ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΥΞΗΜΕΝΟΥ ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ: ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟ ΜΕΝΟΥ

εορταστικό μενούΠολλά παιδιά, όπως και οι ενήλικοι, τείνουν να αυξήσουν το βάρος τους στις γιορτές, στις διακοπές και στα ταξίδια, καθώς η εορταστική ατμόσφαιρα βάζει σε δεύτερη μοίρα τις συνήθειες της καθημερινότητας. Γι’ αυτό είναι χρήσιμο να σκεφτούμε ένα βήμα μπροστά και να προετοιμαστούμε για το εορταστικό μενού, ώστε να απολαύσουμε αυτές τις μέρες, χωρίς μεγάλες εκπτώσεις στην υγιεινή διατροφή όλης της οικογένειας.

Διατήρηση του ισοζυγίου ενέργειας
Στόχος είναι να διατηρήσουμε την ισορροπία μεταξύ των θερμίδων που θα λάβουν τα παιδιά με τις τροφές και των θερμίδων που θα καταναλώσουν με την κίνηση. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα είδος «διατροφικού προϋπολογισμού». Έτσι, τις ημέρες πριν και μετά τα εορταστικά τραπέζια φροντίζουμε τα γεύματα της οικογένειας να είναι πιο ελαφρά από ό,τι συνήθως και η σωματική κίνηση πιο έντονη. Μπορούμε παράλληλα να σχεδιάσουμε περισσότερες φυσικές δραστηριότητες με τα παιδιά κατά τη διάρκεια των διακοπών, για παράδειγμα πεζοπορία στο δάσος, παιχνίδι σε πάρκο διασκέδασης, κολύμπι στη θερμαινόμενη πισίνα του ξενοδοχείου, αν είμαστε σε ταξίδι.

Προσκεκλημένοι σε εορταστικά γεύματα
Εκτός από τη ρύθμιση της ισορροπίας ενέργειας, χρήσιμο είναι να δούμε και το πώς θα αποτρέψουμε την υπέρμετρη κατανάλωση θερμίδων κατά τη διάρκεια των εορταστικών γευμάτων και των πάρτι. Οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, μαζί και τα γλυκά που τις συνοδεύουν, ουσιαστικά καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του Δεκέμβρη, για να τελειώσουν του Αϊ-Γιαννιού! Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να προσέχουμε τι τρώνε τα παιδιά όλη αυτή την περίοδο, κρατώντας διακριτικά το μέτρο, χωρίς να τους στερήσουμε τη γιορταστική ατμόσφαιρα. Όταν είμαστε καλεσμένοι σε γιορτινό τραπέζι με τα παιδιά μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε τα εξής:

  • Αρχίζουμε τη μέρα με μικρό πρωινό, που περιλαμβάνει δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και γάλα.
  • Προσφέρουμε στα παιδιά ένα μικρό γεύμα ή σνακ και άφθονο νερό, πριν πάμε στο τραπέζι, ώστε να μην πεινούν υπερβολικά και να μην καταλήξουν να καταναλώσουν μεγάλες ποσότητες φαγητού.
  • Επενδύουμε στο ατελείωτο παιχνίδι με τα άλλα παιδιά της ομήγυρης.
  • Φροντίζουμε να γεμίσουμε εμείς το πιάτο των παιδιών, βάζοντας περισσότερα λαχανικά και μικρές ποσότητες λιπαρών φαγητών.

Γιορτινό τραπέζι στο σπίτι μας
Όταν διοργανώνουμε τραπέζι στο «γήπεδό μας», μπορούμε να κάνουμε υγιεινές επιλογές στο εορταστικό μενού σε πολλά επίπεδα:

  • Ψωνίζουμε άφθονα λαχανικά και φρούτα.
  • Επιλέγουμε γιορταστικές συνταγές με περισσότερες φυτικές ίνες και λιγότερα λιπαρά.
  • Προσφέρουμε διαφόρων ειδών σαλάτες, με ελαιόλαδο αντί για σος.
  • Αποφεύγουμε τα τηγανητά φαγητά και τα βαριά αλλαντικά.
  • Χρησιμοποιούμε γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών.
  • Προσθέτουμε ψαρικά, όπως σολομό ή πέστροφα.
  • Φτιάχνουμε μόνο τα απαραίτητα γλυκά, με μικρότερη ποσότητα ζάχαρης.
  • Σερβίρουμε και φρούτα για επιδόρπιο.
  • Φροντίζουμε ώστε να υπάρχει μουσική και πολύς χορός.
  • Απομακρύνουμε τα περισσευούμενα γλυκά.

Είναι σημαντικό να δείξουμε στα παιδιά ότι οι γιορτινές μέρες αποτελούν κατά κύριο λόγο ευκαιρία να δούμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα και να περάσουμε όμορφα. Σε αυτό το πλαίσιο, το φαγητό και ιδίως οι παραδοσιακές γεύσεις έχουν τον ρόλο τους, αρκεί να τα απολαμβάνουμε με σύνεση.

Η Μαρία Θ. Αυγέρη είναι παιδίατρος και ασχολείται εξειδικευμένα με την αντιμετώπιση αυξημένου σωματικού βάρους σε παιδιά και εφήβους. Μπορείτε να τη βρείτε στο [email protected] και στο 6945792250.

Leave a Reply