Η Underground Youth Orchestra γίνεται 10 χρονών και το γιορτάζει με τον δικό της, μοναδικό τρόπο, το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου στις 20:30, στο Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο της οδού Πειραιώς. Το Τaλκ μίλησε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Κώστα Ηλιάδη, που είχε πολλά και ενδιαφέροντα να μας πει, τόσο για την ορχήστρα του όσο και για τη σχέση των παιδιών με τη μουσική και την αναγκαιότητά της στην καθημερινότητα όλων μας!
1. Καλησπέρα κ. Ηλιάδη. Κατ αρχάς συστηθείτε στο κοινό του Τaλκ κι έπειτα συστήστε μας την “The Underground Youth Orchestra”.
Είμαι μουσικός και καθηγητής μουσικής. Ξεκίνησα σαν σολίστ κιθάρας δίνοντας πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά οι μουσικές μου αναζητήσεις με ώθησαν και σε άλλους τομείς της μουσικής. Σπούδασα βιολοντσέλο, ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση. Έγραψα μουσική για σύνολα για το θέατρο και για ντοκιμαντέρ. Τα τελευταία χρόνια η δημιουργικότητα μου διοχετεύεται στην Underground Youth Orchestra, μια νεανική συμφωνική ορχήστρα με πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα.
2. Φέτος η Ορχήστρα συμπληρώνει 10 χρόνια. Πώς ξεκίνησε και πώς εξελίσσεται;
Η Ορχήστρα ξεκίνησε από ένα μικρό σύνολο παιδιών που τους άρεσε να παίζουν μουσική. Οι πρόβες ήταν τακτικές και πραγματοποιούνταν σε ένα υπόγειο. Aπό εκεί προέκυψε και το όνομα της ορχήστρας (The Underground Youth Orchestra). Η πρώτη της επίσημη εμφάνιση έγινε το 2012 στο Φεστιβάλ Ανδραβίδας-Κυλλήνης και από εκείνη την στιγμή η μια συναυλία διαδέχονταν την άλλη με αποτέλεσμα αυτή την στιγμή να έχει πραγματοποιήσει πάνω από 60 συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το καλοκαίρι του 2019 η ορχήστρα προσκλήθηκε στο Φεστιβάλ Young Euro Classic, το σημαντικότερο φεστιβάλ νεανικών ορχηστρών, στο Βερολίνο. Για πρώτη φορά στα 20 χρόνια λειτουργίας του Φεστιβάλ Ελληνική νεανική ορχήστρα πραγματοποίησε εμφάνιση και μάλιστα υπό την διεύθυνση του θρυλικού Christoph Eschenbach.
3. Πώς μπορεί ένας έφηβος να γίνει μέλος της;
Δύο φορές τον χρόνο πραγματοποιούνται ακροάσεις για όλα τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας. Αυτές κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθώς και στο site της ορχήστρας www.uyo.gr
4. Ας μιλήσουμε τώρα για τη σχέση των εφήβων με τη μουσική. Εσείς, που βρίσκεστε στον χώρο, πώς θα την περιγράφατε;
Θα έλεγα ότι είναι το στήριγμα τους. Δεν είναι τυχαίο ότι στην εφηβεία πολλά παιδιά ξεκινούν μουσική. Θεωρώ ότι οι έφηβοι έχουν με την μουσική, σε σύγκριση με τις άλλες μορφές τέχνης, μια πιο άμεση σχέση. Είναι ένα μέσο να εκφράσουν τα συναισθήματα τους και να διοχετεύσουν την ενέργεια τους.
5. Τι μουσική ακούν οι έφηβοι σήμερα; Υπάρχει καλή και κακή μουσική και αν ναι πώς θα μπορούσαμε να στρέψουμε τα παιδιά μας προς τα πιο καλά ακροάματα;
Θεωρώ ότι οι έφηβοι που γνωρίζω δεν αντικατοπτρίζουν τον μέσο όρο… αλλά νομίζω ότι ακούν πολλά είδη από ρεμπέτικα μέχρι death metal..και καλά κάνουν! Πρέπει να έχουν ανοιχτά τα αυτιά τους σε όλα τα είδη ώστε να αποκτήσουν το μουσικό κριτήριο για το τι είναι ποιοτικό ή τι δεν είναι. Δεν νομίζω ότι υπάρχει καλή και κακή μουσική. Σε κάθε είδος υπάρχουν έργα που έχουν κάτι να πουν, δηλαδή ο δημιουργός έχει αφήσει ένα κομμάτι του εαυτού του, και άλλα που απλώς έγιναν για λόγους επιβίωσης ή πλουτισμού. Ακόμη και στον χώρο της “σοβαρής” μουσικής υπάρχουν έργα που δεν αξίζουν δεύτερης ακρόασης. Στην εποχή μας που όλα συμβαίνουν με εξωφρενικούς ρυθμούς η μουσική έχει μπει και αυτή στον χορό του fast food…Το καλό ή το κακό στην μουσική προσδιορίζεται από την θέση που έχουμε εμείς απέναντι στα πράγματα. Αν κάποιος έχει ανάγκη να εκφράσει τα βασικά του ένστικτα τότε ακόμη και το σκυλάδικο μπορεί να τον ευαισθητοποιεί. Η ακρόαση είναι και αυτή θέμα εκπαίδευσης και καλό είναι να αρχίσει από μικρή ηλικία. Τις περισσότερες φορές όμως τα παιδιά στην εφηβεία ψάχνουν και ανακαλύπτουν τον ατελείωτο κόσμο της μουσικής.
6. Γιατί η κλασική μουσική είναι παρεξηγημένη από την πλειονότητα των νέων;
Νομίζω ότι η κλασική μουσική είναι ένα είδος που για πολλά χρόνια ήταν σε μια “κοινωνική γυάλα” στην οποία έμπαιναν μόνο οι μυημένοι και καθώς πρέπει… Στην Ελλάδα ήταν και ένα είδος που ήρθε πολύ αργότερα από την υπόλοιπη Ευρώπη και βρέθηκε στο σταυροδρόμι δύο πολιτισμών οπότε αντιμετωπίστηκε με αρκετή καχυποψία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι πλέον διεθνώς η κλασική μουσική και οι ορχήστρες είναι ένα μέσο με το οποίο αντιμετωπίζουν σε πολλές χώρες την φτώχεια και την εξαθλίωση σώζοντας πολλούς νέους. Το περίφημο El Sistema είναι ένα κορυφαίο μουσικό-κοινωνικό σύστημα που έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο.
7. Τη συνέντευξη αυτή τη διαβάζουν γονείς και εκπαιδευτικοί. Ποιες συμβουλές θα τους δίνατε ώστε να παροτρύνουν τα παιδιά και τους μαθητές τους να ασχοληθούν με τη μουσική, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο;
Οι περισσότεροι γονείς νομίζω ότι είναι ευαισθητοποιημένοι στο να παρέχουν κάποιες βασικές μουσικές γνώσεις στα παιδιά τους. Η μουσική υπάρχει παντού πλέον στον ψηφιακό κόσμο που ζούμε οπότε είναι αρκετά εύκολη η πρόσβαση στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη. Εκείνο που θα βοηθούσε τόσο τους γονείς όσο και τους εκπαιδευτικούς είναι να καταλάβουν ότι η μουσική δεν είναι απλώς άλλη μια δραστηριότητα για το παιδί αλλά μια αναγκαιότητα.
8. Τέλος, ως μουσικός τι θα λέγατε σε έναν έφηβο που ψάχνεται και ψάχνει τη σχέση του με τη μουσική
Θα του πρότεινα να έχει ανοιχτά τα αυτιά του και την ψυχή του και έτσι θα μπορέσει να προσδιορίσει την θέση του μέσα στον απέραντο κόσμο της μουσικής. Αν όμως θέλει να γίνει μουσικός ένα είναι ο δρόμος, αυτός της ατελείωτης μελέτης και αφοσίωσης.
Η Underground Youth Orchestra γίνεται 10 χρονών και το γιορτάζει με τον δικό της, μοναδικό τρόπο, το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου στις 20:30, στο Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο της οδού Πειραιώς. Σολίστ και συνθέτες, μέλη της δραστήριας Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας που γεννήθηκε πριν από δέκα χρόνια στο υπόγειο του σπιτιού του μαέστρου της, ξεδιπλώνουν το ταλέντο τους συμμετέχοντας σε μια μουσική γιορτή αφιερωμένη στους νέους. Στην εορταστική συναυλία «Νέοι σολίστ, νέοι συνθέτες» θα ακουστούν έργα των J.C. Bach, W. A. Mozart, E. Lalo, C. Saint-Saens, J. Haydn, Verdi / Lovreglio και Ν. Χατζοπούλου.
Η Underground Υouth Orchestra ξεκίνησε από ένα σύνολο παιδιών, που επιθυμούσαν να βρίσκονται και να κάνουν μουσική μαζί. Οι πρόβες άρχισαν σε ένα υπόγειο (εξ ου και το όνομα της ορχήστρας) και τα πρώτα χρόνια οι συναυλίες είχαν εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Γρήγορα, η μουσική ομάδα κατάφερε να διακριθεί, να συμμετέχει σε Φεστιβάλ, να πραγματοποιεί συναυλίες, κερδίζοντας την αγάπη των φιλόμουσων.
Το σχήμα σήμερα αποτελείται από 45 σπουδαστές μουσικής, ηλικίας 10-25 ετών και από το 2019 στεγάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η υπεύθυνη για την εκπαίδευση ομάδα καθηγητών αποτελείται από τους επαγγελματίες μουσικούς: Ευσταθία Παπαγεωργοπούλου, Franc Shestani, Όσβαλντ Αμιράλη, Μιχάλη Ραμό, Κώστα Σίσκο και Μαρίνο Τρανουδάκη.
J. Haydn Κοντσέρτο για τσέλο σε Ρε μείζονα, σολίστ: Ματέο Σεστάνη
W. A. Mozart Κοντσέρτο για κόρνο σε Ρε μείζονα, σολίστ: Αλέξης Φιωτάκης
E. Lalo Κονσέρτο για τσέλο σε Ρε ελάσσονα Intermezzo, σολίστ: Δάφνη Ηλιάδου
J. C. Bach Κοντσέρτο για τσέλο σε Ντο ελάσσονα (μεταγραφή για μαρίμπα) Allegro-Allegro energico, σολίστ: Ιούλιος Γεωργακόπουλος
Verdi/Lovreglio Φαντασία για κλαρινέτο και ορχήστρα σε θέματα από την Traviata, σολίστ: Μάριος Ρούσκα
C. Saint Saens Εισαγωγή και Ρόντο Καπριτσιόζο, σολίστ: Μαρίνα Ηλιάδου
Ναταλία Χατζοπούλου 3 Dragons
Μουσική διεύθυνση Κώστας Ηλιάδης
Παραγωγή Ekfrassis Productions
Πληροφορίες:
Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020
Ώρα έναρξης 20:30
Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο της οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138)
Εισιτήρια: 12€, 8€ φοιτητικό/ΑΜΕΑ
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/music/mouseio-mpenaki/10-xronia-the-underground/