ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΙΦΕΑΣ: ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΤΗ ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ

Διονύσης ΠιφέαςΟ Διονύσης Πιφέας υποδύεται τον Όλιβερ Τουίστ στην ομώνυμη παράσταση που παίζεται στον Ελληνικό Κόσμο. Το Τaλκ συνάντησε τον νεαρό ηθοποιό και είχε μαζί του μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνομιλία, σχετικά με την παράσταση και το παιδικό θέατρο εν γένει.

Καλησπέρα, Διονύση! Καταρχάς, λίγα λόγια για σένα ώστε να σε γνωρίσουμε καλύτερα!

Ονομάζομαι Διονύσης Πιφέας, είμαι 30 χρονών, μεγάλωσα στο Παγκράτι, μου αρέσει πολύ το ποδόσφαιρο, η blues, παρακολουθώ NBA, ειδήσεις και τα σύννεφα.

Ως παιδί, παρακολουθούσες θέατρο; Ποιες παραστάσεις θυμάσαι; Και πώς αποφάσισες να γίνεις ηθοποιός;

Η απόφαση της επαγγελματικής μου ενασχόλησης με την υποκριτική ήρθε σε μεγάλη ηλικία, παρά το γεγονός ότι η σχέση μου με αυτήν είχε ξεκινήσει από μικρό παιδί. Η μητέρα μου, Ευαγγελία Τσολάκου, είναι εκπαιδευτικός και ασχολείται ερασιτεχνικά με το θέατρο, σκηνοθετώντας παραστάσεις με την θεατρική ομάδα του σχολείου της. Πιο παλιά έπαιζε κιόλας κι εγώ, από το καρότσι ακόμα, παρακολουθούσα τις παραστάσεις της. Κι όμως, ήμουν 24 χρονών όταν αποφάσισα να δώσω στις εισαγωγικές εξετάσεις του Εθνικού Θεάτρου.

Φέτος υποδύεσαι τον Όλιβερ Τουίστ στην ομώνυμη παράσταση της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη στον Ελληνικό Κόσμο! Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή;

Είχα μόλις τελειώσει την στρατιωτική μου θητεία όταν έμαθα ότι γίνεται ακρόαση για την παράσταση μας. Μετά από δύο φάσεις, η διαδικασία επιλογής ολοκληρώθηκε κι έτσι ενημερώθηκα πως με θέλουν για τον συγκεκριμένο ρόλο.

Είχες διαβάσει το βιβλίο του Ντίκενς πριν πάρεις τον ρόλο; Κι αν ναι, ποια συναισθήματα σου είχε γεννήσει;

Το βιβλίο αυτό θεωρείται βιβλίο για παιδιά, θυμάμαι όμως πως όταν το είχα διαβάσει μικρός, είχα στενοχωρηθεί πολύ. Όταν το ξαναδιάβασα μεγάλος πια, διαπίστωσα εκ νέου την σκληρότητα της εποχής εκείνης και όλα τα βάσανα που περνάει ο ήρωας μέχρι την επερχόμενη εξιλέωση.

Πώς προετοιμάστηκες για να υποδυθείς τον Όλιβερ;

Η προετοιμασία έγινε βήμα βήμα. Ξεκινήσαμε από την ανάλυση του έργου και την δραματουργική επεξεργασία των σκηνών, συνεχίσαμε με αυτοσχεδιασμούς πάνω στο υλικό και ολοκληρώσαμε με ομαδικές ή ατομικές ασκήσεις πάνω στην ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων.

Ποια είναι η αγαπημένη σου σκηνή στην παράσταση;

Η φυγή του Όλιβερ από το γραφείο κηδειών έρχεται από την στιγμή που ο ήρωας αποφασίζει να εμπιστευτεί το ένστικτό του για επιβίωση. Μένει πιστός στην αρχική του επαναστατική πράξη να ζητήσει περισσότερο φαγητό, γνωρίζοντας εξ’ αρχής τις συνέπειες του αιτήματός του και πως οι πιθανότητες ήταν συντριπτικά εναντίον του. Η σκηνή αυτή έχει αποδοθεί με ενδιαφέροντα τρόπο και πιστεύω ότι είναι μία από τις καλύτερες της παράστασης.

Ποιες είναι οι αντιδράσεις των παιδιών που βλέπουν την παράσταση; Τι σου λένε μετά;

Όπως συμβαίνει με τον Αϊ-Βασίλη, το ίδιο ισχύει και με το θέατρο στα παιδιά. Μερικά από αυτά γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει κι ο Όλιβερ Τουίστ, όταν όμως τον δουν μπροστά τους ζωντανό στην σκηνή μαζί με τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου, τα περισσότερα από αυτά αδυνατούν να πιστέψουν ότι δεν είμαι ο ίδιος ο Όλιβερ. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα μικρό αγοράκι το οποίο είχε μόλις ενημερωθεί από τον πατέρα του ότι ο Όλιβερ δεν είναι αληθινός και πως πίσω από αυτόν, υπάρχει ένας άλλος άνθρωπος, ένας ηθοποιός που παίζει αυτό το πρόσωπο. Με πλησίασε και με ρώτησε το όνομά μου, του απάντησα κι αυτός μου αποκρίθηκε: «Καλύτερο το Όλιβερ!»

Τι σημαίνει η υποκριτική για σένα

Στο θέατρο, ηθοποιοί, συντελεστές και κοινό έχουν δώσει ένα ραντεβού σ’ ένα συγκεκριμένο μέρος, μία συγκεκριμένη ώρα, μία συγκεκριμένη μέρα. Όλοι είναι συνεννοημένοι πως εκεί κάτι θα συμβεί. Ηθοποιοί και συντελεστές έχουν δουλέψει, ούτως ώστε να μπορούν να αφηγηθούν μία ιστορία και το κοινό έρχεται να τους παρακολουθήσει. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου το κοινό ξέρει ήδη την ιστορία, ξέρει το τέλος, ίσως και λεπτομέρειες του κειμένου. Όμως δεν έρχεται αποκλειστικά και μόνο για να παρακολουθήσει μια ιστορία που δεν έχει ακούσει ποτέ του ξανά. Έρχεται για να ψυχαγωγηθεί και να συγκινηθεί. Όπως και στην ζωή μας τυχαίνει να αφηγούμαστε μια προσωπική ιστορία ξανά και ξανά, να την επαναφέρουμε στην μνήμη μας και να την διηγούμαστε σε άλλους, έτσι και στο θέατρο, ο ηθοποιός αναλαμβάνει αυτή την ευθύνη και μέσω της υποκριτικής, μπαίνει μέσα στην ιστορία, γίνεται μέρος της και την ζει ξανά από μέσα πια, σαν να συμβαίνει πραγματικά. Ή μήπως όντως συμβαίνει;

Γιατί είναι σημαντικό, κατά τη γνώμη σου, να έρχονται τα παιδιά σε επαφή από μικρή ηλικία με το θέατρο; 

Το θέατρο είναι μια μορφή ψυχαγωγίας. Στην εποχή μας, με την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, συνήθως επιλέγουμε πολύ πιο εύκολους ή φθηνούς τρόπους να χαλαρώσουμε, όπως μέσα από τα κινητά ή την τηλεόραση και είναι λογικό ως ένα σημείο. Όλοι θέλουν να ξεκουραστούν μετά από μία δύσκολη μέρα. Γιατί να πάμε θέατρο ή γιατί να πάμε να δούμε μια παράσταση για παιδιά, ενώ υπάρχουν σπουδαίες ταινίες της Disney, για παράδειγμα; Προσωπικά, κάνω και δύο. Βλέπω ταινίες είναι στον προσωπικό μου υπολογιστή, είτε στον κινηματογράφο, πάω και στο θέατρο, καιρό πριν γίνω ηθοποιός. Κι αυτό γιατί στο θέατρο το ζήτημα είναι η επικοινωνία. Η αληθινή ανθρώπινη επικοινωνία. Βλέπεις μπροστά σου να εκτυλίσσεται μια ιστορία, η οποία δημιουργεί συναισθήματα τόσο στο κοινό, όσο και στον ηθοποιό τον ίδιο. Αυτή η προσωπική, σχεδόν, επαφή με κάτι τόσο ζωντανό, το οποίο συμβαίνει μπροστά στα μάτια σου, είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συναγωνιστεί την τελειότητα των ταινιών του κινηματογράφου, με τα cuts και τις πολλές λήψεις σκηνών, με το μοντάζ και τα εφέ. Στην σκηνή οτιδήποτε συμβαίνει, είναι εκεί, μπροστά στα μάτια σου, συμβαίνει τώρα και παύει να ισχύει το αμέσως επόμενο δευτερόλεπτο. Γιατί το θέατρο είναι ζωντανό. Αυτή τη μαγεία τα παιδιά την καταλαβαίνουν πολύ περισσότερο από τους μεγαλύτερους κι αυτό γιατί τα καθορίζει η αγνότητα και η καθαρότητα των συναισθημάτων. Ό,τι σκέφτονται το λένε, χωρίς ενδοιασμούς και ηθικά κολλήματα. Γι αυτό πιστεύω πως τα παιδιά όταν έρχονται σε επαφή με αυτό, ζουν μια εμπειρία την οποία εμείς δεν μπορούμε καν να φανταστούμε.

1

Κάρολος Ντίκενς

ΟΛΙΒΕΡ ΤΟΥΙΣΤ

Μετάφραση: Φωτεινή Μεγαλούδη

Απόδοση – Διασκευή: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Η θεατρική διασκευή του έργου «Όλιβερ Τουίστ» βασίστηκε στη μετάφραση της Φωτεινής Μεγαλούδη και πραγματοποιήθηκε κατόπιν της ευγενικής παραχώρησης των Εκδόσεων Πατάκη, από τις οποίες κυκλοφορεί το βιβλίο.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Φωτεινή Μεγαλούδη

Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Σκηνογραφία/Σχεδίαση προβολής ορφανοτροφείου/Κοστούμια: Μαρία Φιλίππου

Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Οικονόμου

Στίχοι τραγουδιών: Μαγδαληνή Παλιούρα/Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Χορογραφίες/Κινησιολογία: Χριστίνα Φωτεινάκη

Φωτισμοί: Αργύρης Θέος

Video art: Ερατώ Τζαβάρα

Make-up artist: Ράνια Γιαννάκη

Πρωταγωνιστούν:

Ρένος Χαραλαμπίδης, Τάσος Κωστής, Κωνσταντίνος Κάππας, Μαρία Αντουλινάκη

Όλιβερ Τουίστ ο Διονύσης Πιφέας

Μαζί τους οι: Τατιάνα Μελίδου, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Ρίνος Τζάνης

Επίσης, παίζουν με αλφαβητική σειρά: Αντώνης Βαρθαλίτης, Ρεβέκκα Γιαννάκη, Παναγιώτης Δελαβίνιας, Βαγγέλης Ζάπας, Γιώργος Ιωσηφίδης, Θανάσης Καφενταράκης, Μάριος Μακρόπουλος, Λίνος Μάνεσης, Θανάσης Μυλωνόπουλος, Χρήστος Σωνάκης, Κωνσταντίνος Τσουμπάρης, Μαρία Μελίτα Ψυχογυιοπούλου

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Κάθε Σάββατο στις 14:30 & Κυριακή στις 11:30

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

  • Κανονικά εισιτήρια: €15, €13, €11 (θεωρείο)
  • Ισχύουν ειδικές τιμές για Α.Μ.Ε.Α., φοιτητές, νέους & ανέργους
  • Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις (από 20 άτομα και πάνω) & οικογενειακά εισιτήρια (4 ατόμων)

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΟΜΑΔΕΣ :

  • Ιωάννα Ψυχογιού, Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου» T. 212 254 0300 & K. 698 254 0300, e-mail: tameio@fhw.gr
  • Λίλιαν Πετροπούλου Τ. 210 6143021 & Κ. 6946 123004 email: petrop@gmail.com

Παραγωγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

«ΘΕΑΤΡΟΝ»

Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

Πειραιώς 254, Ταύρος

Τ. 212 254 0300

www.theatron254.gr

http://www.facebook.com/Theatron254

Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης

Leave a Reply