ΕΝΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΔΥΣΚΟΛΟ ΧΕΙΜΩΝΑ!

κανονικότηταΟ χειμώνας που πέρασε δεν ήταν ένας συνηθισμένος χειμώνας! Για την ακρίβεια, ήταν από τους πιο ασυνήθιστους που έχουμε ζήσει. Συχνές αλλαγές στην κανονικότητα, στην καθημερινότητά μας, στις ελευθερίες μας, στον τρόπο σκέψης και λειτουργίας μας. Σαν ένα συναισθηματικό τρενάκι του τρόμου! Συνεχείς οδηγίες με εκφράσεις που δεν είχαμε συνηθίσει να ακούμε: απομόνωση, απαγόρευση, εγκλεισμός, απολύμανση, τηλεκπαίδευση, τηλεργασία. Με απλά λόγια, πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα άλλαξαν από τη μία μέρα στην άλλη· και όλο αυτό συνοδευόταν από μπόλικο φόβο και ανησυχία για τον εαυτό μας και τους αγαπημένους μας.
Κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης για όλους μας περιπέτειας, σκεφτόμουν πολύ τα παιδιά όλων των ηλικιών. Τι καταλαβαίνουν από όλα αυτά; Τι θα αφήσει στην προσωπικότητά τους αυτή η έντονη ανησυχία; Πόσο πραγματικά αποτελεσματική είναι η τηλεκπαίδευση; Πόσο βλάπτει την κοινωνικοποίησή τους ο εγκλεισμός. Πώς θα επανέλθουν στην παλιά κανονικότητα ή σε οποιαδήποτε νέα κανονικότητα;
Ο χειμώνας, όμως, πέρασε, και ήρθε πια το καλοκαίρι! Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας έχουν χαλαρώσει αρκετά, η σχολική χρονιά ολοκληρώθηκε και βρισκόμαστε μπροστά σε λίγο χρόνο ξεγνοιασιάς και σε μία άριστη ευκαιρία να εκτονωθούμε, να διαχειριστούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, να εκφραστούμε, να γίνουμε δυνατότεροι και πιο ανθεκτικοί. Πιστεύω πολύ στην έννοια της αυτοβελτίωσης, στην προσπάθεια, δηλαδή, να γινόμαστε καλύτεροι καθημερινά, ακόμα και μέσα από αντιξοότητες ή δυσκολίες.

Αφήστε τα εκπαιδευτικά κενά για το φθινόπωρο
Αυτήν την περίοδο, μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των γονέων ήταν η μεγάλη και απότομη αλλαγή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η τηλεκπαίδευση και η αποτελεσματικότητά της και τα πιθανά κενά που μπορεί να έχει δημιουργήσει. Μην ασχοληθείτε, όμως, με όλο αυτό το καλοκαίρι. Ασχοληθείτε με την ψυχική υγεία και το συναίσθημα των παιδιών. Όλα τα άλλα θα βρουν τον δρόμο τους, φτάνει να καταφέρουμε να ισορροπήσουμε, να διαχειριστούμε τα δύσκολα συναισθήματα, να μάθουμε, να δυναμώσουμε, να εξελιχθούμε.
Αφιερώστε αυτό το καλοκαίρι σε ευχάριστες, δημιουργικές δραστηριότητες. Παίξτε, κάντε εκδρομές, δείτε ανθρώπους που στερηθήκατε, αναπληρώστε ‒όσο γίνεται‒τον χαμένο χρόνο. Τώρα, σε ένα πιο χαλαρό και ήρεμο κλίμα, κουβεντιάστε με τα παιδιά για τους μήνες που πέρασαν και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε, σαν οικογένεια, αλλά και ο κάθε ένας ξεχωριστά. Ενθαρρύνετέ τα να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους, τότε και τώρα. Μιλήστε κι εσείς για τα δικά σας συναισθήματα και κάντε αναφορές σε περιστατικά και δύσκολες μέρες της περιόδου που προηγήθηκε, επισημαίνοντας πως όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Η επισήμανση αυτή βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν πως όλα περνούν, πως ο χρόνος έχει μόνο μία κατεύθυνση και πως το μόνο που έχει σημασία είναι ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε τα γεγονότα την ώρα που συμβαίνουν.

Ανάμεικτα συναισθήματα
Να θυμάστε πως τα ανάμεικτα συναισθήματα, ακόμα και για κάτι θετικό, όπως το τέλος της καραντίνας, είναι αναμενόμενα και πολύ φυσιολογικά. Όπως εσείς απολαύσατε σε έναν βαθμό τον χρόνο που περάσατε με τα παιδιά στο σπίτι, αλλά ταυτόχρονα δεν βλέπατε και την ώρα να γυρίσετε εσείς στη δουλειά σας κι αυτά στο σχολείο τους, έτσι και εκείνα μπορεί να έχουν μπερδεμένα συναισθήματα. Για παράδειγμα, μπορεί να χαίρονται που ξαναβλέπουν τους φίλους τους, αλλά να στεναχωριούνται που δεν απολαμβάνουν την παρουσία σας τόσο όσο τους προηγούμενους μήνες. Μιλήστε τους γι’ αυτό, βοηθήστε τα να καταλάβουν ότι πολλές φορές δεν αισθανόμαστε μόνο ένα πράγμα και αυτό είναι φυσιολογικό!
Διερευνήστε τα επίπεδα άγχους τους και απαντήστε στις ερωτήσεις τους σχετικά με την πανδημία, το παρελθόν, αλλά και το πιθανό μέλλον, τη νέα κανονικότητα, με όσο περισσότερη ειλικρίνεια μπορείτε. Μην ξεχνάτε ότι το άγνωστο είναι πάντα πιο τρομακτικό από κάτι που γνωρίζει και κατανοεί κανείς. Ιδιαίτερα για τις μικρότερες ηλικίες, οι συζητήσεις ή οι ειδήσεις που μπορεί τυχαία να έφταναν στ’ αυτιά των παιδιών περιείχαν πολλές άγνωστες λέξεις (π.χ. διασωλήνωση, μετάλλαξη, κρούσμα κ.λπ.) ικανές να δημιουργήσουν φοβίες και αισθήματα ανασφάλειας.

Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό
Να έχετε υπόψη σας ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και ότι θα επανέλθει στην κανονικότητα με τον δικό του ρυθμό και τρόπο. Δώστε χρόνο στα παιδιά να κάνουν τα βήματα που χρειάζονται για να βρουν ξανά τον εαυτό τους στο σχολικό, στο οικογενειακό και στο φιλικό τους περιβάλλον. Στην αγορά υπάρχουν άριστα αναγνώσματα και βιβλία δραστηριοτήτων που μπορούν να υποστηρίξουν τις συζητήσεις σας και να απαντήσουν πιο δομημένα στις, συχνά δύσκολες, ερωτήσεις των παιδιών. Ένα από αυτά είναι και Το κυνήγι της Ευτυχίας. Γεννημένο μέσα στην καραντίνα του προηγούμενου χειμώνα, είναι ένα άριστο εργαλείο για παιδιά ηλικίας 7 έως 12 ετών, που τους δίνει τη δυνατότητα να διερευνήσουν τον εαυτό τους και να εκπαιδευτούν σε ένα μοντέλο θετικής σκέψης, ιδιαίτερα χρήσιμο για την υγιή ψυχική ανάπτυξη και προσωπική εξέλιξή τους. Συνοδεύεται από έναν οδηγό χρήσης για τους γονείς, με συμβουλές για την ενίσχυση των στόχων του ημερολογίου. Για τα μικρότερα παιδιά, προτιμήστε παραμύθια που επεξεργάζονται θεματολογίες σχετικές με τις δυσκολίες που εντοπίζετε ή τα ερωτήματα που σας θέτει το παιδί. Η κόρη μου, που είναι μόλις 8 ετών, παρακολουθώντας με να γράφω αυτό το κείμενο μου είπε: «Να τους πεις, μαμά, να βοηθήσουν τα παιδιά να βρουν τη δύναμή τους». Όταν τη ρώτησα ποια είναι η δύναμη των παιδιών, μου απάντησε χωρίς να το σκεφτεί: «Το κέφι τους, μαμά». Θα σας αφήσω μ’ αυτό… Νομίζω ότι είναι η καλύτερη και πιο περιεκτική συμβουλή που έχω ακούσει!

«Το Κυνήγι της Ευτυχίας» είναι ένα ημερολόγιο για παιδιά από 7 έως 12 ετών, γεμάτο διασκεδαστικές ερωτήσεις, δραστηριότητες και παιχνίδια. Ο σχεδιασμός του – βασισμένος σε ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις και τεχνικές – προάγει την αυτογνωσία, ενισχύει την αυτοπεποίθηση και δημιουργεί κίνητρο για αυτοβελτίωση. Μέσα από την εμπνευσμένη εικονογράφηση και τον παιγνιώδη τρόπο παρουσίασης των θεμάτων, τα παιδιά ανακαλύπτουν τη σημασία της ευγνωμοσύνης, της ενσυνειδητότητας και της ικανότητας για θετική σκέψη στην καθημερινότητα. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για «Το Κυνήγι της Ευτυχίας» εδώ.

Μπορείτε επίσης να ενημερώνεστε για «Το Κυνήγι της Ευτυχίας» στη σελίδα του στο Facebook και στο Instagram.

Η Νικολέττα Γεωργίου, δημιουργός του ημερολογίου, είναι κλινική ψυχολόγος με μακρόχρονη πείρα στη συμβουλευτική παιδιών, εφήβων και οικογένειας. Αυτή την περίοδο, ολόκληρη η ομάδα της Early Life Notes δουλεύει πυρετωδώς για τη δημιουργία  του αντίστοιχου εφηβικού ημερολογίου, που θα εκδοθεί το ερχόμενο φθινόπωρο.

Leave a Reply