Tα παιδιά, ιδιαίτερα τα πιο μικρά, έχουν όλα τα χαρακτηριστικά και τις αξίες που επιθυμούμε να μεταδώσουμε σε όσους παρακολουθούν τα μαθήματα της γιόγκα. Ουσιαστικά, δηλαδή, δεν έχουμε να διδάξουμε τίποτα στις μικρές ηλικίες. Το έργο μας όμως είναι πολύ σοβαρό. Χρειάζεται να μην τα εμποδίσουμε, χρειάζεται να συμβάλλουμε ώστε να κρατήσουν αυτές τις μνήμες της ΑΛΗΘΕΙΑΣ. Να μην περάσουν από τη φάση να ξεχάσουν πρώτα και μετά να ξαναθυμηθούν αξίες που οι γονείς ονειρεύονται για τα παιδιά τους, να μην τσακώνονται (μη-βία), να μην τα θεωρούν όλα δικά τους (ακτημοσύνη), να συγχωρούν και να είναι τρυφερά (αγάπη χωρίς όρους) κλπ.
Όσο κι αν μας φαίνεται παράξενο, αυτές τις αξίες μεταξύ άλλων, τις φέρνουμε όλοι μαζί μας όταν ερχόμαστε σε αυτόν τον κόσμο και μεγαλώνοντας τις ξεχνάμε και χρειαζόμαστε άσκηση για να τις θυμηθούμε ξανά.
Αυτό που κάνουμε λοιπόν με τα μικρά παιδιά, στο Κέντρο μας Himalayan Yoga Meditation of Hellas, εκτός από την άσκηση, τις asanas, τις στάσεις της γιόγκα, είναι απλές πράξεις όπως:
*ειδικές ασκήσεις ξεκινώντας και τελειώνοντας που θυμίζουν την καταγωγή μας, εκεί που ήμασταν ενωμένοι,άλλωστε η λέξη γιόγκα που προέρχεται από την σανσκριτική ρίζα yug, σημαίνει ενώνω (τον άνθρωπο με τον Ανώτερο Εαυτό του, τη φύση του, τον Θεό του, όποια λέξη θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε)
* φροντίδα εκ περιτροπής των παιδιών να φέρουν ένα φρούτο ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, που το τρώμε στο τέλος της συνάντησης.
*αγγίγματα, αποχρώσεις φωνής στο ΟΟΟΜΜΜ, μιμήσεις ζώων, ιδιοτήτων ανθρώπων, πραγμάτων και της φύσης γενικότερα.
*δεν τα εμποδίζουμε όταν βοηθούν το διπλανό τους με τόση διακριτικότητα που θα την ζήλευε και ο καλύτερος δάσκαλος.
*το παραμύθι είναι από τα βασικά «εργαλεία» μας, άλλωστε οι μεγάλες Αλήθειες μόνο έτσι προσεγγίζονται,
*ειδικές ασκήσεις για τη διατήρηση της μνήμης και της αυτοσυγκέντρωσης, που νομίζω πως είναι σε όλους μας φανερό πόσο ζωντανά είναι αυτά τα χαρακτηριστικά όταν είμαστε παιδιά και πόσο γρήγορα τα χάνουμε. Ακούμε τόσο συχνά στην εποχή μας για διάσπαση της προσοχής στα παιδιά! Πόσο πολύ έχουμε επέμβει στην πραγματική τους φύση…
*είμαστε πολύ προσεκτικοί με ό,τι έχει να κάνει με την αναπνοή των παιδιών, έχουν ήδη υποστεί μεγάλη ζημιά από τον πολιτισμό μας και χάνουν τη διαφραγματική αναπνοή τους στα πρώτα χρόνια της παιδικής τους ηλικίας.
*προσφέρουμε στα παιδιά μια ευκαιρία ακόμα να συνυπάρξουν με τους γονείς τους δημιουργικά και για τις δύο πλευρές. Μέχρι τα 7 τους χρόνια που συμπληρώνουν τη δική τους ενεργειακή ασπίδα προστασίας, έχουν ακόμα ανάγκη να βρίσκονται μέσα στην ενεργειακή αγκαλιά του γονιού. Όταν χορτάσουν την ασφάλεια σε αυτές τις τρυφερές ηλικίες, γίνονται ανεξάρτητα παιδιά με εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
*κάθε φορά που χρειάζεται αφιερώνουμε λίγα λεπτά για να εξηγήσουμε στους γονείς το στόχο κάποιων ασκήσεων ώστε να συνεργαζόμαστε για την ευτυχία των παιδιών.
Τελικά, αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι να τα αναγνωρίσουμε και να τα δεχτούμε σαν δασκάλους μας στο πνευματικό επίπεδο, ενώ διατηρούμε το ρόλο μας σαν οδηγοί τους στον υλικό κόσμο. «Αν θέλουμε να δούμε την εικόνα του ζώντος Θεού, μπορούμε να την δούμε στα πρόσωπα των παιδιών», λέει ο μεγάλος Δάσκαλος Swami Rama, της Himalayan Yoga Tradition.
Η Σοφία Φώτεινα-Χατζηκοκόλη δούλεψε για οκτώ χρόνια νηπιαγωγός, με τη μέθοδο του Καφέ Σχολειού, όταν κατάλαβε ότι οι μεγάλοι δάσκαλοι των παιδιών είναι οι γονείς τους. Διέκοψε τη λειτουργία του παιδικού σταθμού και δημιούργησε Σχολή Γονιών μέσα στο Καφέ Σχολειό που υπήρξε έμπνευση και της προσωπικής ανάπτυξής της, και λειτούργησε για 38 χρόνια σαν ολιστική οικογενειακή θεραπεύτρια (για το σώμα, το ψυχο-διανοητικό και το πνευματικό επίπεδο). Από το 2010 μυήθηκε στην Himalayan Yoga και σήμερα είναι Yoga Instructor (RYT 500) Himalayan Yoga Tradition, Certified by Yoga Alliance.