ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΕ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ: ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΚΙΝΟΥΝ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΤΟΥΣ

αυτοκίνητο σε καραντίναΑυτήν την περίοδο πολλοί έχουμε παρκάρει τα οχήματά μας και δεν πρόκειται να τα μετακινήσουμε για αρκετό χρονικό διάστημα. Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε έτσι ώστε το όχημά μας να παραμείνει σε καλή κατάσταση και προπάντων να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμο να μας μεταφέρει όταν το θελήσουμε; Ο Γιάννης Καραγιάννης, Automotive engineering, Montgomery College, Maryland USA, παραθέτει μερικές εύκολες πρακτικές συμβουλές για το… αυτοκίνητο σε καραντίνα, τις οποίες αν τηρήσουμε θα έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να βρούμε το όχημά μας σε άψογη κατάσταση όταν θα το χρειαστούμε.

Κινητήρας: Όπως εξηγεί ο κ. Καραγιάννης, τα λάδια που έχει μέσα του ένας κινητήρας χρησιμοποιούνται για δύο βασικές λειτουργίες. Η μία είναι η λίπανση μεταξύ των μεταλλικών μερών και η άλλη είναι η συγκέντρωση των άχρηστων σωματιδίων μέσα στο ίδιο το λάδι. Δηλαδή, εκτός του ότι λιπαίνει, καθαρίζει και τον κινητήρα σε συνδυασμό και με το φίλτρο λαδιού. Έτσι, όταν ένα όχημα κάθεται για πολύ καιρό, τα μέταλλα στεγνώνουν γιατί το λάδι μαζεύεται στο δοχείο λαδιού κάτω από τον κινητήρα. Επίσης τα σωματίδια που μαζεύονται στο λάδι κάθονται και αυτά στον πάτο του δοχείου λαδιού. Αυτή είναι η πρώτη και βασικότερη αιτία γρήγορης φθοράς ενός κινητήρα Ι.Χ. σε σχέση με ενός επαγγελματικού {Όπως, για παράδειγμα, τα ταξί τα οποία πολύ συχνά ακούμε να έχουν κοντά ή ίσως και περισσότερα από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα}.

Οπότε, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, καλό είναι μία φορά την ημέρα να βάζουμε τον κινητήρα σε λειτουργία για να λιπαίνονται εκ νέου τα εσωτερικά μεταλλικά μέρη. Ένας χρόνος της τάξεως των 5 λεπτών είναι υπεραρκετός. Σε αυτά τα πέντε λεπτά προτείνει να πατάμε ελαφρά το πετάλι του γκαζιού, έτσι ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί περίπου στις 1500 με 2000 στροφές ανά λεπτό. Σε αυτές τις στροφές επιτυγχάνεται η καλύτερη λίπανση του κινητήρα καθώς και καλύτερη επαναφόρτιση της μπαταρίας.

Πως βάζουμε σε λειτουργία τον κινητήρα: Όσο ασήμαντο κι αν μας φαίνεται αυτό, είναι πολύ σημαντικό για την μακροζωία της μπαταρίας. Η μπαταρία καταπονείται σημαντικά όταν δίνει πολύ ρεύμα, δηλαδή όταν θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα. Για να της ελαφρώσουμε αυτήν την καταπόνηση, εξηγεί ο κ. Καραγιάννης, πριν γυρίσουμε το κλειδί της μίζας, φροντίζουμε να έχουμε σβηστές όλες τις ηλεκτρικές λειτουργίες του αυτοκινήτου όπως ραδιόφωνο, κλιματισμό, φώτα, κλπ. Επίσης δεν ανοιγοκλείνουμε τα ηλεκτρικά παράθυρα όταν δεν δουλεύει ο κινητήρας. Τέλος, όταν γυρίζουμε το κλειδί για να μπει σε λειτουργία ο κινητήρας έχουμε βάλει την νεκρή ταχύτητα και κρατάμε πατημένο τον συμπλέκτη για να απομονώσουμε τα περιττά μηχανικά μέρη του κιβωτίου ταχυτήτων.

Και φυσικά ενώ δουλεύει ο κινητήρας πάντα στις 1500 με 2000 στροφές, βάζουμε σε λειτουργία τον κλιματισμό με τον ανεμιστήρα σε μια μεγάλη ταχύτητα και με ανοιχτά παράθυρα. Με αυτόν τον τρόπο θα αερίσουμε το εσωτερικό του οχήματος και το φίλτρο της καμπίνας. Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, το σύστημα του κλιματισμού είναι ακριβώς το ίδιο με του ψυγείου στο σπίτι μας. Βάζοντάς το σε λειτουργία λιπαίνεται το εσωτερικό κύκλωμα με τον συμπιεστή και τις τσιμούχες. Καλό είναι να το τηρούμε σε όλες τις εποχές του χρόνου για δύο με τρία λεπτά καθημερινά. Θα αποφύγετε περιττές πανάκριβες επισκευές στο μέλλον. Ενώ καθόμαστε και διατηρούμε τις στροφές του κινητήρα στις 1500 με 2000, στρίβουμε το τιμόνι αριστερά και δεξιά κατά μισή στροφή τουλάχιστον. Εάν είναι υδραυλικό θα κυκλοφορήσουν τα υγρά μέσα στο κύκλωμα και θα διατηρηθεί η λίπανση στα μηχανικά μέρη και τις τσιμούχες.

Λάστιχα: Τα λάστιχα φθείρονται είτε μένουν ακίνητα είτε κινούνται, τονίζει ο κ. Καραγιάννης. Είναι ευάλωτα σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Οπότε ακόμη και λάστιχα που έχουν διανύσει 1000 χιλιόμετρα αλλά είναι πέντε ετών, είναι προς αντικατάσταση. Μην σας ξεγελά η ενδεχομένως καλή τους εμφάνιση. Όταν όμως ένα όχημα είναι ακινητοποιημένο για διάστημα μεγαλύτερο της μίας εβδομάδας τα λάστιχα τείνουν να γίνονται επίπεδα στο κάτω μέρος τους με αποτέλεσμα το τρέμουλο του τιμονιού κατά την οδήγηση. Καλό είναι, λοιπόν, να αυξήσουμε την πίεση για το διάστημα που το όχημα δεν κινείται τουλάχιστον κατά δέκα PSI έτσι ώστε να δώσουμε στο λάστιχο μια στρογγυλότερη μορφή. Μην ανησυχείτε, λέει ο Γιάννης Καραγιάννης: Δεν πρόκειται να σκάσει ούτε με τριάντα επιπλέον PSI. Επίσης καλό είναι όταν θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα, όπως αναφέραμε πιο πάνω, να μετακινούμε το αυτοκίνητο λίγο εμπρός ή πίσω για να αλλάζει η θέση του ελαστικού ως προς το οδόστρωμα.

Υαλοκαθαριστήρες: Τα λάστιχα που απαρτίζουν τους υαλοκαθαριστήρες είναι επίσης ευάλωτα σε όλες τις καιρικές συνθήκες ειδικά όταν δεν χρησιμοποιούνται. Όταν λοιπόν θα πάμε να βάλουμε σε λειτουργία το όχημά μας, ας κρατάμε μαζί μας κι ένα μπουκάλι με νερό βρύσης. Βάζουμε τους υαλοκαθαριστήρες να δουλέψουν για λίγο με το νερό που υπάρχει ήδη μέσα στο δοχείο τους και στη συνέχεια, συμπληρώνουμε νερό από το μπουκάλι που φέρανε μαζί μας. Πρώτα όμως θα έχουμε βάλει σε λειτουργία τον κινητήρα!

Μπαταρία: Η μπαταρία είναι ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα του οχήματος, τονίζει ο κ. Καραγιάννης. Πρέπει να βρίσκεται πάντα σε πλήρη φόρτιση. Μία ελλιπώς φορτισμένη μπαταρία μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργίες στα περισσότερα συστήματα ενός σύγχρονου οχήματος. Φροντίζουμε λοιπόν να μην την εξαντλούμε αυτήν την περίοδο που το όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Δε λειτουργούμε τίποτα απολύτως εάν δεν δουλεύει παράλληλα και ο κινητήρας. Πρώτα βάζουμε σε λειτουργία τον κινητήρα και μετά ανάβουμε φώτα, κλιματισμό, ανοιγοκλείνουμε παράθυρα. Αυτός είναι γενικός κανόνας ανεξαρτήτως της περιόδου που διανύουμε. Εάν όμως θέλουμε να την διατηρήσουμε σε ακόμη καλύτερη κατάσταση μπορούμε να κάνουμε τα εξής:

  • Πρώτον, όσο δε χρησιμοποιούμε το όχημα μπορούμε να την αποσυνδέσουμε βγάζοντας το καλώδιο από τον αρνητικό πόλο. Θα χρειαστούμε ένα κλειδί συνήθως 10 mm, με το οποίο θα χαλαρώσουμε τον ακροδέκτη και θα τον τραβήξουμε λίγο πιο μακριά για να μην έχει επαφή με τον αρνητικό πόλο.
  • Δεύτερον, για αυτούς που έχουν κλειστό χώρο στάθμευσης και ενδεχομένως έχουν παροχή ρεύματος και έναν μικρό φορτιστή είναι πολύ καλό να τον συνδέσουν με την μπαταρία έτσι ώστε αυτή να φορτίζεται συνέχεια. Έτσι, ο κ. Καραγιάννης  διατήρησε την μπαταρία της μοτοσυκλέτας του για 13 χρόνια!

Καλή συντήρηση!