ΕΝΤΟΥΑΡΝΤΟ ΧΑΟΥΡΕΓΚΙ: ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΧΙΛΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ, ΕΧΕΙ ΖΗΣΕΙ ΧΙΛΙΕΣ ΖΩΕΣ

hub gafasΟ Εντουάρντο Χάουρεγκι είναι ένας από τους δυο δημιουργούς της πρωτότυπης και υπέροχης σειράς παιδικών βιβλίων «Η ωραιότερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ». Μαζί με τον Ιταλό συγγραφέα Πιερντομένικο Μπακαλάριο κρύβονται πίσω από το ψευδώνυμο Έντουαρντ Μπέρι και συνδυάζοντας τις δυνάμεις και τη φαντασία τους γράφου τη μαγική αυτή σειρά που απευθύνεται σε παιδιά από 9 έως 99 ετών και μέχρι στιγμής περιλαμβάνει τέσσερις τίτλους: 1. Το χαμένο βιβλίο, 2. Τέσσερις σωματοφύλακες και μισός, 3. Ο Δον Κιχώτης και ο δράκος, 4. Η Αλίκη στη Χώρα της Βαρεμάρας (όλα σε μετάφραση της Κλεοπάτρας Ελαιοτριβιάρη).

To Taλκ μίλησε μαζί του με αφορμή την επίσκεψή του στην Αθήνα, στις 16 Ιουνίου.

Γεια σου, Εντουάρντο, και καλωσόρισες στην Ελλάδα. Ελπίζω να έφερες λίγη θετική ψυχολογία μαζί σου, μιας και είσαι- για όσους δεν το γνωρίζουν- ψυχολόγος ειδικευμένος στο… χιούμορ. Καταρχάς, όμως, ας μιλήσουμε για τα παιδικά βιβλία σου. Μπορείς, σε παρακαλώ να μας συστήσεις τον Έντουαρντ Μπέρι;

Έντουαρντ Μπέρι είναι το ψευδώνυμο που χρησιμοποιούμε ο Πιερντομένικο Μπακαλάριο κι εγώ. Εγώ είμαι ο Έντουαρντ και εκείνος είναι ο Μπέρι. Γιατί ναι μεν το επώνυμο Baccalario σημαίνει αλιέας βακαλάων στα ιταλικά, αλλά το πρώτο συνθετικό του, το Bacca, στα αγγλικά μεταφράζεται ως Berry (μούρο). Ο Πιερ είναι ένας από τους διασημότερους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας, γνωστός, μεταξύ άλλων, για τη σειρά βιβλίων με πρωταγωνιστή τον Οδυσσέα Μουρ. Εγώ, από την άλλη, έχω γράψει δυο μυθιστορήματα για ενήλικες και μερικά βιβλία για παιδιά, αλλά είμαι κοινωνικός ψυχολόγος και εδώ και πολλά χρόνια έχω εξειδικευτεί στη μελέτη και στη εφαρμογή στην καθημερινότητά μας του χιούμορ και του γέλιου.

Η ωραιότερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ χάθηκε! Πώς συνέβη αυτό; Και ακόμα χειρότερα, οι ήρωές της, κακούργοι, φανταστικά πλάσματα και μαγικά αντικείμενα βρέθηκαν με κάποιο παράξενο τρόπο μέσα στις σελίδες αγαπημένων κλασικών ιστοριών, όπως του Πήτερ Παν, των Τριών Σωματοφυλάκων, του Δον Κιχώτη και της Αλίκης. Ποιος βρίσκεται πίσω από αυτά τα τρομερά λογοτεχνικά εγκλήματα; 

Ε, δεν μπορώ να δώσω τόσα spoilers και να εξηγήσω πώς ακριβώς έγιναν όλα αυτά, αλλά μπορώ να αποκαλύψω πως ό,τι συνέβη σχετίζεται με το μαγικό μελάνι που χρησιμοποιούν οι Φύλακες των Αθάνατων Ιστοριών, μια ομάδα βιβλιοπωλών που εδώ και αιώνες προστατεύουν τη δύναμη των ωραιότερων ιστοριών που γράφτηκαν ποτέ. Όσο για το ποιος κρύβεται πίσω από τα εγκλήματα αυτά, αυτό αποκαλύπτεται σύντομα, στο πρώτο βιβλίο μας, οπότε μάλλον μπορώ να το αποκαλύψω: Είναι ο κύριος Σέλερις Ζάργκο, ένας ισχυρός επιχειρηματίας, ιδιοκτήτης μια κολοσσιαίας εταιρείας τεχνολογιών, που παράγει διάφορα δημοφιλή αντικείμενα όπως το Z-Phone ή το Z-Tablet, αλλά και πολλά hi-tech μηχανήματα γυμναστικής. Για κάποιο λόγο, ο Ζάργκο μοιάζει αποφασισμένος να καταστρέψει τον κόσμο της λογοτεχνίας. Ίσως γιατί ελπίζει ότι με τον τρόπο αυτό θα μπορέσει να πουλήσει περισσότερα από τα γκάτζετ του…

Ποιοι είναι η Άλμπα και ο Ντιέγκο. Και ποιοι είναι η θεία Μπέα και ο Λέο Γκούτενμπεργκ; Λίγα λόγια για τους χαρακτήρες σας, παρακαλώ…

Η Άλμπα και ο Ντιέγκο είναι δυο μικρά αδέρφια που λατρεύουν τα βιβλία και περνούν τα απογεύματά τους με τη θεία τους, την Μπέα, ιδιοκτήτρια του βιβλιοπωλείου ΑΜΠΡΑΚΑΤΑΜΠΡΑ. Σταδιακά, τα παιδιά ανακαλύπτουν πως η μελαχρινή και πρασινομάτα θεία τους είναι πολύ πιο μυστηριώδης απ’ όσο φαντάζονται και πως μοιάζει να γνωρίζει πολύ περισσότερα για τη μοίρα των κατεστραμμένων βιβλίων από όσο αφήνει να φανεί. Ο Λέο Γκούτενμπεργκ, από την άλλη, είναι ο πιο διάσημος κριτικός βιβλίων στον κόσμο, ίσως και ο πιο δυνατός, και ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που έχει πράγματι διαβάσει το περίφημο χαμένο βιβλίο της Λούσι Φεριέρ. Υποστηρίζει μάλιστα ότι είναι «η ωραιότερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ». Αλλά έπειτα, όπως όλοι οι άλλοι, ξεχνάει τα πάντα για την ιστορία αυτή. Κάθε της λέξη!

Τι πυροδότησε την ιδέα για τις ιστορίες σας και από πού αντλήσατε έμπνευση;

Αρχικά, η ιδέα για τη σειρά μάς προτάθηκε από τον ισπανικό εκδοτικό οίκο La Galera. Η εκδότρια, Iolanda Batallé, μας ζήτησε να γράψουμε μια περιπετειώδη σειρά στην οποία κάθε ιστορία να λαμβάνει χώρα σε ένα ανεξάρτητο βιβλιοπωλείο, σε  ένα από αυτά τα ξεχωριστά, τα γεμάτα ατμόσφαιρα, μαγικά μέρη. Ο Πιερντομένικο σκέφτηκε ότι θα είχε πλάκα να ξεκινήσουν να συμβαίνουν στα βιβλία παράξενα πράγματα μέσα στη νύχτα και ότι οι ιστορίες θα έπρεπε να διασωθούν, αφού θα τους είχαν συμβεί παράξενες αλλαγές. Εγώ πρόσθεσα την ιδέα να συμβούν αυτές οι αλλαγές όλες μαζί και σε όλα τα αντίτυπα των βιβλίων ταυτόχρονα, γεγονός που θα απαιτούσε μια τρομερή συνωμοσία από κάποιον δυνατό κακοποιό και επιπλέον στοιχεία μάς ήρθαν στο μυαλό από μια ιστορία που… είχε εξαφανιστεί. Μας ενέπνευσαν πολλά βιβλία. Τα ίδια τα κλασικά που χρησιμοποιήσαμε, η «Ιστορία χωρίς τέλος» του Μάικλ Έντε, τα φανταστικά παραμύθια του Ρόαλντ Νταλ, διάφορες ιστορίες με ταξίδια στο χρόνο στις οποίες η πλοκή άλλαξε και πρέπει να διορθωθεί και άλλα πολλά…

Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε γράφοντας αυτά τα βιβλία;

Η μεγαλύτερη πρόσκληση ήταν το ότι μέρος της αφήγησης λαμβάνει χώρα μέσα σε μια σπουδαία κλασική ιστορία, όπως στον Πήτερ Παν, στην Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων ή στους Τρεις Σωματοφύλακες. Μιας και δεν έχουν διαβάσει όλα τα παιδιά τις αυθεντικές ιστορίες, οφείλαμε καταρχάς να εξηγήσουμε την καθεμιά από αυτές ή τουλάχιστον τα πιο σημαντικά σημεία και τους χαρακτήρες της. Έπειτα, έπρεπε να ξαναγράψουμε τις ιστορίες, μέσα βέβαια από τη λογική και το στιλ των αυθεντικών κλασικών, καθώς αυτές άλλαζαν με την προσθήκη ενός παράξενου αντικειμένου ή χαρακτήρα, για παράδειγμα, ένα όπλο λέιζερ στον Πίτερ Παν, ή μια μούμια στην Αλίκη. Και τέλος, έπρεπε να τις ξαναγράψουμε και μια δεύτερη φορά, καθώς η Άλμπα και ο Ντιέγκο έμπαιναν μέσα τους και προσπαθούσαν να τις σώσουν. Στη θεωρία, όλο αυτό έμοιαζε σπουδαία ιδέα, όμως, στην πράξη, αποδείχτηκε ιδιαίτερα πολύπλοκο, μιας και κάποια από τα μυθιστορήματα, όπως οι Τρεις Σωματοφύλακες, έχουν αρκετά σύνθετη πλοκή. Όμως τελικά και ο Πιερ και εγώ είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι (και περήφανοι) με το αποτέλεσμα.

Πόσο σημαντική είναι για τον άνθρωπο η αφήγηση ιστοριών;

Η αφήγηση ιστοριών είναι βασικός παράγοντας της ανθρώπινης ζωής. Οι ιστορίες μάς διασκεδάζουν τόσο πολύ, που μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεχάσουμε τον πόνο μας. Ακόμα και τον φυσικό πόνο… Επιπλέον, μας διδάσκουν για τον κόσμο, για τους πολιτισμούς του, τους μύθους του, τους ανθρώπους του. Αυτός που έχει διαβάσει χίλιες ιστορίες, έχει ζήσει χίλιες ζωές. Και όχι μόνο. Η αφήγηση ιστοριών διαμορφώνει την προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου, την ιστορία της κάθε κοινότητας. Είμαστε κυριολεκτικά χτισμένοι από όσα λέμε για εμάς.

Ποια ήταν η καλύτερη αντίδραση από τους αναγνώστες σας, μέχρι τώρα;

Πρόσφατα, επισκέφτηκα ένα βιβλιοπωλείο που διοργανώνει μια λέσχη ανάγνωσης για εννιάχρονα. Τα παιδιά είχαν να διαβάσουν «Το χαμένο βιβλίο» και έπειτα είχα τη χαρά να συναντηθώ μαζί τους. Το καλύτερο, όμως, ήταν ότι τους άρεσε τόσο πολύ, ώστε αποφάσισαν να διαβάσουν όλοι μαζί και το επόμενο βιβλίο της σειράς, τους «Τέσσερις σωματοφύλακες και μισός». Και αυτό δεν τους είχε συμβεί με καμιά άλλη σειρά…

Θα συνεχιστεί «Η ωραιότερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ»; Ποιες είναι οι μελλοντικές σας ιδέες; 

Έχουμε μια ιδέα για μια μελλοντική «δεύτερη σεζόν» πέντε βιβλίων. Όλοι οι βασικοί χαρακτήρες θα επιστρέψουν, αλλά προς το παρόν δεν μπορώ να πω περισσότερα. Παρόλα αυτά, το αν θα γραφτεί τελικά ή όχι, εξαρτάται από το αν θα αγοράσει ξανά την ιδέα μας κάποιος εκδοτικός οίκος.

Τέλος, μια ερώτηση για εσένα, που αφορά όλους μας! Είσαι ψυχολόγος, εξειδικευμένος στο χιούμορ και στη θετική ψυχολογία. Πώς μπορεί κάποιος να δουλέψει με τον εαυτό του, ώστε να έχει θετική ψυχολογία; Έχεις κάποια μυστικά να μοιραστείς μαζί μας; Μήπως, η απάντηση βρίσκεται στα βιβλία;

Σύμφωνα με αρκετές μελέτες, είναι δυνατόν να βελτιωθεί, τουλάχιστον υποκειμενικά, το πώς αισθάνεται κανείς, το ευ ζην μας, δηλαδή, με διάφορους τρόπους. Υπάρχουν, για παράδειγμα, απλές ασκήσεις, όπως το να γράψει κανείς τρία καλά πράγματα που του συνέβησαν μέσα στην ημέρα, μέσα από τις οποίες μπορεί να αυξηθεί η «ευτυχία». Επίσης, η ενσυνειδητότητα (mindfulness) είναι μια άλλη τεχνική που έχει αποτελέσματα, αλλά απαιτεί πολλή πειθαρχία. Εν τέλει, νομίζω πως η θετική ψυχολογία δεν έχει να κάνει τόσο με τα βιβλία που διαβάζουμε, αλλά με το να εφαρμόζουμε στην πράξη πράγματα για τα οποία μίλησαν οι Αρχαίοι Έλληνες χιλιάδες χρόνια πριν: το γνώθι σαυτόν, την καλλιέργεια των ταλέντων και των αρετών μας και την εφαρμογή τους στην υπηρεσία του κοινού καλού.

06859_03

07290_03

11068_03

12805_03

Ο Εντουάρντο Χάουρεγκι θα βρεθεί το Σάββατο 16 Ιουνίου 2018, στις 11 το πρωί, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας (Σκουφά 31), όπου συντροφιά με τη μεταφράστρια Καλλιρόη Τσολακίδου θα παρουσιάσουν σε μικρούς και μεγάλους τη μαγική σειρά βιβλίων «Η ωραιότερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ» και με τη βοήθεια του κοινού θα προσπαθήσουν να πάρουν το πιστόλι λέιζερ από τον Κάπτεν Χουκ, να σώσουν τον Πίτερ Παν και να επαναφέρουν κλασικά παραμύθια στην αρχική τους κατάσταση. Η εκδήλωση θα επαναληφθεί την Κυριακή 17 Ιουνίου 2018, στο Κηποθέατρο «Άγγελος Σικελιανός», στη Λευκάδα. Και οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της Acción Cultural Española, της Πρεσβείας της Ισπανίας, του Ινστιτούτου Θερβάντες και των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.