Η ΜΑΘΗΣΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΠΕΔΙΟ

ΠεδίοΜε αφορμή την πρώτο χτύπημα του κουδουνιού, οι εκδόσεις Πεδίο προτείνουν μια σειρά από βιβλία που θα βοηθήσουν τους μικρούς μαθητές να αντεπεξέλθουν στις μικρές ή μεγαλύτερες δυσκολίες της σχολικής χρονιάς και να δουν τη μάθηση σαν παιχνίδι.

MATHISIAKES EYKOLIES

Μαθησιακές ευκολίες

Τα τελευταία χρόνια, οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ), μία ανομοιογενής δηλαδή ομάδα δυσκολιών, που εκδηλώνονται με σημαντική δυσχέρεια του παιδιού στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικής ικανότητας, αποτελούν ένα σοβαρό πρόβλημα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα και έναν από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες της ακαδημαϊκής επιτυχίας των μαθητών. Το βιβλίο του ειδικού παιδαγωγού κ. Φώτη Παπαναστασίου «Μαθησιακές Ευκολίες» είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών των παιδιών και για τη δημιουργία ειδικών προγραμμάτων υποστήριξης και παρέμβασης, καθώς όλα τα παιδιά θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία και την επιλογή στην επιτυχία. Είναι ακόμα ένα πολύτιμο βοήθημα για γονείς και εκπαιδευτικούς που θέλουν να στηρίξουν ουσιαστικά τη μάθηση των παιδιών και να ενισχύσουν πραγματικά την πρόοδο και τις επιτυχίες τους στο σχολείο.

01

Οι ΕΜΔ δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τον δείκτη νοημοσύνης του παιδιού, το μορφωτικό και κοινωνικό επίπεδο των γονιών, το φύλο ή την εθνικότητα, και αποτελούν μία διά βίου κατάσταση για το άτομο, ενώ εμφανίζονται στο 10%-15% του μαθητικού πληθυσμού. Οι θεωρίες, οι όροι και οι ενδείξεις τους παρουσιάζονται στην αρχή του βιβλίου με γλώσσα απλή και εύληπτη. Ακολουθούν σαφείς οδηγίες για την υποστήριξη των μαθητών στο σχολείο και στο σπίτι, καθώς και μια περιγραφή των εργαλείων ανίχνευσης των μαθησιακών δυσκολιών στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό και στο γυμνάσιο.

Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου καλύπτουν οι ασκήσεις παρέμβασης και υποστήριξης, δοκιμασμένες για πολλά χρόνια σε παιδιά με ΕΜΔ, με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι ασκήσεις παρουσιάζονται με αύξοντα βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας και χωρίζονται σε έξι κατηγορίες (οπτικής διάκρισης και αντίληψης, ακουστικής διάκρισης και αντίληψης, μνήμης, φωνολογικής ενημερότητας, γραπτού και αφηγηματικού λόγου, αναγνωστικής ευχέρειας και κατανόησης).

EKPAIDEYTIKA PAIXNIDIA_MONTESSORI

Εκπαιδευτικά παιχνίδια με τη μέθοδο Μοντεσσόρι

Η γιατρός και παιδαγωγός Μαρία Μοντεσσόρι υποστήριζε πως κάθε παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα, τον δικό του ρυθμό ζωής, τα προτερήματα και τις δυσκολίες του, ενώ μέχρι την ηλικία των 6 ετών έχει «μυαλό-σφουγγάρι», που απορροφά όλα όσα αντιλαμβάνεται στο περιβάλλον του. Σύμφωνα με τη Μοντεσσόρι, όλα τα παιδιά διέρχονται από «περιόδους ευαισθησίας», κατά τη διάρκεια των οποίων απορροφώνται ολοκληρωτικά από ένα συγκεκριμένο στοιχείο. Όταν εμείς οι ενήλικες το κατανοήσουμε, θα αντιληφθούμε ότι δεν πρέπει να προγραμματίζουμε την ανάπτυξη (και την εκπαίδευση) του παιδιού, καθώς η φύση έχει ήδη κάνει τον δικό της προγραμματισμό. Οφείλουμε μόνο να παρέχουμε στο παιδί ένα ασφαλές και ήρεμο περιβάλλον, που θα σέβεται την τάξη, θα εξασφαλίζει την ελευθερία δράσης του, θα του προσφέρει πολλές ευκαιρίες εξερεύνησης και θα προσαρμόζεται στις ανάγκες του.

MONTESORI_53

Το βιβλίο της παιδαγωγού Delphine Gilles Cotte «Εκπαιδευτικά παιχνίδια με τη μέθοδο Μοντεσσόρι» περιλαμβάνει 80 εκπαιδευτικά παιχνίδια για να παίξετε στο σπίτι και στην τάξη, φτιάχνοντας εύκολα μόνοι σας το κατάλληλο υλικό, με χρήση φαινομενικά άχρηστων και αναξιοποίητων υλικών, όπως χαρτόνια, χαρτιά, κομμάτια ξύλου και υφάσματος κ.ά. Επιπλέον, παρουσιάζει σε γονείς και εκπαιδευτικούς τις βασικές μοντεσσοριανές παιδαγωγικές αρχές (ελευθερία και πειθαρχία, εξερεύνηση, τάξη, αυτονομία), προσδιορίζει ποιος είναι ο ρόλος του ενήλικα δίπλα σε ένα μοντεσσοριανό παιδί, εξηγεί πώς να του παρουσιάσουμε μια δραστηριότητα, πώς να δημιουργήσουμε ένα χώρο μοντεσσόρι στο σπίτι ή στην τάξη, πώς να φτιάξουμε μια παιδαγωγική βαλίτσα μοντεσσόρι και εν γένει πώς να εξοικειώσουμε το παιδί με πράξεις της καθημερινότητας, ώστε να γίνεται ολοένα και πιο αυτόνομο. Συμπερασματικά, το βιβλίο βοηθάει γονείς και εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν ότι η παιδαγωγική της Μοντεσσόρι είναι προσιτή σε όλους και συνεισφέρει ουσιαστικά στη μάθηση, ενώ γεμίζει αυτοπεποίθηση, διασκεδάζει και ταυτόχρονα διδάσκει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

GRAFH

Γραφή- Μέθοδος για όλα τα παιδιά, δεξιόχειρες και αριστερόχειρες

Μαζί με την ανάγνωση, η γραφή είναι μια από τις σημαντικότερες κατακτήσεις στη ζωή του ανθρώπου. Φυσικά, ένα παιδί δεν μαθαίνει να γράφει αυθόρμητα, όπως για παράδειγμα, μαθαίνει να περπατάει ή να μιλάει, αλλά χρειάζεται συστηματική και μεθοδική διδασκαλία. Στόχος είναι να κατακτήσει το παιδί μια γραφή που παράγεται χωρίς δυσκολία, χωρίς κόπο, ευχάριστα και με άνεση, που είναι ευανάγνωστη απ’ όλους και αρκετά γρήγορη ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα μαθήματα του σχολείου.

GRAFH_21

Στο βιβλίο της, η Αναπτυξιακή και Κλινική Ψυχολόγος και καθηγήτρια στο ΔΠΘ Λουκία Μπεζέ προτείνει μια μέθοδο απλή, ελκυστική και αποτελεσματική για να μάθουν τα μικρά παιδιά από 4 ετών, δεξιόχειρα και αριστερόχειρα, να γράφουν στο σπίτι, στο νηπιαγωγείο ή στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου και φυσικά να πιάνουν σωστά το μολύβι, να κάθονται σωστά και να τοποθετούν σωστά μπροστά τους το χαρτί. Η συγγραφέας διδάσκει από τις απλές έως τις πιο σύνθετες κινήσεις της γραφής, προτείνει ασκήσεις για τις κινήσεις που απαιτούνται για τη γραφή των γραµµάτων και βοηθάει τα παιδιά να εξασκηθούν σε πεζά και κεφαλαία αλλά και λέξεις, καλλιεργώντας τους, ουσιαστικά, το ενδιαφέρον για τη γραφή μέσα από το παιχνίδι. Το βιβλίο περιλαμβάνει ακόμα οδηγίες για γονείς και εκπαιδευτικούς, 2 τεστ (το κυρίαρχο χέρι του παιδιού, αξιολόγηση της γραφικής ικανότητας) και επιφάνειες γραφής για δεξιόχειρες και αριστερόχειρες.

O AGXOSAYROS5:Layout 5

Ο αγχόσαυρος-Οδηγός διαχείρισης συναισθημάτων με γνωσιακές-συμπεριφοριστικές τεχνικές

Το άγχος είναι μια από τις πιο συχνές διαταραχές της παιδικής ηλικίας. Ακόμα και όταν δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμο, υπάρχει και μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο παιδί (π.χ. άγχος αποχωρισμού, σχολική φοβία, διαταραχές διατροφής κ.λπ.) και να επηρεάσει την εφηβεία και την ενήλικη ζωή του.

O_AGXOSAYROS_85

«Ο Αγχόσαυρος» των Αργυρούλας Αγγελοσοπούλου και Μαρίας Ζαφειροπούλου είναι ένα ευέλικτο ψυχοεκπαιδευτικό εργαλείο που συμβάλλει στην πρόληψη των διαταραχών άγχους σε παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, με τεχνικές βασισμένες στη γνωσιακή-συμπεριφοριστική προσέγγιση. Μέσα από μια σειρά ευχάριστων δραστηριοτήτων και ασκήσεων, το παιδί αναπτύσσει τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να εντοπίζει και να ελέγχει τις δυσλειτουργικές του σκέψεις, τα αρνητικά του συναισθήματα και τους ακατάλληλους τρόπους συμπεριφοράς του. Έτσι είναι σε θέση να επιλύει μόνο του τα προβλήματά του, να ασκείται στον αυτοέλεγχο και να χειρίζεται αγχογόνες καταστάσεις που το αφορούν.

TA FILARAKIA:Layout 5

Τα φιλαράκια-Πώς να αντιμετωπίσουμε τα αρνητικά συναισθήματά μας

Το βιβλίο των Ρίτσας Ψύλλου και Μαρίας Ζαφειροπούλου παρουσιάζει ένα καινοτόμο πρόγραμμα για την προαγωγή της συναισθηματικής ανθεκτικότητας των παιδιών, που τους επιτρέπει να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά μια δύσκολη κατάσταση και τα αρνητικά συναισθήματα που αυτή συνεπάγεται.

TA-FILARAKIA_32

Ειδικότερα, τα παιδιά μαθαίνουν τρόπους να αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες και τα προβλήματα της καθημερινότητας, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, αντικατάσταση των αρνητικών σκέψεων με θετικές, ανάλυση του προβλήματος σε μικρότερα κομμάτια και σταδιακή αντιμετώπισή του, ακόμη και ασκήσεις χαλάρωσης. Το προτεινόμενο πρόγραμμα μπορεί να εφαρμοστεί από τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους γονείς και άλλους ενηλίκους που παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των παιδιών.

logo pedio