ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ (ΚΑΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ) ΠΡΙΝ ΦΟΙΤΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

πρώτη δημοτικούΚάθε χρόνο, τέτοια εποχή, οι γονείς των παιδιών που τελειώνουν το νηπιαγωγείο αγχώνονται. Αγχώνονται διότι το «μεγάλο σχολείο» πλησιάζει και φοβούνται ότι τα παιδιά τους δεν είναι έτοιμα μαθησιακά να φοιτήσουν στην πρώτη δημοτικού. Το Τaλκ μίλησε με την δασκάλα κ. Βασιλική Κανάση, η οποία μας είπε πολλά και ενδιαφέροντα περί σχολικής ετοιμότητας.

Ποια είναι η εμπειρία σας από τους γονείς που ετοιμάζονται να στείλουν το παιδί τους στην πρώτη δημοτικού; Κατά τη διάρκεια των πρώτων συναντήσεών μου με γονείς υποψήφιων μαθητών στην πρώτη δημοτικού, διαπιστώνω πως πολλοί θεωρούν ότι τα παιδιά θα πρέπει να έρθουν στην τάξη, γνωρίζοντας, για παράδειγμα, τα γράμματα, τους αριθμούς ή τις πράξεις.

Ομολογώ ότι και εγώ το ίδιο πίστευα. Δεν ισχύει; Γιατί όλοι οι γονείς έχουμε αυτή την εντύπωση ή μάλλον αυτή την επιθυμία; Όταν ρωτώ τους γονείς γιατί το πιστεύουν αυτό, εκείνοι συνήθως μου απαντούν ότι έτσι πρέπει να γίνει επειδή κάποιο παιδάκι που κάνουν παρέα τα ξέρει, για να μη δυσκολευτούν ή για να τα έχουν έτοιμα.

Δηλαδή, να μην μαθαίνουμε στα παιδιά μας να διαβάζουν και να γράφουν πριν ξεκινήσουν το δημοτικό; Εάν το παιδί σάς εκφράσει την επιθυμία να μάθει κάτι από όλα αυτά, σαφώς μπορείτε να του τα δείξετε χρησιμοποιώντας προγραφικές ασκήσεις ή δραστηριότητες αρίθμησης, όπως αυτές που γίνονται σε πολλά νηπιαγωγεία. Όμως όλα αυτά σίγουρα δεν θεωρούνται προαπαιτούμενα για τη φοίτηση στην πρώτη δημοτικού.

Τι πρέπει να προσέξουμε; Τι πρέπει να ξέρει ο… απόφοιτος νηπιαγωγείου; Για το κομμάτι της γραφής καλό είναι να εξασφαλίσετε ότι το παιδί κρατά το μολύβι ή τα χρώματα, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές με τρία δάκτυλα και πάντοτε με το ίδιο χέρι. Επίσης, θα πρέπει να μπορεί να αφηγηθεί ένα γεγονός ή ιστορία και να περιγράψει εικόνες, έχοντας καθαρή άρθρωση στο λόγο του. Το παιδί ερχόμενο στο δημοτικό θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα αυτόνομα και να διαχειρίζεται τα πράγματά του, όπως τα ρούχα και το περιεχόμενο της τσάντας του. Χρήσιμο, όχι όμως απαραίτητο, είναι να μπορεί να αναγνωρίζει γραμμένο το όνομά του σε μια ετικέτα. Για την καλύτερη προσαρμογή στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ τάξης καλό είναι ο μικρός μας μαθητής να μπορεί να ακολουθεί βασικούς κανόνες όπως να σηκώνει το χέρι του για να πάρει το λόγο και να περιμένει τη σειρά του σε μία ομαδική δραστηριότητα.

Και αν το παιδί δεν καταφέρνει όλα τα παραπάνω; Ψυχραιμία! Πρώτον έχετε αρκετούς μήνες έως το πρώτο κουδούνι κατά τους οποίους το παιδί θα εξελιχθεί ούτως ή άλλως. Σε κάθε περίπτωση όμως, εμπιστευτείτε το ένστικτό σας και συζητήστε εγκαίρως με τη/τον νηπιαγωγό ή με κάποιον ειδικό οτιδήποτε σας προβληματίζει. Μην ξεχνάτε επίσης πως οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πολύ καλά πώς δεν θα εργαστούν με τα τέλεια παιδιά και διαθέτουν τα μέσα και τις γνώσεις για να βοηθήσουν και το δικό σας προς τη σωστή κατεύθυνση, αρκεί να τους δείξετε εμπιστοσύνη.

Συμπερασματικά, τι προτείνετε στους γονείς των υποψήφιων πρωτακίων; Αν θέλετε να προετοιμάσετε το παιδί για την πρώτη δημοτικού, μην εστιάσετε στο γνωστικό, αλλά περισσότερο στο συναισθηματικό κομμάτι. Μην μεταφέρετε οποιοδήποτε άγχος σας, αλλά καλλιεργήστε τη χαρά και την προσμονή για το νέο του ξεκίνημα. Καλό θα είναι να επισκεφθείτε μαζί με το παιδί το σχολείο που επιλέξατε, ώστε να γνωρίσει το νέο περιβάλλον, αφού πιθανότατα θα είναι ένας χώρος αρκετά μεγαλύτερος από αυτόν του νηπιαγωγείου. Εάν είναι εφικτό και επιτρέπεται από τον κανονισμό του σχολείου, επιδιώξτε να γνωρίσει ο νέος μαθητής τη δασκάλα, την τάξη του, να δει πώς θα είναι τα βιβλία του και να συνομιλήσει με τον διευθυντή ή τη διευθύντρια. Μία τέτοια επίσκεψη και περιήγηση θα το βοηθήσει πολύ να αποβάλλει το άγχος των πρώτων ημερών. Τα περισσότερα σχολεία διοργανώνουν ανοικτές εκδηλώσεις, οι οποίες είναι ιδανική αφορμή για κάτι τέτοιο.

Η Βασιλική Κανάση είναι διευθύντρια του ιδιωτικού δημοτικού Σχολή Κανάση