ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΣΟΚΑΡΑ|Η ΑΛΙΚΗ ΕΙΧΕ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΒΑΡΙΕΤΑΙ…

Με αφορμή την εξαιρετική παράσταση με τον ευφάνταστο τίτλο Η Αλίκη είχε αρχίσει να βαριέται έτσι που καθόταν πάνω στο χορτάρι, που παίζεται κάθε Σάββατο απόγευμα στις 19:00, στον Κινητήρα, το Τaλκ έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με τη Θεατρική Ομάδα Τσόκαρα.

12187694_992847330758526_7382274664659335701_n

1. Καλωσορίζουμε την Θεατρική Ομάδα Τσόκαρα. Πείτε μας, λοιπόν, από που προέκυψε το όνομά σας και ποιες παραστάσεις έχετε στο ενεργητικό σας; Καλώς σας βρήκαμε! Θέλαμε ένα όνομα εύκολο, αστείο, που παραπέμπει σε φασαρία, ρυθμό και κίνηση-ταξίδι… μετά ήρθαν κι άλλα που κλείδωσαν ακόμη καλύτερα την επιλογή του ονόματος. Τα Τσόκαρα αποτελούν οι Ελεάννα Αποστολάκη, Μελίσσα Κωτσάκη και Ανδρομάχη Σπανέλλη έχοντας δίπλα μας αξιόλογους συνεργάτες από την πρώτη μας κιόλας δουλειά, όπως τον Θάνο Κοσμίδη από τους Burger Project που γράφει πρωτότυπη μουσική, τον Κωνσταντίνο Φραγκούλη που επιμελείται τα βίντεο/trailer και την Άρτεμη Φλέσσα σκηνογράφο/ενδυματολόγο. Η πρώτη μας παράσταση το 2012 ήταν το “Ακούς τη γιορτή;” του Σέργιου Γκάκα και στη συνέχεια “Η Ιστορία του Κοντορεβυθούλη, αλλιώς” εμπνευσμένο από το Journal Secret du Petit Poucet, του Philippe Lechermeier.

2. Θα θέλαμε να μας πείτε λίγα λόγια για την παράσταση «Η Αλίκη είχε αρχίσει να βαριέται έτσι που καθόταν πάνω στο χορτάρι…». Η παράσταση είναι για μικρούς και για μεγάλους, δηλαδή είναι για όλη την οικογένεια, απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες; Ή Αλίκη είναι μια παράσταση που μιλάει για την φαντασία και την ελευθερία που αυτή σου δίνει. Αυτό είναι ένα θέμα που αφορά κι τους μεγάλους και τα παιδιά. Η Αλίκη απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Άρα και σε όλη την οικογένεια. Δεν φτιάξαμε την παράσταση αυτή ως παιδική αλλά ως παράσταση για παιδιά. Έτσι κι αλλιώς αυτός ο διαχωρισμός είναι αρκετά εγκεφαλικός. Το παιδικό θέατρο πάσχει ακριβώς απ’ αυτό. Γιατί οι παιδικές παραστάσεις να μην ενδιαφέρουν καθόλου τους μεγάλους; Γιατί να είναι ”παιδικές”; Όταν έχεις ένα τόσο δυνατό και ευρύ κείμενο είναι τουλάχιστον αφελές να νομίζεις ότι απευθύνεσαι μόνο στα παιδιά. Άλλο πράγμα θα πάρει ίσως ο ενήλικας και άλλο το παιδί, αλλά σίγουρα με κάποιο τρόπο αφορά και τους δυο.

12669226_10153270743881363_1967758909_o

3. Αλήθεια τι συμβαίνει όταν η Αλίκη συναντιέται με τον κόσμο των μεγάλων; Ακριβώς ότι συμβαίνει με κάθε παιδί όταν αρχίζει να αντιλαμβάνεται τι κόσμο έχουν φτιάξει οι μεγάλοι. «Οι κανόνες είναι φτιαγμένοι από τους μεγάλους κι εσύ πρέπει να τους ακολουθείς, αλλιώς ακολουθεί τιμωρία…» λέει η Αλίκη στην δική μας εκδοχή. Πόσο παράλογο μπορεί να είναι κάτι τέτοιο για ένα παιδικό μυαλό; Πόσο παράλογες είναι οι επιλογές των μεγάλων για πόλεμο, αδικία, καταπίεση, υποταγή; Μ’ αυτό τον κόσμο συγκρούεται η Αλίκη. Κι αναρωτιόμαστε ποιος είναι τελικά ο ενήλικας και ποιο το παιδί; Άδικα;

4. Επιλέξατε ένα κλασικό, πολυπαιγμένο και γι αυτό «δύσκολο» έργο, εμπνευσμένο από την Αλίκη στη Xώρα των Θαυμάτων του Lewis Carroll. Παρόλα αυτά το αποτέλεσμα είναι θαυμάσιο. Τι σας έκανε να επιλέξετε το έργο αυτό; Η ειλικρινέστερη απάντηση είναι ότι ήταν παιδικό απωθημένο και των τριών μας, οπότε φαίνεται ότι η ώρα να πραγματωθεί είχε φτάσει. Δεδομένων και των συνθηκών που βιώνουμε σαν Χώρα αλλά και παγκοσμίως, η Αλίκη είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Είναι ένα έργο που ξεχειλίζει «φαντασία», κι η φαντασία για μας είναι η κινητήριος δύναμη για να αντιμετωπίσεις την σκληρή πραγματικότητα, που πολλές φορές σε ισοπεδώνει. Και ποιος άλλος, εκτός από ένα παιδί, μπορεί να σου υπενθυμίσει πόση πολλή φαντασία υπάρχει μέσα μας; Αρκεί μονάχα να την αφυπνίσουμε… ή ακόμα καλύτερα να επιλέξουμε να την αξιοποιήσουμε.

5. Μέσα στην πληθώρα των θεατρικών παραστάσεων τι κάνει την Αλίκη ξεχωριστή; Ο τρόπος που παρουσιάζεται. Παιγμένη ολόκληρη μονάχα από 3 ηθοποιούς, ζωντανή μουσική, χειροποίητες κούκλες, εικονικές ψευδαισθήσεις και τεχνικές σωματικού θεάτρου. Η παράσταση δημιουργείται μπροστά στα μάτια σας, με απλότητα και ειλικρίνεια, χωρίς υπερβολές και χωρίς φαντεζί σκηνικά. Όλα τα αντικείμενα της παράστασης – σκηνικά, είναι χειροποίητα και με ιδιαίτερη αισθητική, καθώς χρησιμοποιούνται από τους ηθοποιούς με απλούς και έξυπνους τρόπους ώστε να δημιουργήσουν έναν «θαυμαστό» κόσμο. Σας προ(σ)καλούμε να ταξιδέψετε μαζί μας σε μέρη που ίσως δεν έχετε ακόμη φανταστεί… Δεν έχετε παρά να μας επισκεφθείτε.

6. Ασχολείστε αποκλειστικά με το παιδικό θέατρο. Ποιες είναι οι δυσκολίες και ποια τα ανταποδοτικά από τη σχέση σας με τα παιδιά; Από την επαφή με τα παιδιά, παρατηρώντας τα, παίρνει κανείς πολλά πράγματα. Παίρνεις από την ελευθερία τους, από τον αφιλτράριστο τρόπο που παρακολουθούν. Αυτό είναι μαγικό. Όταν ανοίγει ένας ”διάλογος” πάνω στη σκηνή με τα παιδιά ,είναι μαγικό. Εμείς αυτήν την ελευθερία προσπαθούμε να την εντάξουμε στις παραστάσεις μας και στη θεατρική μας ”γλώσσα”. Δεν θα έλεγα το κλισέ ότι τα παιδιά είναι πολύ απαιτητικό κοινό. Γιατί δεν το πιστεύω. Αυτό ισχύει μόνο αν θέλεις να φτιάξεις μια παράσταση χωρίς να ξέρεις τι θέλεις να πεις. Τότε ναι, τα παιδιά θα σε ξεμπροστιάσουν. Γιατί δε θα συγκινηθούν από μια φοβερή σκηνοθετική ιδέα που δεν εξυπηρετεί σε τίποτα την διήγηση της ιστορίας.. Η επαφή με τα παιδιά σε γειώνει. Σου θυμίζει συνέχεια γιατί κάνεις αυτό που κάνεις. Κι αυτό είναι πολύ ωραίο.

i_aliki_eihe-6-1024x682

7. Πως είναι να δουλεύεις ομαδικά; Πως χωρίζετε τις αρμοδιότητές σας σαν ομάδα; Το να δουλεύεις ομαδικά, ισάξια και να είσαι υπεύθυνη για τις επιλογές σου έχει πολλά θετικά, αλλά είναι και δύσκολο γιατί πρέπει κάποιες φορές να κάνεις πίσω για το καλό της ομάδας ή της παράστασης. Βασικό εργαλείο της ομάδας είναι η εμπιστοσύνη, η ειλικρίνεια και η συζήτηση. Έγινε το 2011 η πρώτη μας συνάντηση κι από τότε έχουν αλλάξει πολλά. Αλλάζουμε κι εμείς μέσα απ’ αυτή τη διαδικασία και είναι πολύ χρήσιμο και ενδιαφέρον. Κάποιες στιγμές κάποια κουράζεται και απογοητεύεται, είναι εκεί όμως οι άλλες δύο για να την στηρίξουν και να της δώσουν το push που χρειάζεται για να βρει ξανά την όρεξή της. Οι αρμοδιότητες κάποια στιγμή δόθηκαν χωρίς καν να το συνεννοηθούμε. Καθεμία είναι σε κάτι πιο ικανή, πιο λειτουργική και έχει αναλάβει το κομμάτι που την αφορά. Αυτό είναι πολύ ελπιδοφόρο, γιατί τα πράγματα μοιράζονται και έτσι προχωράμε πιστεύοντας ότι θα βρίσκουμε πάντα τρόπους να ξεπερνάμε τις δυσκολίες.

8. Πείτε μας για τα μελλοντικά σας σχέδια. Μέχρι πότε θα ταξιδεύει η Αλίκη στο θέατρο; Η Αλίκη στο Κινητήρα studio θα είναι μέχρι και 23/4. Μετά, με την βοήθεια της σκηνογράφου μας θα ετοιμαστεί η παράσταση για περιοδεία με στόχο να πάει σε πολλά χωριά της Κρήτης, Πελοποννήσου, Άρτας, ίσως και Λέσβου. Από Σεπτέμβριο υπάρχουν κάποιες σκέψεις, θα δούμε…

12507312_1029739193736006_4310202863171325819_n

Leave a Reply