πραγματικότητα.
Η ομάδα των Εκπαιδευτηρίων Πλάτωνα έχει την εμπειρία και τη γνώση να διακρίνει διαφορετικά συναισθήματα όλων των μοναδικά διαφορετικών παιδιών. «Πολλά πρωτάκια αισθάνονται ενθουσιασμένα που θα πάνε στο «μεγάλο σχολείο» , άλλα μπορεί να το βλέπουν με δέος ή σαν μια ευκαιρία να μεγαλώσουν κυρίως αντανακλώντας την διάθεση των ενηλίκων. Η προετοιμασία τους, από την πλευρά τόσο των εκπαιδευτικών όσο και από την πλευρά των γονέων είναι καθοριστική. Η προσμονή για κάτι νέο, διαφορετικό που θα δώσει ευκαιρίες να δραστηριοποιηθούμε σε νέες περιοχές (θα μάθει να διαβάζει, θα αποκτήσει νέους φίλους) ή η αγωνία και το άγχος για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τη νέα κατάσταση διαμορφώνουν αυτό που αισθανόμαστε», μας λένε.
Αν η προσαρμογή πηγαίνει χέρι με χέρι με μια ευχάριστη και συμμετοχική εκπαιδευτική διαδικασία, τότε όλα γίνονται ακόμη πιο εύκολα. Ένας αυτοκαθοδηγούμενος μαθητής, ακόμη και σε μικρή ηλικία, ένας μαθητής που μαθαίνει κάνοντας, αυτονομείται πολύ πιο γρήγορα, αποκτώντας ένα αίσθημα ελευθερίας αλλά και ασφάλειας.
«Πλατωνικά» tips για γονείς
- Περιγράψτε του μια ρεαλιστική εικόνα της καθημερινότητας της τάξης σε ένα γενικό πλαίσιο.
- Αγοράστε μαζί τα απαραίτητα ( τσάντα, τετράδια, μολύβια)
- Βρείτε σχετικά βιβλία που υπάρχουν στο εμπόριο και διαβάστε τα στο παιδί
- Ακολουθήστε μια τελετουργική διαδικασία αποχαιρετισμού και διαβεβαιώστε το ότι θα τα δείτε πάλι όποτε αυτό είναι δυνατό, «θα σε δω στις ….» και να φύγετε. Αν νοιώθετε νευρικότητα προσπαθήστε να μην την μεταδώσετε.
- Αν είναι εφικτό κάντε μία επίσκεψη με το παιδί στον νέο χώρο, πριν αρχίσουν τα μαθήματα.
- Μην προεξοφλείτε ακαδημαϊκές ή και κοινωνικές συμπεριφορές έχοντας σαν βάση αυτά που έχετε ακούσει ή που έχετε δει. Κάθε παιδί είναι μοναδικό όπως και ο τρόπος αντίληψης καταστάσεων.
- Κατανοήστε ότι το κάθε σχολείο έχει την δική του φιλοσοφία για το πώς τα «πρωτάκια» συμμετέχουν στις εκπαιδευτικές και κοινωνικές διαδικασίες μην συγκρίνετε σχολεία και εκπαιδευτικούς
- Επικοινωνήστε με τον εκπαιδευτικό για οποιαδήποτε προβληματισμό ή και ανησυχία.