ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ| ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ;

Το υδάτινο στοιχείο κυριαρχεί το καλοκαίρι. Μας αγκαλιάζει, ξεκουράζει το βλέμμα μας, μας διασκεδάζει, μας δροσίζει. Ανάμεσα όμως σε βουτιές, μπουγέλα και παιχνίδια, μην ξεχνάμε να πιούμε και να κεράσουμε και τα παιδιά μας μπόλικα ποτηράκια νερό…

Πολύτιμη και αδιαμφισβήτητη η αξία του νερού στη ζωή μας, «επικαιροποιείται» λόγω εποχής. Στα νερά της θάλασσας ή της πισίνας δροσιζόμαστε, με το νερό ξεδιψάμε και τονώνουμε τον οργανισμό μας για να αντιμετωπίσει τη ζέστη και την υγρασία. Μην περιμένουμε λοιπόν να ακούσουμε «μαμά, διψάω» για να τρέξουμε στη βρύση ή στην πλησιέστερη καντίνα.

«Το νερό είναι το ίδιο σημαντικό με το οξυγόνο για τη διατήρηση της ζωής. Ο άνθρωπος μπορεί να επιβιώσει έως και έξι εβδομάδες χωρίς τροφή, αλλά η επιβίωση χωρίς νερό είναι αδύνατη πέραν της εβδομάδας» λέει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής, κυρία Αστερία Σταματάκη. Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται σε μεγάλο ποσοστό από νερό που κυμαίνεται μεταξύ 60% έως 75%. Μάλιστα, όσο μικρότερη είναι η ηλικία του οργανισμού τόσο μεγαλύτερη είναι η αναλογία του βάρους σε νερό. Σύμφωνα με την ειδικό, το νερό βοηθάει στη διαδικασία της πέψης, της απορρόφησης και της μεταφοράς των θρεπτικών συστατικών αλλά και στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος. Επίσης, προλαμβάνει τη δυσκοιλιότητα, αποβάλλει το πλεονάζον νάτριο από τον οργανισμό, ενυδατώνει τους ιστούς, απεκκρίνει τοξίνες μέσω της ούρησης, ρυθμίζει τον βασικό μεταβολισμό και συμβάλλει στην πρόληψη ασθενειών όπως οι νεφροπάθειες και οι ουρολοιμώξεις.

Είναι προφανές ότι τα οφέλη του οργανισμού από τη σωστή ενυδάτωσή του είναι πολλαπλά. Καθημερινά ο οργανισμός μας χάνει νερό με διάφορους τρόπους, από τα ούρα, από τα κόπρανα, από τον ιδρώτα κ.λπ. Άρα, για να ζήσει ένας οργανισμός πρέπει να αντικαθιστά το νερό που χάνει. Σε ορισμένες περιπτώσεις δε που οι ανάγκες του σώματος για νερό είναι αυξημένες, π.χ. το καλοκαίρι λόγω υψηλής θερμοκρασίας, είτε όταν γυμναζόμαστε και η ποσότητα των υγρών που καταναλώνουμε είναι μικρή, τότε η αφυδάτωση είναι πολύ πιθανή.

Προσοχή: αφυδάτωση
Η σημασία του νερού είναι προφανής σε ό,τι αφορά τα μωρά και τα παιδιά καθώς με περιεκτικότητα έως και 75% νερού στον οργανισμό τους οι μικροί είναι εκείνοι που κινδυνεύουν από την αφυδάτωση. Η διαδικασία της αφυδάτωσης αρχίζει πιο γρήγορα στα παιδιά διότι ο μηχανισμός που ρυθμίζει τη δίψα είναι λιγότερο ανεπτυγμένος από ό,τι στους ενήλικες. Οι ειδικοί ορίζουν ως αφυδάτωση την απώλεια υγρών που ξεπερνά το 1% του σωματικού βάρους. Αυτό βεβαίως για κάποιον μη ειδικό είναι… ψιλά γράμματα. Αυτό που πρέπει να κάνουμε εμείς είναι αφενός να φροντίζουμε να μη φτάνει ο παιδικός οργανισμός σε αυτό το σημείο, αφετέρου να αναζητούμε τα ύποπτα σημάδια. Μικρή ποσότητα ούρων του παιδιού με σκούρο χρώμα δείχνει ότι η κατανάλωση υγρών δεν είναι αρκετή. Στα βρέφη, αδιάψευστος μάρτυρας της κακής ενυδάτωσης είναι η στεγνή πάνα.

Η ποσότητα νερού που χρειάζεται ένα παιδί ημερησίως εξαρτάται από παράγοντες όπως το φύλο, η ηλικία και το βάρος του. Επιπλέον, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η υγρασία, και το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας επηρεάζουν τις καθημερινές ανάγκες των παιδιών για νερό. Η Βρετανική Εταιρεία Παιδιατρικής Διαιτολογίας συνιστά κατά τη διάρκεια της ημέρας τα παιδιά να καταναλώνουν συνολικά 6-8 ποτήρια (μικρά ποτήρια για τα μικρά παιδιά και μεγαλύτερα ποτήρια για τα πιο μεγάλα παιδιά). Πρακτικά, αυτή η ποσότητα μαζί με 5 μερίδες φρούτα και λαχανικά καλύπτουν τις ανάγκες του παιδιού σε νερό. Εκτός από το νερό που καταναλώνεται στην καθαρή μορφή του, αρκετή ποσότητα νερού παίρνουν τα παιδιά από τις τροφές που καταναλώνουν. Ειδικά τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν νερό σε ποσότητα περίπου 90%. Για παράδειγμα η ντομάτα έχει περιεκτικότητα 94% σε νερό και το αγγούρι σχεδόν 97%!

Συγκεκριμένα οι ημερήσιες ανάγκες ενός παιδιού σε νερό είναι:

– Από 2-3 ετών: 1,2 λίτρα
– Από 4-8 ετών: 1,3 λίτρα
– Από 9-13 ετών: 2,1 λίτρα
– Από 14-18 ετών: 2,3 λίτρα

Για να πείσετε τα παιδιά να πίνουν το απαραίτητο νερό:

• Βάλτε στη σχολική τσάντα τους ένα μπουκαλάκι νερό
• Βάλτε κοντά τους, στο γραφείο, όταν βλέπουν τηλεόραση ένα ποτήρι με νερό – ακόμη και μηχανικά να κάνουν την κίνηση, βγαίνουν κερδισμένα
• Προσθέστε στο κλασικό ποτήρι του νερού μία φέτα λεμόνι ή πορτοκάλι για μια διαφορετική γεύση
• Επιλέξτε μαζί με τα μικρότερα παιδιά ένα ποτήρι στο χρώμα και το σχέδιο της αρεσκείας τους για να απολαμβάνουν το νερό τους
• Θυμίστε τους να πίνουν νερό – όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται, πολλά παιδιά αναβάλλουν βασικές ανάγκες τους για αργότερα, αρκεί να μη διακόψουν το παιχνίδι τους ή την αγαπημένη τους δραστηριότητα.