Η αλυσίδα Πολιτισμού IANOS και τα Εργαστήρια Βιβλίου της συμπληρώνουν εφέτος εφτά χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον χώρο της εκπαίδευσης. Τα εργαστήρια δημιουργήθηκαν την άνοιξη του 2013 και ήδη έχουν λειτουργήσει δεκαπέντε επιτυχημένοι κύκλοι μαθημάτων. Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν οι εγγραφές για τα σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής του ΙΑΝΟΥ της φετινής σεζόν. Καταξιωμένοι συγγραφείς διδάσκουν με γνώμονα την ποιότητα και το πάθος για το βιβλίο, την αγάπη για τη μάθηση και στοχεύουν τόσο στη συγγραφική πρόοδο όσο και στην ενημέρωση και την καλλιέργεια αυτών που αγαπούν το βιβλίο και το λογοτεχνικό κείμενο γενικότερα.
Η αλυσίδα πολιτισμού ΙΑΝΟS, δίνοντας τη μέγιστη σημασία στην προστασία της υγείας των συμμετεχόντων στα σεμινάριά της, όπως και των διδασκόντων σε αυτά, σε περίπτωση που οι συνθήκες της πανδημίας δεν επιτρέψουν τη διά ζώσης διδασκαλία, έχει ετοιμάσει αντι-covid τμήματα, όπου η διδασκαλία θα γίνεται με φυσικό τρόπο μέσω της πλατφόρμας zoom, τις προκαθορισμένες ημέρες και ώρες. Η παρουσίαση των σεμιναρίων της Αθήνας θα μεταδοθεί τη Δευτέρα, 12 Οκτωβρίου, στις 18:00, ενώ της Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου, στις 18:00, μέσω Livestreaming από το κανάλι του ΙΑΝΟY στο Youtube.
Youtube Channel: https://www.youtube.com/user/ianosweb/videos
Τα μαθήματα ξεκινούν από τη Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου.
Στο πλαίσιο των εν λόγω μαθημάτων η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου διδάσκουν στο σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής «Παιδικό και νεανικό βιβλίο: Λύνοντας την «κόκκινη κλωστή». Τα μαθήματα πραγματοποιούνται δια ζώσης, 17:30-20:30 για δέκα (10) διαδοχικές Τετάρτες, αρχής γενομένης από την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου.
Περιγραφή μαθήματος: Στον κύκλο αυτό των δέκα συναντήσεων θα ξετυλίξουμε την κόκκινη κλωστή της παιδικής λογοτεχνίας. Παρέα με την Κοκκινοσκουφίτσα, τον Μικρό Πρίγκηπα, τον Πινόκιο, τον Κοντορεβυθούλη, την Αλίκη και τη Ματίλντα, θα περπατήσουμε στο δάσος του παραμυθιού, λαϊκού και λόγιου, του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου και θα βρούμε το δρόμο μας μέχρι τα σημερινά μυθιστορήματα για μικρούς, που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα με τρόπους εντελώς καινούργιους. Θα διαβάσουμε παιδικά και νεανικά βιβλία όχι για να τα μιμηθούμε αλλά για να μαγευτούμε και να δούμε από πιο κοντά το μαγικό ραβδάκι που μας άγγιξε: αφηγηματικές φόρμες, θεματολογία, πλοκή, ανάλυση χαρακτήρα, ύφος, ρυθμός, χιούμορ, ευαισθησία, ενόραση, τόλμη, λεξιλόγιο… Θα εντάξουμε τα έργα στον καιρό τους, θα σκεφτούμε σε τι βαθμό ο συγγραφέας είναι παιδί της εποχής του και σε τι βαθμό τη διαμορφώνει, αλλά και πώς αλλάζει η ερμηνεία ενός έργου ανάλογα με την εποχή που διαβάζεται αλλά ταυτόχρονα παραμένει επίκαιρο. Στο εργαστήριο αυτό θα αγγίξουμε τους κλασικούς ήρωες, θα δούμε από τι είναι φτιαγμένοι, γιατί μάγεψαν και συνεχίζουν να μαγεύουν παιδιά και νέους και θα ερευνήσουμε τι συνιστά τελικά μια καλή ιστορία γι αυτό το απαιτητικό κοινό που είναι τα παιδιά. Θα ανιχνεύσουμε τάσεις στον χώρο σήμερα. Θα σκεφτούμε τι σημαίνουν αυτές για τη δική μας γραφή. Θα βρούμε την κόκκινη κλωστή κάθε ιστορίας και θα μάθουμε να λύνουμε και να δένουμε τους κόμπους της. Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ: https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/application?product=4983
Διάρκεια μαθημάτων: δέκα τρίωρα απογευματινά μαθήματα (30 ώρες διδασκαλίας)
Ημέρα μαθημάτων: Τετάρτη
Δίδακτρα: 340 ευρώ για νέες εγγραφές και 300 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
[Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας καθώς συχνά ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τον αριθμό των συμμετεχόντων ανά σεμινάριο.]
Η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου διδάσκουν επίσης στο εξ αποστάσεως (e-learning) σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής «Παιδικό και νεανικό βιβλίο – “Στο κάτω-κάτω της γραφής” – Εργαστήριο δημιουργικής γραφής και σχέσης με το παιδικό και νεανικό βιβλίο». Τα μαθήματα πραγματοποιούνται σε ειδική εκπαιδευτική πλατφόρμα, για δέκα (10) διαδοχικές Δευτέρες, αρχής γενομένης από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου. Τα εν λόγω μαθήματα του ΙANOY πραγματοποιούνται μέσω μιας ασύγχρονης και εύχρηστης πλατφόρμας που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια.
Περιγραφή μαθήματος: Η παιδική και νεανική λογοτεχνία γνωρίζει μεγάλη άνθιση στις μέρες μας. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι, ακόμη και καταξιωμένοι συγγραφείς, πολιτικοί και ηθοποιοί, ενδίδουν στον πειρασμό να γράψουν για παιδιά και νέους. Αλλά τι είναι το παιδικό και νεανικό βιβλίο; Πότε και γιατί μια κοινωνία αποφασίζει να συγκροτήσει αφηγήσεις για τα παιδιά και τους νέους της; Συνιστά αυτόνομο είδος λογοτεχνίας, έχει τον δικό του «κανόνα», και τι πρέπει να γνωρίζουμε, ή να σκεφτούμε, όλοι όσοι θέλουμε να ασχοληθούμε με αυτό; Πότε η ιστορία που μοιραστήκαμε με τα παιδιά ή τους μαθητές μας, μια ιστορία που τους ενθουσίασε, μπορεί να γίνει βιβλίο; Είναι το βιβλίο, η έκδοση, ο μόνος τρόπος να βρει η ιστορία μας τον δρόμο της προς το κοινό; Πώς αλλάζουμε εμείς μέσα από τις αφηγήσεις μας και πώς συναντάμε δημιουργικά «το παιδί μέσα μας» χωρίς να υποκύψουμε σε στερεότυπες και «προκάτ» απόψεις για την παιδική και νεανική ηλικία; Σταματά εντέλει ποτέ η διαδικασία της ενηλικίωσης; Ή μήπως κάθε λογοτεχνικό έργο είναι στην ουσία ένα έργο ενηλικίωσης, καθιστώντας έτσι ορισμένες φορές τα όρια ανάμεσα στην ενήλικη λογοτεχνία και την παιδική/νεανική δυσδιάκριτα; Στο εργαστήριο αυτό θα συζητήσουμε, θα σκεφτούμε, θα διαβάσουμε, θα προβληματιστούμε και, φυσικά, θα γράψουμε τις δικές μας ιστορίες για παιδιά και νέους. Πιο συγκεκριμένα θα διατρέξουμε, με θεωρία και πράξη, τα ακόλουθα ζητήματα:
– Σύντομη εισαγωγή και αναφορά στο Παιδικό/Νεανικό Βιβλίο και στα λογοτεχνικά είδη της μικρής ιστορίας, του παραμυθιού, του «βιβλίου-παιχνιδιού», του μυθιστορήματος, του βιβλίου γνώσης και άλλων ειδών.
– Το παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο − «illustrated book»/ «picture book»: η λειτουργία του ελάχιστου κειμένου.
– Από την έμπνευση, την ιδέα και τη σύλληψη… στη σύνθεση του κειμένου: Ο ρόλος του ταλέντου και της εξάσκησης.
– Βίωμα και φαντασία. Σχέση απτής πραγματικότητας και μυθοπλασίας.
– Δομή της αφήγησης: αρχή, μέση, τέλος. Η δομή της περιπέτειας.
– Οπτική γωνία. Η αφηγηματική φωνή.
– Κεντρικά και περιφερειακά θέματα. Οι χαρακτήρες. Αφηγηματικός χρόνος. Ρεαλισμός και φαντασία. Γλώσσα. Πρώτη και δεύτερη γραφή.
– Το έργο στο συρτάρι. Το κείμενο τέλειωσε και τώρα; Η περιπέτεια αναζήτησης εκδότη.
– Διδακτισμός: η μεγάλη παγίδα. Είναι το «μήνυμα» απαραίτητο στην παιδική λογοτεχνία;
Θα αναζητήσουμε το πνεύμα που πρέπει να χαρακτηρίζει το παιδικό βιβλίο, μακριά από διδακτισμούς και ιδεολογικές αγκυλώσεις, ώστε να αναδυθεί αβίαστα το στίγμα της εποχής και ο σύγχρονος προβληματισμός. Μέσα από τη συγγραφική άσκηση θα δοθεί η ευκαιρία να εκφρασθούν απόψεις και θεωρητικές αρχές για τους μηχανισμούς και την τεχνική της μυθοπλασίας. Για μεγαλύτερη ευελιξία και για την ανάπτυξη ενός δημιουργικού διαλόγου, θα δίνεται η δυνατότητα οι συμμετέχοντες/χουσες να προτείνουν και οι ίδιοι θέματα προς συζήτηση. Όλοι μαζί θα περιπλανηθούμε στο δάσος της ανάγνωσης παιδικών βιβλίων και θα αναζητήσουμε τα σημεία που κάνουν ένα βιβλίο ενδιαφέρον και ξεχωριστό. Θα γίνουμε μια ομάδα «παράξενων ανθρώπων», στο πνεύμα της ρήσης του Μαρκ Τουαίιν «Ο άνθρωπος που έχει μια καινούργια ιδέα είναι ένας παράξενος μέχρι η ιδέα να πετύχει». Και θα προσπαθήσουμε να επιλέξουμε τις ιδέες μας που έχουν περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν. Θα ασκούμαστε γράφοντας τα δικά μας κείμενα που θα ανταλλάσσουμε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, θα σχολιάζουμε όλοι οι συμμετέχοντες ανταλλάσσοντας σχόλια και παρατηρήσεις. Στόχος μας θα είναι να βοηθήσουμε τον κάθε συμμετέχοντα να πετύχει τον στόχο που θέτει μέσα από τις αφηγήσεις του. Στις συγκεκριμένες κάθε φορά ημερομηνίες, ο διδάσκων αναρτεί στον διαδικτυακό χώρο του ΕΜΓ την ύλη της εκάστοτε διδακτικής ενότητας.
Η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου σχεδιάζουν μαζί τα μαθήματα. Η Μαρία Αγγελίδου συντονίζει τα μαθήματα που αφορούν το θεωρητικό υπόβαθρο και προβληματισμό, ενώ η Ελένη Σβορώνου τις ασκήσεις. Κάθε μάθημα ωστόσο είναι αποτέλεσμα συνεργασίας και εναρμόνισης της «ύλης», έτσι ώστε ο διάλογος αυτός για τη θεωρία και πράξη της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας να είναι συνεκτικός, στέρεος, εποικοδομητικός, ανοιχτός, και πάντα χωρίς διδακτισμό και «συνταγές επιτυχίας»! Τέλος, στον βαθμό που η ομάδα θα βρει τον βηματισμό της, μπορεί να συνθέσει συλλογικές ιστορίες, διαδικτυακές, σε μορφή e-book ή προφορικής αφήγησης ή δρώμενων για παιδιά και νέους κλπ. Ο δρόμος είναι ανοιχτός. Μόνος περιορισμός είναι το δικό μας συλλογικό και υψηλού επιπέδου κριτήριο, όπως αυτό θα προκύψει από τις συζητήσεις, τα διαβάσματα και τα γραψίματά μας.
ΘΕΩΡΙΑ: Τι είναι «παιδικό βιβλίο»; Τι ήταν; Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί; Πρέπει να εξυπηρετεί σκοπούς; Ποια μέσα χρησιμοποιεί; Πόσο «παιδικό» είναι; Το παιδικό βιβλίο ως καθρέφτης της κοινωνικής ιεραρχίας, ως όχημα ιδεολογίας, ως όπλο προπαγάνδας και χειραγώγησης. Το παιδικό βιβλίο ως παρακαταθήκη στο μέλλον. Το παιδικό βιβλίο ως εμπορεύσιμο προϊόν. Ο Λόγος του Παιδικού Βιβλίου. Ιδιαιτερότητες – φυσικές και επιλεκτικές. Βιβλίο… σήμερα;;; Κι αν όχι… στη θέση του τι;
ΠΡΑΞΗ: Γνωριμία και άσκηση στις φόρμες της μικρής ιστορίας, του κλασικού παραμυθιού, του μυθιστορήματος και του βιβλίου γνώσεων. Πώς περνάμε από την ιδέα στο γράψιμο. Έμπνευση ή δουλειά; Δομή και αφήγηση. Ποιος μιλάει – τι λέει. Εγώ και το συρτάρι μου. Πρώτα διαβάζω, μετά αντιγράφω, μετά σκέφτομαι, μετά γράφω.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ: https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/application?product=4974
Διάρκεια μαθημάτων: δέκα μαθήματα (30 ώρες διδασκαλίας)
Ημέρα μαθημάτων: Δευτέρα
Δίδακτρα: 300 ευρώ για νέες εγγραφές και 260 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
[Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας καθώς συχνά ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τον αριθμό των συμμετεχόντων ανά σεμινάριο.]
Λίγα λόγια για το e–learning: Οι συμμετέχοντες δεν έχουν δέσμευση να βρίσκονται στον υπολογιστή τους κάποια συγκεκριμένη ημέρα ή ώρα καθώς τα μαθήματα δεν γίνονται ζωντανά μέσω Skype ή κάποιας άλλης εφαρμογής. Ο καθηγητής ανεβάζει στην πλατφόρμα την προκαθορισμένη ημέρα οδηγίες, ασκήσεις και συνοδευτικό υλικό σε μορφή αποθηκευμένων αρχείων και οι μαθητές τα κατεβάζουν (download) όποια ημέρα και ώρα επιθυμούν (μετά το ανέβασμα τους) προκειμένου να μελετήσουν, να λύσουν τις ασκήσεις και να τις αποστείλουν στον καθηγητή τους. Λίγες μέρες πριν από την έναρξη των μαθημάτων αποστέλλεται στους συμμετέχοντες αναλυτικός οδηγός με πληροφορίες χρήσης της πλατφόρμας. Κωδικοί αποστέλλονται την ημέρα που ανεβαίνει το πρώτο μάθημα του σεμιναρίου.
Λίγα λόγια για την Μαρία Αγγελίδου
Η Μαρία Αγγελίδου γεννήθηκε το 1957 στην Αθήνα. Σπούδασε φιλολογία και λογοτεχνία στην Αθήνα και στη Ζυρίχη. Ασχολείται με τη λογοτεχνική μετάφραση και έχει μεταφράσει πάνω από 500 βιβλία, τα μισά από τα οποία είναι για παιδιά. Έχει διασκευάσει για το παιδικό αναγνωστικό κοινό Σαίξπηρ και Μολιέρο, Δάντη και Θερβάντες, Μέλβιλ, Γκολντόνι κ.ά. Για τις μεταφράσεις της έχει βραβευτεί τρεις φορές από την Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας και την ΙΒΒΥ. Το 2007 βραβεύτηκε με το Κρατικό Βραβείο παιδικού Βιβλίου Γνώσεων για το βιβλίο της Ελληνική Μυθολογία, Πώς ξεκίνησε ο κόσμος (εκδ. Παπαδόπουλος), το 2012 βραβεύτηκε από το περ. ΔΙΑΒΑΖΩ με το Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου για το βιβλίο της Ιστορίες που τις είπε η Πέτρα (εκδ. Αερόστατο), ενώ το 2013 με το Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το παραμύθι Ιστορίες που τις είπε ο Πόλεμος (εκδ. Μεταίχμιο). Ασχολείται επίσης με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων και πολλά από τα έργα της κυκλοφορούν στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα ισπανικά και τα γερμανικά.
Link: https://www.ianos-seminaria.gr/el/users/view/50623
Λίγα λόγια για την Ελένη Σβορώνου
Η Ελένη Σβορώνου (γεν. 1965) είναι συγγραφέας παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας. Βραβεύτηκε από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά για το έργο της Η μπαλάντα της Ζηνοβίας (κατηγορία «Λογοτεχνικό βιβλίο γνώσης για μεγάλα παιδιά», 2017) ενώ το βιβλίο της Σκληρό Καρύδι συμπεριλήφθηκε στα White Raven, διάκριση που απονέμεται από τη Διεθνή Παιδική Βιβλιοθήκη του Μονάχου σε βιβλία που αξίζουν διεθνούς προσοχής λόγω του θέματος και της λογοτεχνικής προσέγγισής τους. Βιβλία της έχουν συμπεριληφθεί στις βραχείες λίστες των Κρατικών Βραβείων (Ο βυθός με τα σοκολατόδεντρα), του περιοδικού Διαβάζω (Στον αστερισμό των Διδύμων, Όλα για τη φανέλα και το Πάτημα του Έλληνα). Έχει λάβει δυο φορές Εύφημο Μνεία από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (για το Πάτημα του Έλληνα και για τον Ψαροντουφεκά). Συντονίζει σεμινάρια δημιουργικής γραφής για ενήλικες και παιδιά (παλαιότερα στο ΕΚΕΒΙ, τώρα στον ΙANO), γράφει κριτική στο ηλεκτρονικό λογοτεχνικό περιοδικό Αναγνώστης ενώ είναι για δεύτερη χρονιά μέλος της κριτικής επιτροπής λογοτεχνικών βραβείων του ίδιου περιοδικού. Έχει συνεργαστεί με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας (2017) στην επιλογή βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας για το δανειστικό τμήμα της βιβλιοθήκης στο νέο χώρο του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, και με ειδίκευση στη Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς (M.Sc. από το Πανεπιστήμιο του Birmingham), εργάζεται, από το 1994 στο WWF Ελλάς ως Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο της εργασίας της σχεδιάζει παιδαγωγικό υλικό και εμψυχώνει εκπαιδευτικά προγράμματα για μικρούς και μεγάλους για θέματα που αφορούν τη σχέση ανθρώπου και φύσης.
Πλήρης εργογραφία στο: https://elenisvoronou.wordpress.com/
Περισσότερα στο: https://elenisvoronou.wordpress.com/
Link: https://www.ianos-seminaria.gr/el/users/view/50730
Αναλυτικές πληροφορίες στο www.ianos.gr και στο https://www.ianos-seminaria.gr