ΤΕΡΜΑ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ, ΤΑ ΣΙΝΕΜΑ ΑΝΟΙΧΤΑ

σινεμά«Μαμά, μόλις ανοίξουν τα θερινά θα πάμε;» Η μόνιμη επωδός των παιδιών τις τελευταίες ημέρες! Ο κινηματογράφος, αν και είδαν πολλές ταινίες στο σπίτι, τους έχει λείψει ως εμπειρία. Μετά τη διαβεβαίωσή ότι θα πάμε σινεμά και μια και δυο και τρεις φορές, ήρθε η επόμενη ερώτηση: «Και από φθινόπωρο; Πάλι θα σταματήσουμε να πηγαίνουμε;» «Θα δούμε μέχρι τότε», απάντησα προβληματισμένη. Κι έπειτα αναζήτησα το κατάλληλο πρόσωπο για να συζητήσουμε για το μέλλον του κινηματογράφου: την κ. Ειρήνη Σουγανίδου, Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο της Feelgood Entertainment και εκπρόσωπο της Ένωσης Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδας (Ε.ΔΙ.Κ.Τ.Ε.) 

Αρκετά πριν από το lockdown

Ξεκινώντας την κουβέντα μας, επισημαίνω ότι αρκετά πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, όταν υπήρξαν οι πρώτες ανησυχίες για την άφιξη του κορονοϊού στη χώρα μας, αλλά και σε μια περίοδο έξαρσης της γρίπης, πολλοί φίλοι και γνωστοί είχαν σταματήσει τις δραστηριότητες των παιδιών τους σε κλειστούς χώρους, μεταξύ αυτών και το σινεμά. Ας μην κοροϊδευόμαστε, ακριβώς το ίδιο είχα κάνει κι εγώ. Θυμάμαι χαρακτηριστικά το παράδειγμα της ταινίας «Φύγαμε» (Onward), που βγήκε στις αίθουσες λίγες ημέρες πριν από το κλείσιμο των σχολείων. Θέλαμε πολύ να το δούμε, αλλά είπα στα παιδιά ότι καλύτερα να το αφήσουμε για το καλοκαίρι. Φοβόμουν.

Η κ. Σουγανίδου επιβεβαιώνει όσα της αναφέρω: «Από τη στιγμή που ανακοινώθηκε από την Κυβέρνηση ότι έχουν έτοιμη Πράξη Νομοθετικού Περιεχόμενου την οποία θα θέσουν σε εφαρμογή αν κρίνουν ότι υπάρχει κίνδυνος και μέσα σε αυτήν αναφερόταν ρητά η διακοπή λειτουργίας κινηματογράφων, όλη η αγορά του εμφάνισε μεγάλη πτώση που έφτασε και το 80% μέσα στον Φεβρουάριο, πριν δηλαδή η χώρα μπει σε επίσημο lockdown. H πτώση αυτή ήταν οριζόντια και δεν αφορούσε μόνο τις ταινίες που απευθύνονταν σε παιδιά», σημειώνει. Για τον λόγο αυτό με την έναρξη της λειτουργίας των θερινών, ορισμένες ταινίες ‒που είτε η πορεία τους διακόπηκε απότομα λόγω του κορονοϊού (όπως το «Φύγαμε») είτε έκαναν μεγάλη επιτυχία και υπάρχει ακόμα κοινό για αυτές‒ θα επαναπροβληθούν, μαζί με τις νέες ταινίες που θα διανεμηθούν.

Για να δούμε τι θα δούμε

Ιδού, λοιπόν, τι καινούργιο θα απολαύσουμε το καλοκαίρι συν τέκνοις στη μεγάλη οθόνη, κρατώντας πάντα τις απαραίτητες αποστάσεις.

Στις 25 Ιουνίου θα δούμε το Ρουά Ματ, του Πιέρ Φρανσουά Μαρτέλ Λαβάλ, την ιστορία ενός οκτάχρονου σκακιστή. Στις 2 Ιουλίου έρχεται Ένας υπέροχος γείτονας, της Μάριελ Χέλερ, με τον Τομ Χανκς στον ρόλο του θρυλικού παρουσιαστή της παιδικής εκπομπής «Mr. Rogers Neighbour». Στις 30 Ιουλίου είναι προγραμματισμένη η εξαιρετική Μουλάν της Disney, σε σκηνοθεσία της Νίκι Κάρο, που αναβιώνει τη κλασική ταινία κινουμένων σχεδίων από τη δεκαετία του ’90 και αφηγείται την ιστορία της θαρραλέας κόρης και πολεμίστριας που θα υπερασπιστεί και θα ενώσει ένα ολόκληρο έθνος.

Στις 13 Αυγούστου θα απολαύσουμε την καινούργια ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney Ο ένας και μοναδικός Ιβάν, που μιλά για τη φιλία ενός γορίλα και μιας ελεφαντίνας που θα αναζητήσουν τον ορισμό της οικογένειας. Στις 20 Αυγούστου καταφτάνουν οι Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία, του Γουόλτ Ντορν, με την Πόπι και τον Μπραντς, που αυτή τη φορά θα σώσουν τον κόσμο.

Τέλος, τον Σεπτέμβριο θα προβληθούν στα σινεμά ο Πόλεμος στο Σπίτι, του Τιμ Χιλ, με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο στον ρόλο του παππού του Πίτερ, που θα χρειαστεί να συγκατοικήσουν με ξεκαρδιστικές συνέπειες, ο Πειρατής Μαυροδόντης και το μαύρο διαμάντι, των Μαρι Μουν Ον και Ράσμους Σίβερτσεν, που μιλά για ένα μαγικό διαμάντι που εκπληρώνει τις ευχές όταν έχει πανσέληνο, ο Βασιλιάς Γάιδαρος του Αζίζ Τζιντάνι, με ήρωα τον Μανγκού, έναν ανέμελο γάιδαρο που θα γίνει βασιλιάς, και ο Πλανήτης του Γουίλι του Ερίκ Τοστί, με πρωταγωνιστή τον νεαρό Γουίλι που θα χωριστεί από τους γονείς του και θα ανακαλύψει έναν καινούργιο πλανήτη στο σύμπαν. 

Με ασφάλεια

Άραγε ο γονιός θα φοβηθεί το θερινό σινεμά ή αντίθετα εκεί θα αισθάνεται ασφαλής και θα βρει μια ψυχαγωγική διέξοδο για το «ταλαιπωρημένο» τους τελευταίους μήνες παιδί του; Η κ. Σουγανίδου, πάντως, μας διαβεβαιώνει πως η λειτουργία των θερινών ‒αλλά και μελλοντικά, όταν με το καλό ανακοινωθεί, και των χειμερινών‒ κινηματογράφων θα γίνει με την αυστηρή τήρηση των πρωτοκόλλων υγείας και ασφάλειας που έχουν θέσει οι επιστήμονες και οι αρμόδιοι φορείς. «Όλοι οι κινηματογραφιστές, αιθουσάρχες και διανομείς, θα κινηθούμε με τον επαγγελματισμό και τη σοβαρότητα που απαιτούν οι συνθήκες και παρά το αυξημένο κόστος λειτουργίας και τη μειωμένη ‒λόγω περιορισμού‒ προσέλευση του 40%, θα προσφέρουμε νέες ταινίες στο κοινό, έχοντας δυστυχώς δεδομένη την οικονομική ζημία που θα υποστούμε», τονίζει.

Το μέλλον του κινηματογράφου

«Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε δεν επιτρέπουν μεσομακροπρόθεσμους σχεδιασμούς. Πάμε αναγκαστικά μέρα μέρα και δυστυχώς αυτό μπορεί να αποδειχτεί καταστροφικό για τις αίθουσες και τους διανομείς», φοβάται η κ. Σουγανίδου. Βέβαια, ο κινηματογράφος έχει αποδειχτεί διαχρονικά ανθεκτικός στις «κρίσεις». Και στο παρελθόν, αρκετοί είχαν προβλέψει ότι θα έπεφταν τίτλοι τέλους (είτε με την ιδιωτική τηλεόραση, είτε με τη βιντεοκασέτα είτε, πιο πρόσφατα, με τις ψηφιακές πλατφόρμες) αλλά αυτό δε συνέβη και η κ. Σουγανίδου παραμένει αισιόδοξη για το μέλλον. «Η μυσταγωγία της μεγάλης οθόνης, η αφοσίωση του θεατή στην ταινία χωρίς “οικιακές παρεμβολές” και η κοινωνική διάσταση του κινηματογράφου είναι αξίες που καμία τεχνολογική εξέλιξη δε θα μπορέσει να υποκαταστήσει», εξηγεί. «Σαφώς έχει αλλάξει εντελώς το μοντέλο διανομής και βρισκόμαστε σε διαδικασία μετασχηματισμού, αλλά δεν κινδυνεύουμε από τις εναλλακτικές μορφές κατανάλωσης περιεχομένου. Αυτό από το οποίο κινδυνεύουμε είναι η έλλειψη κατανόησης των εξειδικευμένων προβλημάτων μας και η απουσία άμεσης οικονομικής στήριξης για να υπάρξει “επόμενη ημέρα”», συμπληρώνει.

«Το ΦΠΑ επί του κινηματογραφικού εισιτηρίου που ήταν στο 24% (έναντι του 6% που απολαμβάνουν όλοι οι άλλοι πολιτιστικοί κλάδοι, όπως οι συναυλίες, τα θέατρα, τα βιβλία κ.λπ.), επιβάρυνε διανομείς και αιθουσάρχες με περίπου 40.000.000 ευρώ από το 2015 και μετά, ποσό που αναγκάστηκαν να απορροφήσουν οι επιχειρήσεις και δε μετακύλησαν στον θεατή, αυξάνοντας την τιμή του εισιτηρίου. Η προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στο 13% που εξήγγειλε η Κυβέρνηση είναι ένα ημίμετρο, που βέβαια κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αποκαθιστά την άνιση μεταχείριση που έχει υποστεί ο κλάδος όλα αυτά τα χρόνια», διευκρινίζει η κ, Σουγανίδου, σύμφωνα με την οποία απαιτούνται άμεσα μέτρα που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα ενός κλάδου που κινδυνεύει με κατάρρευση. «Ζητάμε την ψήφιση ενός αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου κατά της πειρατείας, εξαιτίας της οποίας το κράτος χάνει ετησίως 100.000.000 ευρώ από φόρους και τη δημιουργία ειδικού ταμείου στήριξης της διανομής και της αίθουσας με οικονομική επιδότηση, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις μας», εξηγεί.

Ας βοηθήσουμε κι εμείς τον κινηματογράφο να επιβιώσει, γιατί τον χρειαζόμαστε! Αυτό το καλοκαίρι ας πάμε, μικροί και μεγάλοι, στα θερινά σινεμά, κι ας ξορκίσουμε υπό το φως των αστεριών, παρέα με αγαπημένους παλιούς και νέους ήρωες, τον πιο παράξενο χειμώνα και την πιο παράξενη άνοιξη της ζωής μας.

Leave a Reply