Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παιδικά βιβλία της πρόσφατης παραγωγής είναι η Ύποπτη Υπόθεση: Το Μυστήριο της Έπαυλης, της Λορέν Μαγκαζινέρ, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Anubis. Πρόκειται για το πρώτο διεθνώς μυθιστόρημα για αναγνώστες προεφηβικής ηλικίας γραμμένο στη δημοφιλή φόρμα Choose Your Own Adventure («secret path books»), που συναρπάζει τα παιδιά από 8 έως 14 ετών σε όλο τον κόσμο, καθώς τα βάζει πρωταγωνιστές στην καρδιά της υπόθεσης!
158 επιλογές. 41 καταλήξεις, όχι όλες ευχάριστες… O Κάρλος Σεράνο δεν έχει λύσει ποτέ στη ζωή του μυστήριο. Όταν, όμως, η μητέρα του αρρωσταίνει τη μέρα που θα ξεκινούσε μια έρευνα που θα έσωζε το γραφείο ιδιωτικών ερευνών της, αναλαμβάνει ο ίδιος την υπόθεση μαζί με την Ελάιζα, την καλύτερή του φίλη, και τον μικρό αδελφό της, τον Φρανκ. Τώρα οι τρεις νεαροί ντετέκτιβ πρέπει να ξεδιαλύνουν το μυστήριο που αφορά μια εκκεντρική εκατομμυριούχο, ανώνυμες απειλές και έναν θαμμένο θησαυρό. Όμως, με τόσους δύσκολους γρίφους, περίεργους υπόπτους, κρυμμένα μυστικά και δεκάδες επιλογές, χρειάζονται οπωσδήποτε τη βοήθεια των μικρών αναγνωστών. Ποιον ύποπτο θα ανακρίνουν; Τι ερωτήσεις θα του κάνουν; Ποια στοιχεία θα ακολουθήσουν; Εσύ αποφασίζεις! Το Τaλκ μίλησε με τη δημοφιλή συγγραφέα, που είχε πολλά και ενδιαφέροντα να μας πει σχετικά με τα διαδραστικά μυστήρια και όχι μόνο!
Γεια σου, Λορέν! Ως μητέρα μιας εντεκάχρονης κόρης, ήθελα δεν ήθελα έμαθα, άμα τη κυκλοφορία του, για το βιβλίο Η υπόθεση της έπαυλης, το πρώτο της σειράς “Ύποπτη Υπόθεση”, που σύστησαν στο ελληνικό κοινό οι Εκδόσεις Anubis. Πριν, όμως, μιλήσουμε για βιβλία, πες μας ποια είσαι, πώς έγινες συγγραφέας και πόσα βιβλία έχεις γράψει ως σήμερα.
Γεια σου Πελιώ, και γεια σου Ελλάδα! Είμαι η Λορέν Μαγκαζινέρ, συγγραφέας επτά βιβλίων που έχουν εκδοθεί, πέντε βιβλίων υπό έκδοση και ελπίζω πολλών ακόμα που θα ακολουθήσουν. Ζω στη Φιλαδέλφεια της Πενσιλβάνια. Έχω, όμως, ζήσει και δέκα χρόνια στη Νέα Υόρκη, αλλά και στη Σκοτία, για ένα εξάμηνο, όταν ήμουν φοιτήτρια. Λατρεύω τα βιβλία, τις γάτες, τα ταξίδια, τα παιχνίδια, τους γρίφους, το μυστήριο, τη φαντασία, την επιστημονική φαντασία, τη φιλοσοφία, την τηλεόραση, την ιεροτελεστία της ώρας του τσαγιού, τα κινούμενα σχέδια και το φθινόπωρο.
Ξεκίνησα να γράφω (μεγάλες) μικρές ιστορίες, όταν ήμουν 10 ετών, χάρη σε έναν εξαιρετικό δάσκαλο που με ενθάρρυνε. Συνέχισα, γράφοντας πλέον παιδικά μυθιστορήματα, στα 13 μου, όταν ένας άλλος εξαιρετικός εκπαιδευτικός μου είπε πως έπρεπε να προσπαθήσω να γράψω ένα βιβλίο. Σχεδίαζα το πρώτο μου μυθιστόρημα για 6 μήνες. Όταν τελικά το τελείωσα και το ξαναδιάβασα, συνειδητοποίησα ότι χρειαζόμουν πολύ περισσότερη δουλειά. Έτσι, μέσα σε 8 χρόνια, έγραψα 10 μυθιστορήματα για εξάσκηση, μέχρι που τελικά έγραψα ένα βιβλίο για παιδιά από 9 ετών, και κατάλαβα αμέσως ότι ήταν διαφορετικό, ιδιαίτερο και έτοιμο να σταλεί σε κάποιον εκδοτικό οίκο. Πράγματι, το έστειλα, βρήκα ατζέντη, βρήκα εκδότη και εγένετο το The Only Thing Worse Than Witches, το πρώτο βιβλίο που εξέδωσα!
Πότε σου ήρθε η ιδέα για τη σειρά “Ύποπτη Υπόθεση” και πώς ξεκίνησες να τη γράφεις; Πες μας τη βασική ιδέα πίσω από τα τέσσερα βιβλία της.
Είχα την ιδέα τον Οκτώβριο του 2014. Σκεφτόμουν τι μου άρεσε ως παιδί και επανερχόμουν διαρκώς στα βιντεοπαιχνίδια, που θεωρώ πηγή ιδιαίτερα εφευρετικών αφηγήσεων. Πάντα μου άρεσε ο τρόπος με τον οποίον, παίζοντας, μπορείς να ελέγξεις τον ήρωά σου, πού πηγαίνει, με ποιον μιλάει ή ακόμα και τι λέει. Άρχισα, λοιπόν, να αναρωτιέμαι αν υπάρχει τρόπος να γράψω ένα βιβλίο που να μοιάζει με βιντεοπαιχνίδι Τότε θυμήθηκα κάποιες σειρές βιβλίων από τα παιδικά μου χρόνια, γραμμένες με στιλ παιχνιδιού, στα οποία ο αναγνώστης αποφάσιζε την έκβαση της πλοκής.
Αποφάσισα να… αναβαθμίσω τη μορφή τους, ώστε να απευθύνονται σε παιδιά μεγάλων τάξεων του δημοτικού: Έγραψα μεγαλύτερα κείμενα, ώστε ο αναγνώστης να έχει περισσότερες επιλογές και πλοκές, και τους έδωσα νέα πνοή, μετατρέποντάς τα σε βιβλία μυστηρίου. Θεώρησα ότι τα μυστήρια θα λειτουργούσαν καλά σε ένα μυθιστόρημα με μορφή “διάλεξε τον δικό σου δρόμο”, καθώς ένα μυστήριο από μόνο του μοιάζει ήδη με παιχνίδι. Ο αναγνώστης προσπαθεί να μαντέψει τι συμβαίνει πριν ο συγγραφέας του αποκαλύψει τελικά τη λύση. Επίσης, λάτρεψα την ιδέα να χρησιμοποιήσω ως συγγραφικά εργαλεία μου τα μαθηματικά, τη λογική και τους γρίφους με λέξεις, τους οποίους ο αναγνώστης πρέπει να λύσει, προκειμένου να βρει ποια ια είναι η επόμενη σελίδα που θα διαβάσει. Έπειτα, δημιούργησα την τριάδα των ντετέκτιβ μου, τις συνθήκες γύρω από Το Μυστήριο της Έπαυλης και φυσικά τα μυστικά των υπόπτων. Η σειρά περιλαμβάνει ακόμα τα βιβλία Stolen from the Studio, Haunting at the Hotel και Danger on the Dig, που δεν έχουν μεταφραστεί ακόμα στα ελληνικά…
Ναι, μακάρι να έρθουν και τα υπόλοιπα βιβλία στην Ελλάδα. Να ξέρετε, μάλιστα, πως το τέταρτο στην παατρίδα σας λαμβάνει χώρα! Οπότε, αγαπημένες μου Εκδόσεις Anubis, εύχομαι ολόψυχα να αποφασίσετε να μεταφράσετε και τα υπόλοιπα μυστήρια με τον Κάρλος, την Ελίζα και τον Φρανκ. Νομίζω πως τα παιδιά τα αγάπησαν τόσο τα βιβλία αυτά, γιατί εκείνα παίρνουν τις αποφάσεις. Η πλοκή είναι διαδραστική και η αίσθηση της αυτενέργειας είναι διασκεδαστική: Φαντάσου ότι είσαι εσύ αυτός που ανακρίνει τους υπόπτους, ότι εσύ αποφασίζεις τι θα τους ρωτήσεις, ότι εσύ επιλέγεις τα στοιχεία που θα ακολουθήσεις ή τους γρίφους που θα λύσεις. Είναι σαν βιβλίο και παιχνίδι μαζί, 2 σε 1! Ή σαν Escape Room σε μορφή βιβλίου.
Θέλεις να μας συστήσεις τους πρωταγωνιστές σου;
Όταν ξεκίνησα να γράφω το πρώτο βιβλίο, ήθελα να δημιουργήσω μια τριάδα ηρώων που να εξισορροπούν ο ένας τον άλλον. Χρειαζόμουν έναν κεντρικό χαρακτήρα ικανό να κατανοεί τους ανθρώπους, με φυσικό ένστικτο να αντιλαμβάνεται τα ψέματα ενός υπόπτου, ώστε να μπορεί να προειδοποιεί ανεπαίσθητα τον αναγνώστη με τις σκέψεις του. Ο Κάρλος, λοιπόν, καθοδηγείται από τα συναισθήματά του. Αντίθετα, ήθελα η καλύτερή του φίλη, η Ελάιζα, να είναι πιο λογική, ώστε να μπορεί να βοηθάει τον αναγνώστη με τους γρίφους, αν εκείνος αναζητά κάποιο στοιχείο. Ο Φρανκ, ο τρίτος της παρέας, ο σκανταλιάρης μικρός αδελφός της Ελάιζας, είναι ένας χαρακτήρας μπαλαντέρ. Μπορεί ανά πάσα στιγμή να καλαμπουρίσει, να χωθεί και να εξερευνήσει στενούς χώρους, να φωνάξει τις πλέον ακατάλληλες στιγμές, μα και να ανασύρει στοιχεία από τα πιο άκυρα μέση. Εν συντομία: Ο Φρανκ είναι το τσαγανό, η Ελάιζα ο εγκέφαλος και ο Κάρλος η καρδιά της ομάδας. Λατρεύω, φυσικά και τη μαμά του Κάρλος, την Καταλίνα Σεράνο, ιδιοκτήτρια ενός γραφείου ιδιωτικών ερευνών που κινδυνεύει με χρεωκοπία. Στον πρώτο τόμο αρρωσταίνει με γρίπη (και έτσι ξεκινάει η εμπλοκή των παιδιών στην υπόθεση), επομένως δεν τη συναντάμε συχνά, αλλά παίζει πολύ πιο ενεργό ρόλο στον δεύτερο, στον τρίτο και στον τέταρτο τόμο. Ο Κάρλος έχει ιδιαίτερα στενό δεσμό με τη μητέρα του και ο σκοπός του είναι να τη βοηθήσει. Με τη σειρά της, η Καταλίνα ενθαρρύνει τις προσπάθειες του γιου της να ανοίξει τα φτερά του και να αυτονομηθεί. Του παρέχει βαθιά υποστήριξη και του ζητάει ειλικρίνεια. Βρίσκω τη σχέση τους πολύ γλυκιά.
Υποθέτω ότι δεν είναι εύκολο να γράψεις βιβλία τύπου “διάλεξε τον δικό σου δρόμο”, τα οποία έχουν ως βασικό κορμό την επίλυση μυστηρίων. Πώς δουλεύεις τις ιστορίες σου; Πώς συνδυάζεις όλες τις διαφορετικές πλοκές και καταλήξεις;
Χρησιμοποιώ έναν τεράστιο λευκό πίνακα, όπου σημειώνω τη βασική υπόθεση. Ξεκινώ με τη λίστα των χαρακτήρων, που περιλαμβάνει τον κάθε ύποπτο και το μυστικό που κρύβει. Τότε δημιουργώ και τους ενόχους και τα κίνητρά τους. Προχωρώ χαρτογραφώντας τις 4 πλοκές του βιβλίου, καταγράφοντας την κάθε έκβαση με διαφορετικό χρώμα. Κάνω λίστες με στοιχεία, με περισπασμούς και γενικά με κάθε πληροφορία που λαμβάνει από κάθε σκηνή ο αναγνώστης, έτσι ώστε να μπορώ να εντοπίσω ανά πάσα στιγμή ποια μυστικά έχω αποκαλύψει και το σημείο όπου τα έχω αποκαλύψει. Έπειτα, με βέλη, σημειώνω πού οδηγεί η κάθε επιλογή και εντοπίζω πώς το βιβλίο θα σπάσει στα δυο —οδηγώντας τον αναγνώστη σε έναν νέο δρόμο, από τον οποίον δεν θα μπορεί να επιστρέψει. Στο τέλος, σημειώνω πού θέλω να τοποθετήσω τα αδιέξοδα. Όλο αυτό είναι μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία, αλλά αισθάνομαι σαν να φτιάχνω ένα τεράστιο παζλ. Και, όπως είπαμε, λατρεύω τους γρίφους.Εκτός από μυστήριο, τα βιβλία σου περιλαμβάνουν και πολύ χιούμορ. Τι έχει να κερδίσει ένα παιδί από μια αστεία ιστορία;
Όταν ήμουν παιδί, αγαπούσα πολύ τα αστεία βιβλία και νομίζω ότι αυτά με… έριξαν σε μια ζωή γεμάτη πάθος για αναγνώσεις. Κάθε ιστορία που με κάνει να χαμογελάσω ή και να ξεκαρδιστώ στα γέλια με κερδίζει για πάντα. Γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία για εμένα τα παιδιά να διασκεδάζουν διαβάζοντας, να ερωτεύονται βιβλία και να ανακαλύπτουν ότι οι αφηγήσεις έχουν πλάκα. Επίσης, μου αρέσει να κάνω τους ανθρώπους να γελούν. Επομένως, το χιούμορ είναι χαρακτηριστικό στοιχείο της γραφής μου και κοινός τόπος σε όλα μου τα βιβλία. Ως συγγραφέας, βασίζομαι στα αστεία και στο κωμικό στοιχείο. Στη σειρά “Ύποπτη Υπόθεση”, το χιούμορ λειτουργεί ανακουφιστικά, έπειτα από στιγμές μεγάλης έντασης.
Ποια είναι η καθημερινή σου συγγραφική ρουτίνα;
Δεν έχω ρουτίνα, γιατί καθημερινά κάνω διαφορετικά πράγματα. Και, για να είμαι ειλικρινής, το λατρεύω αυτό το απρόβλεπτο, το μυστήριο, την έξαψη που μπορεί να σου προσφέρει το επάγγελμα του συγγραφέα. Κάποιες μέρες φτιάχνω προσχέδια, κάποιες άλλες δουλεύω πάνω σε βασικές διορθώσεις, άλλοτε ρίχνω την τελευταία ματιά μου στο κείμενο πριν φύγει για το τυπογραφείο. Όταν έχω προθεσμία παράδοσης, δουλεύω από τα μέσα του πρωινού μέχρι να πέσω για ύπνο, περίπου στις 2 τη νύχτα, με μικρά διαλείμματα για φαγητό. Όταν δεν με κυνηγούν τα deadlines, το πρόγραμμά μου είναι πιο ευέλικτο και μπορεί να επισκεφτώ σχολεία, να διοργανώσω εκδηλώσεις προώθησης των βιβλίων μου ή να κάνω διαδικαστικές δουλειές, όπως να απαντήσω σε emails, να ανανεώσω την ιστοσελίδα μου ή να γράψω το επόμενο newsletter μου.
Εκτός από το γράψιμο, σου αρέσει, όπως μας είπες, και το διάβασμα. Ποια είναι τα αγαπημένα σου βιβλία και οι αγαπημένοι σου συγγραφείς;
Συνήθως προτιμώ βιβλία μυστηρίου, φαντασίας και επιστημονικής φαντασίας. Τα πιο πρόσφατα αγαπημένα μου παιδικά βιβλία είναι τα: When You Trap a Tiger της Tae Keller, η σειρά Lockwood & Co. του Jonathan Stroud, το Scary Stories for Young Foxes του Christian McKay Heidicker, το Wilderlore της Amanda Foody, και το καινούργιο βιβλίο της σειράς Wayside School του Louis Sachar, μια συνέχεια της σειράς που με έκανε να ερωτευτώ το διάβασμα ως παιδί. Από βιβλία ενηλίκων, τα αγαπημένα μου είναι τα Gone Girl της Gillian Flynn (σ.σ. κυκλοφορεί στα ελληνικά ως Το κορίτσι που εξαφανίστηκε από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο), Dark Matter του Blake Crouch (σ.σ. κυκλοφορεί στα ελληνικά ως Σκοτεινή Ύλη από τις Εκδόσεις Διόπτρα), και Untamed της Glennon Doyle (σ.σ. κυκλοφορεί στα ελληνικά ως Αδάμαστη, από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος).
Τέλος, πάνω σε τι εργάζεσαι αυτή την περίοδο;
Δουλεύω μια νέα σειρά βιβλίων που ονομάζεται The Mythics, μια εικονογραφημένη περιπέτεια φαντασίας, γεμάτη δράση, περιπέτεια και φιλία: Στον κόσμο του Terrafamiliar, όλοι λαμβάνουν ένα κατοικίδιο ως συντροφιά όταν γίνονται δέκα ετών, κατά τη διάρκεια της ετήσιας ημέρας ζευγαρώματος. Όταν πέντε κορίτσια δεν βρίσκουν το ζώο που τους ταιριάζει, μαθαίνουν ότι είναι Οι Μυθικές και οι σύντροφοί τους είναι μυθικά τέρατα που πρέπει να κερδίσουν έπειτα από δοκιμασίες θάρρους. Έπειτα οι Μυθικές πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα ζώα τους —ένα κράκεν, έναν μονόκερο, έναν δράκο, ένα κιτσούνε και έναν φοίνικα—για να σώσουν τον κόσμο. Το καθένα από τα πέντε βιβλία της σειράς έχει αφηγήτρια κι από ένα διαφορετικό κορίτσι.
Μας άνοιξες την όρεξη. Περιμένουμε, λοιπόν, με ανυπομονησία τις μεταφράσεις στα ελληνικά και των επόμενων βιβλίων σου! Σε ευχαριστώ πολύ.
Και εγώ σε ευχαριστώ πολύ!Αναζητήστε το βιβλίο της Λορέν Μαγκαζινέρ Ύποπτη Υπόθεση: Το Μυστήριο της Έπαυλης από τις Εκδόσεις Anubis, σε μετάφραση της Ειρήνης Παΐδούση.