MINDSET. ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

H Μαρία Κοκκινιώτη είναι εκπαιδευτικός, ειδική παιδαγωγός, μαμά και σύζυγος. Παρόλο που οι δύο τελευταίες ιδιότητες δεν είναι επαγγελματικές είναι απόλυτα συνδεδεμένες με αυτό που αγαπά να κάνει –να δουλεύει με παιδιά και οικογένειες. Εργάστηκε ως δασκάλα δημοτικού σχολείου για δεκαπέντε χρόνια ενώ παράλληλα ασχολήθηκε, και συνεχίζει να ασχολείται, σε ακαδημαϊκό επίπεδο με αντικείμενα που σχετίζονται άμεσα με την εκπαίδευση ‒τις νευροεπιστήμες, την ειδική αγωγή, τις μαθησιακές δυσκολίες, τα εργαλεία αξιολόγησης και τον λόγο. Και έτσι δημιούργησε το Mindset, για το οποίο μιλάει σήμερα στο Τaλκ.

MindsetΠώς αποφάσισες να προχωρήσεις στη δημιουργία του Mindset; Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε; 

Δουλεύοντας στην τάξη αντιλαμβανόμουν την ανάγκη των μαθητών για εξατομικευμένη υποστήριξη. Καταλάβαινα πως τα κατάφερναν καλύτερα όταν δημιουργούσαμε μία υγιή παιδαγωγική σχέση, όταν ήμουν παρούσα να υποστηρίξω τον καθένα προσωπικά και όταν εκτιμούσα τις μικρές αλλά και μεγάλες επιτυχίες του καθενός. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Mindset, ένας χώρος εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές και τους γονείς τους. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες με έναν κοινό παρονομαστή: την εξέλιξη των μαθητών και των γονέων:

  • Στα εργαστήρια ‒καλλιέργειας δεξιοτήτων λόγου, μαθηματικής σκέψης, ιστορίας, θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών, Αγγλικών κ.ά.‒ τα παιδιά δεν έχουν την αίσθηση ότι κάνουν «τυπικό» μάθημα, καθώς έρχονται σε επαφή με ποικίλα ερεθίσματα, καλλιεργούν διαφορετικές πλευρές της προσωπικότητάς τους, διευρύνουν τις δεξιότητές τους, διαμορφώνουν θετική εικόνα για τον εαυτό τους και εξελίσσονται ολόπλευρα.
  • Ταυτόχρονα, ο μαθητής μπορεί να δουλέψει με εξατομικευμένο πρόγραμμα, αποκλειστικά σχεδιασμένο για εκείνον. Έπειτα από πλήρη αξιολόγηση (προσδιορισμός των δυσκολιών και των ατομικών χαρακτηριστικών του μαθητή), σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα παρέμβασης που τον ενισχύει ολιστικά και τον αντιμετωπίζει ως εξελισσόμενη προσωπικότητα. Ο σχεδιασμός του εξατομικευμένου προγράμματος εμπεριέχει όλη τη φιλοσοφία του Mindset: να αξιοποιήσει ο μαθητής τις δυνατότητές του και να ξεπεράσει τις δυσκολίες του.
  • Τέλος, το Mindset είναι και χώρος για γονείς. Διοργανώνονται εβδομαδιαίες ομάδες γονέων με συγκεκριμένη θεματική κάθε φορά. Μέσα από την κοινή μας εμπειρία εξελισσόμαστε όλοι μαζί. Γονείς γινόμαστε, και γινόμαστε καλύτεροι υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον.

Πού οφείλεται η ραγδαία αύξηση των διαγνώσεων στους μαθητές;

Σαφώς οι μαθησιακές δυσκολίες υπάρχουν, εντοπίζονται και έχουν νευροβιολογική βάση. Επιπλέον, η εξέλιξη των μεθόδων και των εργαλείων αξιολόγησης βοηθούν στον εντοπισμό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες που δεν θα διαγιγνώσκονταν στο παρελθόν. Ταυτόχρονα, όμως, αποδεικνύεται από έρευνες πως το παγκόσμιο ποσοστό των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες είναι μικρότερο από αυτό που εντοπίζουμε εδώ και χρόνια στη χώρα μας. Θεωρώ πως το υψηλό ποσοστό στην Ελλάδα σχετίζεται με το «εκπαιδευτικό πλαίσιο», με τις απαιτήσεις στις οποίες καλούνται να αντεπεξέλθουν τα παιδιά, χωρίς να είναι ακόμα ώριμος ο εγκέφαλός τους, χωρίς να έχουν αναπτύξει τις απαιτούμενες δεξιότητες. Αποτέλεσμα αυτής της «βιασύνης» του συστήματος είναι η ραγδαία αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που εμφανίζει χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών. Υπάρχουν μαθητές που χρειάζονταν περισσότερο χρόνο να πειραματιστούν με πιο απλές έννοιες για να τις αφομοιώσουν και να αναπτύξουν τις ανάλογες δεξιότητες. Θεωρώ λοιπόν πως εμφανίζουν πολλά από τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών όχι γιατί «δεν μπορούν να μάθουν» αλλά γιατί «δεν πρόλαβαν να μάθουν».

Ποιον ρόλο παίζει η αυτοπεποίθηση στη σχολική απόδοση;

Η αυτοπεποίθηση και το θετικό συναίσθημα αποτελούν τους βασικότερους παράγοντες που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία. Ένα παιδί που αισθάνεται πως τα καταφέρνει και νιώθει πως εξελίσσεται μαθαίνοντας θα αφιερώσει χρόνο στη διαδικασία, θα εμπλακεί προσωπικά και, αναπόφευκτα, θα μάθει και θα προοδεύσει.

Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς είμαστε οι ενήλικοι, εμείς πρέπει να αλλάξουμε και να προσαρμόσουμε τα δεδομένα του περιβάλλοντος ώστε να υποστηρίξουμε το παιδί… Άλλωστε, όταν ένα λουλούδι δεν ανθίζει, τροποποιούμε το περιβάλλον, όχι το λουλούδι.” Αυτό αναφέρεις στην αρχική σελίδα του Mindset. Νομίζω, όμως, ότι ελάχιστοι ενδιαφερόμενοι το κατανοούν και προσπαθούν να αλλάξουν το παιδί. Γιατί;

Δυστυχώς, οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι με την εκπαίδευση προσπαθούν να προσαρμόσουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών στα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι το εκπαιδευτικό σύστημα στις αναπτυξιακές και βιολογικές ανάγκες των παιδιών. Αυτή η «παιδαγωγική φιλοσοφία» έχει διαπεράσει την κουλτούρα της ευρύτερης κοινωνίας. Με άλλα λόγια, δεν προσαρμόζουμε το περιβάλλον, τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις στις ανάγκες των μικρών μαθητών, που σταδιακά ανακαλύπτουν τον κόσμο και τον εαυτό τους, αλλά πασχίζουμε μάταια να καταφέρουμε να «προσαρμόσουμε τα παιδιά» στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Στο Mindset παρέχετε και υποστήριξη γονέων. Υπάρχει “γιατρειά” για έναν ματαιωμένο πατέρα ή μητέρα που αντιλαμβάνεται ότι το παιδί του δεν είναι αυτό το οποίο εκείνος ή εκείνη θα ήθελε να είναι;

Πιστεύω πως υπάρχει «γιατρειά» για κάθε δυσλειτουργική συμπεριφορά γονέα αρκεί ο καθένας από εμάς να προβληματιστεί και στη συνέχεια να αρχίσει να αναζητά λύσεις. Από τη στιγμή που ο γονέας θα αναρωτηθεί για τη συμπεριφορά του και τον αντίκτυπο που αυτή έχει στο παιδί του, έχει λύσει το μισό πρόβλημα. Συνεπώς, υπάρχει «γιατρειά» και για αυτόν, και για τον επικριτικό ή απορριπτικό γονέα, και για τη δύσκολη επικοινωνία μεταξύ των μελών της οικογένειας αρκεί, να προβληματιστούμε και να αρχίσουμε να αναζητάμε λύσεις

Πώς κρίνεις το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα; Ποιες βασικές αλλαγές χρειάζεται ώστε να μπορέσει να εντάξει όλα τα παιδιά ομαλά στους κόλπους του;

Το ελληνικό εκπαιδευτικό είναι τεχνικό και περιοριστικό. Καταπιάνεται και αξιολογεί μόνο τις «ακαδημαϊκές» δεξιότητες των μαθητών. Κατά συνέπεια, δεν προάγει τη δημιουργικότητα, δε συμπεριλαμβάνει τις αθλητικές επιδόσεις, δεν καλλιεργεί την κριτική σκέψη, δε φέρνει τους μαθητές σε επαφή με ποικίλες μαθησιακές εμπειρίες και ερεθίσματα. Χρειαζόμαστε ένα σύστημα σχεδιασμένο με βάση τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών και τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Το σχολείο πρέπει να εστιάσει στο παιδί και στην ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη και όχι στο μάθημα και στην ύλη. Χρειάζεται να δοθεί στη μαθησιακή διαδικασία μία δυναμική διάσταση κατά την οποία ο μαθητής θα είναι στο επίκεντρο της διαδικασίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού θα είναι υποστηρικτικός. Το λάθος πρέπει να αποσυνδεθεί από την αξιολόγηση και τη βαθμολόγηση και να μετατραπεί σε ευκαιρία για μάθηση και εξέλιξη. Χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να εμπνέει τους μικρούς μαθητές να εξελιχθούν…

Σε ποιους θα πρότεινες να επισκεφτούν το Mindset και να σας γνωρίσουν; 

To Mindset είναι για όλους, είναι για τον καθένα από εμάς που θέλει να προσφέρει στο παιδί του αλλά και στον εαυτό του μία διαφορετική εμπειρία εκπαίδευσης. Το Mindset είναι εδώ για να αξιοποιήσει στο μέγιστο τις δυνατότητες του κάθε μαθητή ‒ fulfill the potential. Η κάθε υγιής προσωπικότητα έχει τις δυσκολίες και τις δυνατότητές της. Η αίσθηση του «δυσκολεύομαι» ή του «τα καταφέρνω» είναι θέμα οπτικής – Mindset!


Αν επιθυμείτε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το Mindset ή να κλείσετε ραντεβού, επικοινωνήστε:
Διεύθυνση: Ανδρέα Γκίνη 4, 152 33, Χαλάνδρι
Ιστοσελίδα: https://www.mindset.edu.gr/
Email: info@mindset.edu.gr
Τηλέφωνο: 2169391038

Leave a Reply