ΣΤΕΛΛΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥΛΑ: Η ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ ΤΟΥΣ ΜΕ ΑΥΤΟ

I love readingΥπάρχουν μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά; Δεν είμαστε σίγουροι ότι μπορούμε να σας απαντήσουμε καταφατικά γι αυτό, είμαστε όμως σίγουροι ότι η συνέντευξη που πήραμε από τη συγγραφέα του βιβλίου «Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά» (Εκδ. Θερμαϊκός), Στέλλα Γιαννακούλα, θα σας δώσει χρήσιμες συμβουλές, πολύτιμες προτροπές και θα ρίξει φως στη σχέση του παιδιού με το βιβλίο και την προσωπική του ευτυχία.

file_2

Κλείσαμε πριν από λίγο έναν χρόνο από την έκδοση του βιβλίου σας, πώς ήταν αυτή η εμπειρία;

Είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία και μοναδική συνάμα. Ήταν ένας χρόνος γεμάτος πολλή χαρά, εισέπραξα αγάπη για το βιβλίο μου. Ευχαριστώ όλους τους φίλους και  την οικογένειά μου φυσικά που με στήριξαν σε αυτή την προσπάθεια και με ενθαρρύνουν να συνεχίσω το όμορφο ταξίδι της συγγραφής. Τα «Μυστικά» έχουν εκπληρώσει τον σκοπό τους σε μεγάλο βαθμό, διότι κάθε προτροπή που αναγράφεται στο βιβλίο μου έχει εφαρμογή από τους γονείς, οι οποίοι παρατηρούν σημαντικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους.

Το βιβλίο σας σε ποιους απευθύνεται;

Πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο μπορεί να διαβαστεί από όποιον επιθυμεί να αποκτήσει γνώσεις για τα εκπαιδευτικά ζητήματα ως προς την καθοδήγηση και τη μελέτη των μαθητών. Ο λόγος που απευθύνεται στο ευρύ κοινό είναι η απλότητα και η σαφήνειά του χωρίς να αγχώνει τον αναγνώστη που δεν είναι ειδικός επί του θέματος. Η συνεισφορά του βιβλίου, όμως, είναι πολλαπλά ωφέλιμη για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να ανακαλύψουν νέους τρόπους μάθησης και να δώσουν λύσεις σε ερωτήματα που τους προβληματίζουν. Η σωστή καθοδήγηση της μελέτης των παιδιών απασχολεί και αγχώνει συχνά τους γονείς. Ως συμβουλευτικός οδηγός, επομένως, επιδιώκει να κατευθύνει το διάβασμα και να μετατραπεί από πολύωρη και κουραστική διαδικασία σε ευχάριστη μελέτη. 

Οι συμβουλές αφορούν όλες τις ηλικίες παιδιών ή συγκεκριμένες;

Η σωστή εκπαίδευση των παιδιών είναι ένα ζήτημα που άφορα κάθε ηλικία του μαθητή. Όλες οι μέθοδοι εστιάζουν στην προσχολική ηλικία των παιδιών για να τις υιοθετήσουν από τις πρώτες κιόλας σχολικές τάξεις και να τις εφαρμόσουν σε όλη τη μαθητική τους πορεία. Ανεξάρτητα από τη σχολική βαθμίδα που ανήκουν, η οργάνωση της μελέτης -για παράδειγμα- είναι το βασικό συστατικό στοιχείο που πρέπει να κατακτήσουν όλοι οι μαθητές. 

Ποιο είναι το μυστικό για έναν επιτυχημένο γονιό;

Πόσο ωραία και σωστή ερώτηση! Η επιτυχία βρίσκεται στην κατανόηση. Οι γονείς κατανοώντας τις δυσκολίες που έχει το παιδί το βοηθούν αποτελεσματικά. Γνωρίζουν τι χρειάζεται πραγματικά και εστιάζουν σε αυτό. Πολλές φορές υπάρχουν περιπτώσεις γονιών που αγχώνονται για το αν το  παιδί διαβάζει σωστά ή εμπεδώνει την ύλη και του  μεταφέρουν αυτό το άγχος χωρίς να το αντιληφθούν. Το άγχος μπορεί να λειτουργήσει μόνο ως κακός σύμβουλος. Οι δυσκολίες κάθε παιδιού με εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας μπορούν να ξεπεραστούν και το διάβασμα να γίνεται σε ήρεμο περιβάλλον. 

Ποιος είναι ο ρόλος ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού;

Κάθε εκπαιδευτικός οφείλει να αφουγκράζεται τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών του. Ο ρόλος του είναι να προσαρμόζεται στο μαθητή και να δημιουργεί το πρόγραμμα διδασκαλίας που του ταιριάζει και τον βοηθά να εξελιχθεί. Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός χρειάζεται διαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση για τα εκπαιδευτικά δρώμενα, ώστε να διευκολύνει τους μαθητές του.

Πώς αποτιμάτε τη σύγχρονη σχέση των παιδιών με το βιβλίο;

Η σχέση που έχει κάθε παιδί με το βιβλίο είναι ο αντίκτυπος της σχέσης που έχουν και οι γονείς με το βιβλίο. Ας μην ξεχνάμε πως τα παιδιά μιμούνται συμπεριφορές, καταστάσεις, λόγια. Επομένως, υπάρχουν παιδιά που διαβάζουν βιβλία και παιδιά που δε διαβάζουν. Πολλά παιδιά έχουν αντικαταστήσει το βιβλίο με το κινητό ή τον υπολογιστή. Σε ορισμένες περιπτώσεις –όπως λένε τα ίδια τα παιδιά- το διάβασμα είναι κουραστικό ή βαρετό, πόσο μάλλον αν δεν υπάρχει οργάνωση και πρόγραμμα. Η μελέτη στο σπίτι ας γίνεται με μεράκι χωρίς να αποτελεί μια κοπιαστική διαδικασία.

Τι θα μπορούσε να κάνει ένας γονιός για να καλλιεργήσει τη συνήθεια του διαβάσματος βιβλίων στο παιδί του;

Οι γονείς θεωρούν πως χρειάζεται να κάνουν πολλά πράγματα για να πείσουν το παιδί τους να διαβάζει. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν ισχύει αυτό. Αρκεί να διαβάζουν και οι ίδιοι ώστε να αντιγράψει το παιδί αυτή τη συμπεριφορά. Αξίζει να επισκεφθούν μαζί το βιβλιοπωλείο, να ξεφυλλίσει το παιδί βιβλία και να επιλέξει μόνο του αυτά που θέλει να διαβάσει. Είναι εξαιρετικό κίνητρο. Βέβαια, κάθε πράξη έχει διάρκεια όταν γίνεται με συνέπεια και κατ’ εξακολούθηση. Τότε μόνο γίνεται συνήθεια, εξάλλου επανάληψις εστί μήτηρ πάσης μαθήσεως.

Πέντε λέξεις-κλειδιά που οδηγούν σε ευτυχισμένα παιδιά;

Θα σας πως τις πέντε πρώτες λέξεις που μου έρχονται αυτή τη στιγμή στο μυαλό και θεωρώ πολύ σπουδαίες. Είναι η αγάπη, η υπομονή, η επιμονή, η ενσυναίσθηση και η κατανόηση. Τα ευτυχισμένα παιδιά προϋποθέτουν ευτυχισμένους γονείς!

Λίγα λόγια για το βιβλίο

Γονείς και εκπαιδευτικοί, συχνά αναρωτιέστε ποιες μέθοδοι και ποιοι τρόποι είναι οι κατάλληλοι για τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών σας; Θέλετε η διαδικασία του διαβάσματος να είναι ευχάριστη και σκέφτεστε τι πρέπει να εφαρμόσετε, ώστε να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα; Αναζητάτε κίνητρα μάθησης αλλά βλέπετε πως κάθε προσπάθειά σας είναι ατελέσφορη; Ανησυχείτε για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού και δε γνωρίζετε πώς να το βοηθήσετε; Σας προβληματίζει η συμπεριφορά του στο κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται; Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί «Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά» και να περιηγηθούμε εύκολα και αποτελεσματικά στα μονοπάτια της γνώσης. Πρόκειται για έναν συμβουλευτικό οδηγό ο οποίος, χάρη στην απλότητα και τη σαφήνειά του, προσφέρει λύσεις στις απορίες και στους προβληματισμούς σας.

Στέλλα ΓιαννακούλαΛίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Στέλλα Γιαννακούλα κατάγεται από τον Άγιο Πέτρο του Νομού Κιλκίς. Αποφοίτησε από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 2015 και συνέχισε με μεταπτυχιακό στην «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» στο University of Nicosia. Έχει λάβει πιστοποίηση της γραφής Braille (τυφλό σύστημα γραφής και ανάγνωσης). Παράλληλα αρθρογραφεί, παρακολουθεί σεμινάρια ειδικής αγωγής και συμμετέχει ως εισηγήτρια σε εκπαιδευτικά συνέδρια στην Ελλάδα.