ΗΧΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ: ΜΙΑ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑ

μουσικά παραμύθιαΠοιο μωρό δεν λατρεύει τα παραμύθια που εκτός από κείμενο και εικόνα έχουν και ήχο; Ξέρετε, εκείνα τα κουμπάκια που τα πατούν τα μικρά χεράκια και ενθουσιάζονται! Εδώ και χρόνια, οι Εκδόσεις Πατάκη πρωτοπορούν στην κατηγορία των ηχητικών/μουσικών βιβλίων με μια μεγάλη συλλογή, διαλεγμένη με φροντίδα για τα πρώτα βήματα των παιδιών μας στο διάβασμα και στη μουσική. Βιβλία που βοηθούν τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τα συναισθήματα, αλλά και τα ταλέντα τους. Το Τaλκ μίλησε με τη Μυρτώ Μποκολίνη, μαμά και λυρική τραγουδίστρια, για τη σημασία που έχουν τα ηχητικά και μουσικά βιβλία, αλλά και της ένταξης της «μουσικότητας» και των ήχων σε κάθε παραμύθι από τον φροντιστή-αναγνώστη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μυρτώ, πριν από έναν χρόνο έγραψε το πρώτο της παιδικό βιβλίο με τίτλο Ποντίκι στην οικία Τσαϊκόφσκι, που θα εικονογραφηθεί από την Άννα Τζώρτζη και θα κυκλοφορήσει από τις Εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2022. Είναι και αυτό ένα μουσικό παραμύθι, που δημιούργησε αυτοσχεδιάζοντας προφορικά στην κόρη της, που λατρεύει τη μουσική, τις περιπέτειες, τα ποντικάκια και φυσικά το μπαλέτο! Την έβλεπε που παρακολουθούσε την αφήγησή της με ενθουσιασμό και σκέφτηκε να το γράψει. Εν αναμονή της έκδοσής του, λοιπόν, η Μυρτώ μάς λέει ότι…

  • Τα παιδιά μου είναι τυχερά, γιατί η μαμά τους λατρεύει την παιδική λογοτεχνία κι έτσι μπήκαν στον κόσμο του βιβλίου από κούνια. Χαίρομαι που έχω την ευκαιρία να μοιραστώ την εμπειρία μου από τη θέση της αναγνώστριας των βιβλίων τους όταν ήταν πολύ μικρά.
  • Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να εξοικειωθούν με τα βιβλία από τη βρεφική ηλικία. Πολλοί γονείς υποτιμούν τις δυνατότητες των βρεφών, είναι όμως η ηλικία που ο εγκέφαλος εμφανίζει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και καταγράφει τις περισσότερες πληροφορίες από κάθε άλλη στιγμή της ζωής του ανθρώπου.
  • Το βρεφικό βιβλίο καλλιεργεί την αισθητική, τη φαντασία, την αισθητηριακή ανακάλυψη, την αλληλεπίδραση με τον αναγνώστη, την κατανόηση της γλώσσας και φυσικά την ομιλία.
  • Θα πρέπει η πρώτη αναγνωστική εμπειρία να είναι ευχάριστη για το βρέφος, να μη γίνει ποτέ με πίεση. Θα πρέπει να αφήσουμε το παιδί να κρατήσει το βιβλίο στα χεράκια του, να περιεργαστεί τις σελίδες και ας κακοποιηθεί λίγο το βιβλίο, δεν πειράζει! Ο σκοπός είναι να κρατήσουμε το ενδιαφέρον των μικρών!
  • Όποιος διαβάζει ένα βιβλίο σε ένα βρέφος θα πρέπει να το έχει αγκαλιά με τρόπο τέτοιο ώστε να υπάρχει βλεμματική επαφή και να μπορεί το παιδί να βλέπει τα χείλη, τις εκφράσεις του αναγνώστη, και όχι μόνο να ακούει τη φωνή του, καθώς αυτός θα του έχει γυρισμένη την πλάτη. Αυτό θα βοηθήσει πολύ και στην ανάπτυξη της ομιλίας του.
  • Θα πρέπει ο αναγνώστης να ξεδιπλώσει τις υποκριτικές του ικανότητες. Καλό θα είναι ο ενήλικος να έχει προετοιμαστεί πριν από την ανάγνωση σαν να προετοιμάζεται να παίξει σε θεατρική παράσταση! Να μη φοβηθεί να αλλάξει φωνές ανάλογα με τον χαρακτήρα των ηρώων του κάθε βιβλίου, να κάνει ήχους, να κάνει κινήσεις με το σώμα του. Να γίνει αστείος! Να μη διστάζει να επαναλαμβάνει κάποιο απόσπασμα όταν βλέπει ότι το παιδί ανταποκρίνεται με ενθουσιασμό!
  • Ας πούμε ότι έχουμε μπροστά μας ένα βιβλίο με τα ζώα της φάρμας. Εννοείται ότι θα μιμηθούμε όλους τους ήχους των ζώων. Για ένα παιδί είναι πολύ πιο εύκολο να μιμηθεί την ηχομιμητική λέξη ΜΟΥΥΥΥΥ από το να πει τη λέξη αγελάδα ή ΣΣΣΣΣΣΣΣ από το να πει φίδι.
  • Αντίστοιχα, σε ένα βιβλίο με μέσα μεταφοράς, παράγω τον ήχο του αυτοκινήτου (βρουμ βρουμ), του πυροσβεστικού (ίου ίουουου), του τρένου που αναπτύσσει ταχύτητα και σφυρίζει (τσαφ τσουφ, του τουυυ) και, αν έχω πύραυλο, εννοείται ότι το βιβλίο θα εκτοξευτεί στον αέρα μετά την αντίστροφη μέτρηση!
  • Τι κάνουμε όταν δεν υπάρχει κείμενο ή το κείμενο είναι ελάχιστο; Χρησιμοποιούμε τη φαντασία μας και το εμπλουτίζουμε. Δίνουμε τεράστια σημασία στους ήχους και στα τραγούδια, ειδικά στα πολύ μικρά παιδιά.
  • Όλα αυτά, εκτός από το ότι κρατούν το ενδιαφέρον του παιδιού, δημιουργούν μια δυνατή σχέση αλληλεπίδρασης με τον ενήλικο και προσφέρουν στο μικρούλι συνεχώς ευκαιρίες μίμησης. Αν η εμπειρία της ανάγνωσης είναι απολαυστική, σίγουρα το παιδί θα θέλει να επαναληφθεί και έτσι δημιουργούμε έναν μελλοντικό λάτρη των βιβλίων!
  • Ως μαμά, θα πρότεινα όλα τα βιβλία με κείμενο και εικονογράφηση του Άξελ Σέφλερ, τα οποία έχουν παγκόσμια επιτυχία και δεν είναι τυχαίο. Δεν έχω συναντήσει παιδί που να μην είναι μαγεμένο από τις απλές και συγχρόνως πανέξυπνες ιστορίες του.
  • Ως μαμά και μουσικός, θα πρότεινα τα βιβλία με ήχους και τα μουσικά βιβλία των σειρών των Εκδόσεων Πατάκη «Γνωρίζω τους ήχους του κόσμου», «Η ορχήστρα διηγείται», «Ανακαλύπτω τους ήχους» και φυσικά τη σειρά του Ρένου, της οποίας κάθε βιβλίο είναι μια μικρή αναγνωστική περιπέτεια, μια μουσική περιπλάνηση κάθε φορά σε καινούργιο τόπο, όπου το παιδί, πατώντας τα κουμπιά σε κάθε σελίδα έχει τη δυνατότητα να ακούει μουσικές και διαδραστικούς ήχους. Αγαπημένο μας το Ο Ρένος και ο Μότσαρτ, γραμμένο με χιούμορ, με αγαπημένη στιγμή τον κακό γείτονα του αποπάνω διαμερίσματος, που χτυπάει το πάτωμα με τη σκούπα για να χαμηλώσουν τη μουσική, ενώ ο Ρένος ακούει στη διαπασών την 25η Συμφωνία του Μότσαρτ! Εύχομαι σε όλα τα αγαπημένα πρόσωπα των παιδιών και φυσικά στα ίδια τα παιδιά καλές αναγνώσεις!

Leave a Reply