Είδαμε την παράσταση “Οι Άθλιοι” στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος

Οι ΆθλιοιΗ παράσταση για όλη την οικογένεια “Οι Άθλιοι”, του Βίκτορος Ουγκό, σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, μας γέμισε δύναμη και αγάπη. Μια παράσταση με σεβασμό στη συναισθηματική νοημοσύνη και των ενηλίκων αλλά κυρίως των παιδιών.

Λίγα λόγια για το έργο

Η ιστορία διαδραματίζεται στη Γαλλία, στις αρχές του 19ου αιώνα. Ο Jean Valjean ή Γιάννης Αγιάννης είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του έργου. Πρόκειται για έναν πρώην κατάδικο, ο οποίος έχει μόλις αποφυλακισθεί, μετά από 19 χρόνια άδικης τιμωρίας και προσπαθεί να επανενταχθεί  στην κοινωνία, αλλά λόγω του ποινικού του μητρώου, όλες οι πόρτες είναι κλειστές, εκτός από την πόρτα ενός επισκόπου, ο οποίος του ανοίγει, όχι μόνο την πόρτα του σπιτιού του, αλλά και αυτή της ενάρετης ζωής, που τον καλεί να επιλέξει για να ζήσει.

Ο Γιάννης Αγιάννης επιλέγει το φως της καλοσύνης στην ψυχή του και αφιερώνεται στην προσπάθειά του να βοηθήσει τον συνάνθρωπο, μέσα από την αυτοβελτίωσή του, που δοκιμάζεται κάθε μέρα. Με νέα ταυτότητα πια, τον παρακολουθούμε βήμα βήμα, μέσα στη χρονική περίοδο είκοσι ετών. Η ιστορία ξεδιπλώνεται μαζί με τα ιστορικά γεγονότα των Ναπολεόντειων πολέμων που ζουν οι ήρωες. Με συνδετικό κρίκο τον Γιάννη Αγιάννη ανακαλύπτουμε όλη την γκάμα των χαρακτήρων της κοινωνίας των «Αθλίων» που ανήκει. Μέσα από τις καταστάσεις και τις ιστορίες  των ανθρώπων που γνωρίζουμε, κάνουμε το δικό μας ταξίδι σε μεγάλα ζητήματα της ανθρωπότητας, όπως είναι η αλληλεγγύη, η κοινωνική και δικαστική δικαιοσύνη, η ανεκτικότητα, η συγχώρεση, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ελευθερία και πολλά άλλα. Κυρίως, όμως, ανιχνεύουμε την αγάπη σε όλες τις μορφές της, που κινεί τον κόσμο μας διαχρονικά, αέναα, και ενώνει με κάποιο μαγικό τρόπο όλους τους ήρωες του έργου.

Η παράσταση

Η παράσταση «Οι Άθλιοι» (“Les Misérables”) είναι μια γενναιόδωρη και απολαυστική υπερπαραγωγή. Το Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Θρασύβουλο Γιάτσιο, ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχυ στην ποιότητα που προσφέρει, με τις επιλογές των πολιτιστικών προγραμμάτων που παρουσιάζει στο θεατρόφιλο κοινό. Το συγκεκριμένο έργο δεν είναι μια τυχαία επιλογή. Είναι ένα από τα κορυφαία της παγκόσμιας λογοτεχνίας.  Συνδυάζει τη μυθοπλασία με την ιστορική αφήγηση. Παρουσιάζει την ίδια τη ζωή. Είναι ένα έργο απαιτητικό καταρχάς στη διασκευή του, λόγω των πολλών επιπέδων ανάγνωσης που έχει και του μεγάλου όγκου του.

Η θεατρική του μεταφορά, στη συγκεκριμένη παράσταση, από την Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, σέβεται όλες τις επιμέρους σκηνές, αλλά και τους ήρωες που μας συστήνονται μέσα από αυτές. Όποια πρόθεση όμως κι αν έχει ο/η κάθε δημιουργός, αν δεν έχει τα μέσα να υλοποιήσει το όραμα του/της, η διασκευή ενός αριστουργήματος, όπως οι Άθλιοι, θα προσαρμοζόταν σε επίπεδο που δεν θα ήταν αντάξιο του έργου. Με έναν θίασο 22 ταλαντούχων ηθοποιών, που δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό επί σκηνής και μαγεύουν μικρούς και μεγάλους, το Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος στηρίζει αυτό το όραμα, ενισχύοντας στις συνειδήσεις μας την ταυτότητά του, που εμπεριέχει και τη στέγαση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης. Το θέαμα που παρακολουθούμε δεν θυσιάζει τις λεπτομέρειες. Γνωρίζουμε τους ήρωες και τις καταστάσεις από κοντά. Οι χαρακτήρες δίνονται ολοκληρωμένοι και αισθανόμαστε οικεία με τα πρόσωπα και την κοινωνική τους αλληλεπίδραση. Ταυτόχρονα, όμως, απολαμβάνουμε τις ομαδικές σκηνές, που είναι πλουραλιστικές και όσο χρειάζεται ρεαλιστικές, για την πρόσληψή τους από το νεανικό κοινό.

Η σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη είναι ισορροπημένη ανάμεσα στην εικόνα του θεάματος και στη θεατρικότητα των σκηνών. Υπογραμμίζει τη δύναμη των ρόλων μέσα από τις επιμέρους ιστορίες των ανθρώπων που παρακολουθούμε, αλλά ταυτόχρονα μας παρουσιάζει και τη δύναμη του κοινωνικού συνόλου μέσα από τις ομαδικές σκηνές. Δεν φοβάται τα συναισθήματα που καταθέτει ο Ουγκό στο έργο του, δεν αποσιωπά τις δύσκολες στιγμές, ούτε «καραμελώνει» τα πρόσωπα στον βωμό της  ηρεμίας των συνειδήσεων. Η σκηνοθετική της ανάγνωση παίρνει  ξεκάθαρη θέση στα μηνύματα του έργου, που όλα συνδέονται με τις καταστάσεις και τις συμπεριφορές των ανθρώπων και κυρίως με την αναζήτηση της πιο σπουδαίας κατάστασης, που είναι η αγάπη. Δίνει την ευκαιρία στους ρόλους να υπερασπιστούν τον εαυτόν τους και έτσι ο θεατής κατανοεί, για παράδειγμα, ότι η κοινωνική τάξη μπορεί να επηρεάσει τις επιλογές των ανθρώπων ή ότι πλούσιος δεν σημαίνει απαραίτητα ευτυχισμένος.

Εξαιρετικό εύρημα οι νυχτερίδες-συνείδηση που μιλούν στους ήρωες μέσα σ’ ένα υπέροχο και άψογα συντονισμένο σύνολο ηθοποιών- χορευτών-τραγουδιστών. Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Μαρίας Φιλίππου, με βοηθό την Κατερίνα Σβορώνου, λειτουργούν καταλυτικά στη δημιουργία της ιστορικής ταυτότητας του έργου, στη Γαλλία του 19ου αιώνα. Προσεγμένο και ταιριαστό στους ρόλους τους είναι και το μακιγιάζ  των ηθοποιών από τη Ράνια Γιαννάκη. Σε συνδυασμό με το video art της Βικτωρίας Βελοπούλου, ο σκηνικός χώρος δημιουργεί τρισδιάτατες εικόνες και απελευθερώνεται η φαντασία των θεατών, μέσα στα σεργιάνια του Παρισιού. Οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα ενισχύουν όχι μόνο τον χώρο της δράσης των ηρώων, αλλά και τη συναισθηματική τους κατάσταση. Οι σύγχρονες  χορογραφίες της Χριστίνας Φωτεινάκη, με βοηθό τη Δέσποινα Τριάντου, παρουσιάζονται άριστα υποστηριγμένες από τον θίασο, όπως και η πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Οικονόμου. Τα live τραγούδια σε στίχους Μαγδαληνής Παλιούρα, με τη μουσική διδασκαλία του Ραφαέλ Αριστοτέλους, άλλοτε ξεσηκώνουν το κοινό, όπως στη σκηνή στο οδόφραγμα αντίστασης των φοιτητών, άλλοτε δημιουργούν ηχοτοπία ενίσχυσης της δράσης, και άλλοτε μας προσφέρουν υπέροχες σκηνές μιούζικαλ.Σε μια παράσταση όπως αυτή, που χρειάζεται ρυθμό και δυναμικότητα μαζί με ευαισθησία, όλα «παίζονται» στην πρώτη ανάσα. Κι αυτή δόθηκε μεγαλόπνοα από τον  Ιβάν Σβιτάιλο, που υποδύεται τον Γιάννη Αγιάννη. Η απόλυτη κυριαρχία του στην τεράστια σκηνή του «Θέατρον» και η ψυχή που κατέθεσε με τα πρώτα κιόλας λόγια του, άνοιξαν τον δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στην κοινωνία των θεατών της παράστασης και στην κοινωνία των «Αθλίων» επί σκηνής. Ο Σβιτάιλο δημιούργησε έναν ρόλο με έντονες συναισθηματικές μεταπτώσεις, χωρίς να παρασυρθεί σε μελό αποχρώσεις και ευκολίες. Ο υπαρξιστής Ουγκό σε αυτόν τον ήρωα-ρόλο δωσε όλα τα εφόδια να παρουσιάσει τις απόψεις του για τον κόσμο και ο Ιβάν Σβιτάιλο μας τα πρόσφερε απλόχερα.Δίπλα στον Γιάννη Αγιάννη, ο ήρωας-ρόλος του Ιαβέρη, υποδυόμενος από τον Μιχάλη Μαρκάτη, επέτρεψε στο κοινό, με τον τρόπο που αποδόθηκε, να κατανοήσει τους ανθρώπους που φαινομενικά πράττουν αυστηρά ή αδιάλλακτα, αλλά έχουν τα ελαφρυντικά του ηθικού χρέους και την αδυναμία να προσαρμοστούν σε νέα τάξη πραγμάτων. Ο Ιαβέρης παρουσιάστηκε πολυδιάστατα και πηγαία. Ο Τάσος Χαλκιάς, στον ρόλο του Επισκόπου, μας συγκίνησε με την εσωτερικότητα και την πνευματικότητα που έπλασε τον ρόλο. Δίπλα του η Νίκη Παλληκαράκη απέδωσε με φυσικότητα την τρυφερότητα και την αδελφική αγάπη. Η Ελευθερία Πάλλα μάς δίνει έναν χαρακτήρα εύθραυστο και συμπάσχουμε με την τραγική ιστορία της Φαντίν, η Φιλίππα Κουτούπα και ο Αλέξης Τρίκας μάς παρουσιάζουν τη γλύκα της αγάπης, μέσα από τον έρωτα του νεαρού ζευγαριού, ο Κωνσταντίνος Μουταφτσής στον ρόλο του διεφθαρμένου πανδοχέα, με τη σύζυγό του Βασιλική Ανδρίτσου, έχουν πλάσει ένα ντουέτο εξαιρετικά κωμικό και απολαυστικό για τον θεατή. Η Ειρήνη Αγγελοπούλου ξεχωρίζει στο ρόλο της επαναστάτριας για την κίνηση και τη φωνή της, όπως και ο Ραφαέλ Αριστοτέλους, ως πρωτεργάτης επαναστάτης φοιτητής. Και βέβαια ιδιαίτερη μνεία χρειάζεται στην κοινωνία των «Αθλίων», στην ψυχή δηλαδή του έργου, που μας μετέφεραν ατόφια στη σκηνή οι εκλεκτοί ηθοποιοί Ελίνα Γιαννάκη, Παναγιώτης Δελαβίνιας, Στεφανία Δράκου, Νικόλας Καλιδώνης, Στέφανος Καλτσής, Δημήτρης Μπαμπανιώτης, Ρίνο Τζάνι, Τζούλι Τσόλκα, Κωνσταντίνος Τσουμπάρης, Γιώργος Τσουρουνάκης και Γιάννης Φιλίππου. 

Τα μηνύματα του έργου

Ο Βίκτωρ Ουγκό είναι εκπρόσωπος του ρομαντισμού. Η εποχή που έγραψε τους Άθλιους στη Γαλλία ήταν περίοδος μεγάλων αναταραχών και κοινωνικών αλλαγών. Για την ολοκλήρωση του μυθιστορήματος χρειάστηκε 17 χρόνια. Ο Ουγκό, μέσα από το έργο του, οδηγεί τους αναγνώστες σ’ ένα πνευματικό ταξίδι αυτογνωσίας. Οι θεατές της παράστασης θα γνωρίσουν τις διαχρονικές αξίες της κάθε κοινωνίας, θα αναλογιστούν τις διαφορές των ανθρώπων με πάρα πολλές εκφάνσεις, τη δύναμη της ηθικής, της θρησκείας και της πίστης, των συναισθημάτων και γενικότερα ό,τι αφορά τον άνθρωπο, που έχει να αντιμετωπίσει και τον εαυτό του, αλλά και την κοινωνία μέσα στην οποία βρίσκεται.

Ο Ουγκό μάς συστήνει την ανθρώπινη συμπεριφορά και τη δύναμη της ενσυναίσθησης. Η επανάσταση των φοιτητών συμβολίζει το μήνυμα για βελτίωση της ζωής και διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως είναι η ισότητα, η δικαιοσύνη, η ευκαιρία για ευτυχισμένη ζωή κι όχι απλώς η επιβίωση. Στο κέντρο όλων βρίσκεται η ελευθερία. «Δημοκρατία σημαίνει ελευθερία», γράφει ο Ουγκό. Ελευθερία που έχει τους περιορισμούς της αρμονικής συνύπαρξης μέσα στην κοινωνία. Ο υπαρξιστής Ουγκό μάς δείχνει την κοινωνία, την κάθε κοινωνία και  τονίζει την επιλογή. Δεν είναι θέμα θρησκευτικό οι επιλογές μας, είναι θέμα αγάπης. «Η αγάπη φωτίζει όσους την ακολουθούν», τραγουδάει ο θίασος των Αθλίων και «Τον δρόμο σου θα βρεις αν έχεις την αγάπη». Η αγάπη είναι που μας συνδέει όλους, ανεξαρτήτως θρησκείας και  κοινωνικής τάξης. Σε όλες τις μορφές της, σε όλες τις εντάσεις. Η απουσία της… Η επιθυμία της…  Η αγάπη, στο όνομα της οποίας γίνονται όλες οι θυσίες. Η αγάπη είναι,  λοιπόν, αυτό που όλοι αναζητούμε και το μεγαλύτερο μήνυμα του έργου, που  ο μικρός θεατής μπορεί ιδιαίτερα να αισθανθεί, να απολαύσει και να πάρει μαζί του, μετά το πέρας της παράστασης. Γιατί τα παιδιά δεν έχουν χάσει ακόμα τον δρόμο τους…

Οι Άθλιοι

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

  • Έναρξη παραστάσεων: 21 Οκτωβρίου
  • Κάθε Σάββατο στις 14:30 & Κυριακή στις 11:30 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

  • Κανονικά εισιτήρια: €16, €14, €12 (θεωρείο)
  • Ισχύουν ειδικές τιμές για Α.Μ.Ε.Α., φοιτητές, νέους & ανέργους
  • Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις (από 20 άτομα και πάνω) και οικογενειακά εισιτήρια

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

  • Στα ταμεία του θεάτρου, Πειραιώς 254, Ταύρος
  • Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://tickets.theatron254.gr/
  • Τηλεφωνικά, στο 212 254 0300

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΟΜΑΔΕΣ:

  • Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου», T. 212 254 0300 & K. 698 254 0300, e-mail: tameio@hellenic-cosmos.gr 

«ΘΕΑΤΡΟΝ»
Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
Πειραιώς 254, Ταύρος
Τ. 212 254 0300
www.theatron254.gr
Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης

Leave a Reply