ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΝΤΟΥέΝΤΕ: ΖΗΤΑΜΕ ΑΠΛΩΣ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΗΣΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΑΣ

ΝΤΟΥέΝΤΕΜετά τη μεγάλη συνέντευξη της Μαριλένας Τριανταφυλλίδου και της Βάσιας Παρασκευοπούλου για την κατάσταση που επικρατεί (και) εξαιτίας της πανδημίας στο θέατρο και τις παραστατικές τέχνες για παιδιά, για το επόμενο χρονικό διάστημα θα δημοσιεύουμε συνεντεύξεις με καλλιτέχνες και ομάδες που ασχολούνται με το παιδικό θέαμα και θέλουν να μιλήσουν για την παρούσα κατάσταση στη χώρα μας και να κινητοποιήσουν το «απόν» Υπουργείο Πολιτισμού. Στο Τaλκ, προετοιμάζουμε το project αυτό εδώ και τρεις μήνες και σας ζητάμε, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσής σας, να βοηθήσετε και εσείς, κοινοποιώντας τα κείμενα αυτά και καθιστώντας έτσι ορατούς μια σειρά από ανθρώπους που αγαπούν τα παιδιά και θέλουν να τα εκπαιδεύσουν και να τα διασκεδάσουν, αλλά δεν μπορούν. Σήμερα, κοντά μας η θεατρική ομάδα ΝΤΟΥέΝΤΕ. 

  • Η θεατρική ομάδα ΝΤΟΥέΝΤΕ δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2006, ενώ η παιδική σκηνή της ξεκίνησε το 2008. Λειτουργεί ως μία αυτόνομη θεατρική ομάδα προώθησης ελεύθερου Θεάτρου και Τεχνών. Είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με μεγάλη δράση και στον εθελοντισμό. Έχει ασχοληθεί με το θέατρο για ενήλικους, αλλά και για παιδιά, καθώς και με θεατρικές εκδηλώσεις, παιδικές εκδηλώσεις, δημιουργική ψυχαγωγία κτλ. Την καλλιτεχνική διεύθυνση έχει από το 2006 έως και σήμερα η σκηνοθέτης και εμψυχώτρια θεατρικών ομάδων Ράνια Μιχαηλίδου. Σταθεροί συνεργάτες της παιδικής σκηνής είναι η μουσικός Φωτεινή Σιδέρη και οι ηθοποιοί Ντίνα Γιαννακίδου και Μαριάνθη Σαμαρά. Κάθε σεζόν η ομάδα εμπλουτίζεται και με άλλους ανθρώπους/συνεργάτες, οι οποίοι εναλλάσσονται. Την ομάδα μας, λοιπόν, αποτελούν άνθρωποι από διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους, με κοινό τους άξονα την αγάπη τους για την Τέχνη και το Θέατρο. Έτσι η ομάδα πειραματίζεται επάνω σε διαφορετικά θεατρικά είδη και μελετά τη σχέση του Θεάτρου με τις υπόλοιπες Τέχνες. Τα μέλη που την απαρτίζουν είναι επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιοί, μουσικοί, παιδαγωγοί, σκηνοθέτες, θεατρολόγοι και εμψυχωτές θεατρικών ομάδων. Κάθε δράση του ΝΤΟΥέΝΤΕ στηρίζεται στη συνεργασία και τη δουλειά μέσα από την ομάδα.
  • Στo πλαίσιο του ΝΤΟΥέΝΤΕ λειτουργεί εδώ και 15 χρόνια το Θεατρικό Εργαστήρι, στο οποίο σταθερά ή σεμιναριακά λειτουργούν τμήματα νηπίων, παιδιών, εφήβων και ενηλίκων: Υποκριτικής-αυτοσχεδιασμού, σκηνοθεσίας θεάτρου, φωνητικής τραγουδιού, θεατρικού παιχνιδιού και δημιουργίας παραστάσεων με παιδιά, θεατρικού μακιγιάζ, παραδοσιακής Commedia Dell’Arte, κλοουνέσκ και σωματικού θεάτρου, video–cinema και φωτογραφίας. Στο τέλος κάθε κύκλου το κάθε τμήμα παρουσιάζει τη δουλειά του μέσα από μία ολοκληρωμένη θεατρική παράσταση, στην οποία τα μέλη συμμετέχουν ενεργά τόσο στην παρουσίαση όσο και στη δημιουργία της. Στόχος του ΝΤΟΥέΝΤΕ είναι η προώθηση ενός ελεύθερου θεάτρου μέσα από μία ομαδική διαδικασία και πειραματική δουλειά.
  • Όταν ξεκίνησε η πανδημία τον Μάρτιο, στην παιδική σκηνή παιζόταν η  μουσικοθεατρική παράσταση “Ο γύρος του κόσμου σε 5 παραμύθια”, η οποία είχε ήδη παιχτεί σε αρκετά σχολεία της πόλης και μέχρι τον Ιούνιο είχε κλεισμένες ακόμα 12 παραστάσεις σε σχολεία. Την ίδια σεζόν (τον Δεκέμβρη του 2019) είχε παιχτεί η παιδική παράσταση “Ο παπουτσής και οι καλικάντζαροι” σε αρκετά σχολεία της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. Ταυτοχρόνως, λειτουργούσε όπως κάθε χρόνο το θεατρικό μας εργαστήρι, παιδιών και ενηλίκων, το οποίο συνέχισε τη λειτουργία του διαδικτυακά από την πρώτη ημέρα του  locjdown, ενώ άνοιξε ξανά την 1η Ιουνίου έως τις 20 Ιουλίου, λειτουργώντας κανονικά με τα νέα μέτρα. Οι παραστάσεις των τμημάτων σαφώς δεν πραγματοποιήθηκαν φέτος.
  • Δεν αποζημιωθήκαμε οικονομικά από τις κρατικές επιχορηγήσεις για τους καλλιτέχνες. Λάβαμε μόνο μείωση ενοικίου από τον Μάρτιο μέχρι τον Σεπτέμβριο και η αδιαφορία του ίδιου του υπουργείου, τόσο για τα παιδικά θεάματα, όσο και για τον χώρο του θεάτρου γενικότερα μας οδήγησε στην υπογραφή της επιστολής προς τους αρμόδιους υπουργούς.
  • Δε “φοβόμαστε” για τη χρονιά που έρχεται, αλλά υπάρχει φυσικά και σε εμάς μια έντονη ανησυχία και προβληματισμός, εφόσον δε θα μπορούμε να παίξουμε σε σχολεία πια. Κυρίως, βέβαια, μας προβληματίζει  το γεγονός ότι δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης, λειτουργίας και καθοδήγησης από τα αρμοδία υπουργεία, ούτε καν για το θεατρικό εργαστήρι. Συνεπώς, λάβαμε μόνοι μας μέτρα πρόληψης, αρκετά αυστηρά και κάναμε επιπλέον παρεμβάσεις στον χώρο μας. Στο κομμάτι των παραστάσεων, δεν ετοιμάζουμε κάτι νέο. Θα πάμε με παλιές παραγωγές, αν και εφόσον καταφέρουμε  να παίξουμε κάπου φέτος. Ωστόσο, θα ξεκινήσουμε από τώρα προετοιμασία νέων παράγωγων για τη σεζόν 2021-2022.
  • Στο γενικότερο πλαίσιο οργάνωσης των φορέων του κλάδου μας, είναι όλα σε τόσο πρωτόγονο στάδιο από πλευράς πολιτείας, που πραγματικά δεν ξέρουμε εάν μπορεί ρεαλιστικά να αλλάξει κάτι άμεσα. Συνεπώς, σε μια ωμή, ρεαλιστική βάση ζητάμε απλώς να μας αφήσουν να κάνουμε τη δουλειά μας, δίνοντας σαφείς οδηγίες και υγειονομικά πρωτόκολλα, λαμβάνοντας υπόψιν πάντα την πραγματικότητα στον χώρο του θεάτρου ως έχει. Έτσι κι αλλιώς, η ομάδα μας ποτέ δεν έχει λάβει (και δεν έχει καν αιτηθεί) κάποιο επίδομα, επιχορήγηση κτλ. Ίσως το να δοθεί ένα ουσιαστικό βήμα στην ανάδειξη της δουλειάς των τοπικών ομάδων να ήταν μια καλή αρχή.
  • Η σχεδόν πλήρης υποβάθμιση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στα σχολεία είναι απαράδεκτη απόφαση ενός ανοργάνωτου και δίχως όραμα κρατικού μηχανισμού. Εμείς, πάντως, ζητάμε από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να μη φοβηθούν να φέρουν τα παιδιά στο θέατρο, αν αυτό επιτραπεί. Αν και από την επαφή μας μαζί τους στο εργαστήρι διαπιστώνουμε ότι ήδη δε φοβούνται. Συνεπώς, δε θεωρούμε ότι το εμπόδιο θα είναι οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί, αλλά το ίδιο το νομικό πλαίσιο του ΥΠΠΑΙΘ, το οποίο δε γνωρίζουμε εάν -με βάση την παρούσα συνθήκη- θα μπορούσε να ήταν διαφορετικό. Θα μπορούσε όμως σίγουρα να είναι σωστότερα δομημένο και πιο διευκρινιστικό.

One Response

  1. Σταύρος Βολιώτης 25 Σεπτεμβρίου, 2020

Leave a Reply