Αυτό με την κυρα-Σαρακοστή που έχει την τιμητική της αυτή την εβδομάδα στους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία; Τι φάση; Ωραία τα έθιμα δεν λέω και εγώ προσωπικά τα στηρίζω όσο τίποτε άλλο, αλλά μήπως το συγκεκριμένο είναι τόσο άκυρο τόσο για την ηλικία των παιδιών που το απευθύνουμε όσο και για το τι μπορεί να περνάει ως μήνυμα; Και ας σκεφτούμε ίσως λίγο..
«Μια γυναίκα χωρίς στόμα… γιατί νηστεύει». Μάλιστα.. και παρουσιάζεται χοντρή επίσης. Και με κλειστό το στόμα. Δηλαδή τα παιδιά βλέπουν ως εικόνα μια γυναίκα χωρίς στόμα που στο δικό τους το μυαλό όταν κάποιος δεν έχει στόμα δεν μπορεί να μιλήσει. Ας το σκεφτούμε…
«Έχει 7 πόδια και κάθε εβδομάδα κόβουμε το ένα πόδι». Μα είναι δυνατόν να είναι αυτό κάτι το οποίο προάγει οποιαδήποτε μορφή μάθησης και εκπαίδευσης; Δίνω δηλαδή μια ανθρώπινη υπόσταση στην κυρα-Σαρακοστή στην οποία κάθε εβδομάδα κόβω και ένα πόδι. Μακάβριο λίγο ή όχι; Αναρωτιέμαι… Και επίσης στο δικό τους το υπέροχο μυαλό που δεν αντιλαμβάνεται συμβολισμούς, όταν δεν έχω πόδια δεν μπορώ να περπατήσω… Mε ό,τι σημασία μπορεί να έχει αυτό για έναν άνθρωπο και ειδικά όταν τον παρουσιάζουμε γυναίκα.
Και ποιος ο λόγος επίσης; Ούτε τι είναι εβδομάδα γνωρίζουν, ούτε αίσθηση του χρόνου έχουν σε αυτές τις ηλικίες, ούτε τι είναι νηστεία τα αφορά μιας και δεν κάνουν νηστεία ευτυχώς! Όποτε ποιος ο στόχος;
Και τρίτον. Κυρίως έρχεται στην τάξη με στόχο να χρωματίσουν την φωτοτυπία (που κατά την ταπεινή μου άποψη Η ΦΩΤΟΤΥΠΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο,ΤΙ ΠΙΟ ΑΝΤΙΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ) όποτε βλέπουμε άμοιρα τρίχρονα και τετράχρονα να παλεύουν ώρες με τον μαρκαδόρο να μην βγουν από το πλαίσιο ή ως και καλά καλλιτέχνημα (γιατί δεν είναι τέχνη να φτιάξω την κυρα-Σαρακοστή με ζυμάρι, επίσης κατά την ταπεινή μου άποψη).
Δεν ξέρω αν από την θέση μου ως γυναίκα στην σημερινή εποχή θα ήθελα να φτάνω στα μάτια ενός τρίχρονου και τετράχρονου και πεντάχρονου ως μια χοντρή γυναίκα με την υποτιμητική σημασία που φανερώνει η εικόνα με ένα τρόπο (γιατί στα δικά μου μάτια το ότι φανερώνεται ως παχιά και κλείνει το στόμα κάνει αυτό το νόημα) με σταυρωμένα χέρια και κλειστό στόμα που μου κόβουν τα πόδια.
Ωραία τα έθιμα αλλά ας φιλτράρουμε λίγο γιατί αυτά δεν μπορούν να φιλτράρουν οπότε είναι λίγο επικίνδυνο…
Η Κατερίνα Ανωγιαννάκη είναι παιδαγωγός προσχολικής εκπαίδευσης.
Υποθέτω ότι οι παρακάτω γράφοντες ταυτίζονται με την κυρα-Σαρακοστή:
στο σπίτι σιωπούν μπροστά στις απαιτήσεις συζύγων και παιδιών (για να μην ξεκινήσει η γκρίνια εκατέρωθεν),
στη δουλειά αδρανούν και μένουν σε ξεπερασμένες εκπαιδευτικές μεθόδους (γιατί πού να τρέχουμε να βρίσκουμε καινούριες ιδέες, ας κάνουμε τα περσινά και τα προπέρσινα και τα ετών φωτός πίσω- που τα έχουμε και έτοιμα),
στην κοινωνία δεν-το-συζητώ “Πάρα πολύ καλά τα πάει ο Μητσοτάκης, πόσα να μας δώσει κι αυτός;”.
Ανύπαρκτο (σφιγμε΄νο) στόμα, κομμένα (βαριεστημένα) πόδια κι άδεια (συμβιβασμένα) στομάχια.
Σκεφτείτε αν αυτό θέλετε να είναι το αύριο των μαθητών σας κι αν δεν μπορείτε να κάνετε επαφή, σκεφτείτε αν αυτό θέλετε να είναι το αύριο των παιδιών σας.
καλά τα λέτε. Φουλ μισογυνισμός. Οι από πάνω κυρίες τα χαμπάρια δεν τα παίρνουν με τίποτα….
Πραγματικά λυπάμαι με όλους αυτούς τους “educated” τύπους της μοντέρνας εποχής. Είμαι & εγώ φεμινίστρια & γυναίκα της μοντέρνας εποχής & εκπαιδευτικός & γι’αυτό γνωρίζω ότι το να ζωγραφίζει ένα παιδί μέσα στα όρια & να χειρίζεται το ζυμαράκι , την πλαστελίνη κλπ το βοηθά να αποκτήσει κινητικές δεξιότητες (motor skills). Επίσης, δεν καταλαβαίνετε προφανώς την έννοια της νηστείας , η οποία είχε να κάνει με το στόμα της κας Σαρακοστής & γινόταν είτε γιατί δεν υπήρχε άφθονη τροφή στα παλαιότερα χρόνια είτε γιατί ο οργανισμός μας χρειάζεται μία αποτοξίνωση από τα λίπη. Αφήνω στην άκρη τα θρησκευτικά πιστεύω γιατί ο καθένας έχει δικαίωμα να πιστεύει ή όχι σε κάτι/ κάποιον. Προφανώς όταν τα διδάξανε αυτά στο Πανεπιστήμιο, εσείς λείπατε. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι λαός που δεν ξέρει τις παραδόσεις του & δεν εκτιμά την ιστορία του δεν μπορεί να πάει μπροστά (αυτά για τους “μοντέρνους” που δε θα είχαν τίποτα αν δεν υπήρχαν οι παλαιότερες γενιές & η αγάπη στην πατρίδα & στις παραδόσεις). Κρίμα που είστε εκπαιδευτικός! Πραγματικά λυπάμαι τις τάξεις σας & τα παιδιά σας. Δε θα έπρεπε να διδάσκετε…
Μόλις σήμερα έπεσα πάνω στο άρθρο αυτό και πραγματικά απορώ αν είστε όντως παιδαγωγός και δη προσχολικής ηλικίας. Θεωρείτε δηλαδή ότι ενα τρίχρονο και τετράχρονο δυσκολεύεται με τους συμβολισμούς. Ότι αφηρημένες έννοιες για παράδειγμα οι εποχές, δεν είναι πιο εύκολο να συβμολιζονται και έτσι το παιδί να έχει μια εικόνα και να μπορεί να κωδικοποίηση κάποια χαρακτηριστικά. Δηλαδή κατά τη γνώμη σας είναι λάθος και ο γέρος που συμβολίζει τον παλιό χρόνο; μήπως τους δημιουργήσει κάποιο τραύμα το γεγονός ότι ένας γέρος έρχεται και συμβολίζει όλο το προηγούμενο ετος που έζησαν; και πού πάει ο γέρος μετά; μήπως πεθαίνει αφού έρχεται άλλος χρόνος; λίγο μακάβριο ε; ας το καταργήσουμε.
Το καταλαβαίνω είναι δύσκολο, αλλά τα κόμπλεξ σας προσπαθήστε να μη τα βγάζετε στα παιδιά… Τελικά διαγνώσεις δε πρέπει να φέρνουν μόνο τα παιδιά στο σχολείο αλλά κ μερικοί “εκπαιδευτικοί”.
Ο καθενας επιλέγει να ζησει σε οποια εποχή επιθυμεί. Συμφωνω απολυτα με το αρθρο.. Οι κ Σαρακοστες όπως και αλλα αναχρονιστικά και ανοφελα εθιμα καλο θα ήταν τουλαχιστον να φιλτραρονται! Δεν εχουν θεση στο σημερα.. Εννοειται συμφωνω και με την αποψη για τα φρικιαστικα παραμυθια τυπου κοντορεβυθουλης!
Με όλο τον σεβασμό κ. Ανωγιαννάκη, σας έχει διορίσει κάποιος ως αντιπρόσωπο των τρίχρονων παιδιών Ελλάδας κ Κύπρου; Θα το συζητήσουμε το θέμα αν κάνετε μια σωστή έρευνα κ μελέτη για να μπορείτε να μιλάτε τεκμηριωμένα . Έως τότε η προσωπική σας άποψη προσωπικά δεν με αφορά!!
Συναδελφικά από Κύπρο
Ναι, είσαι βαρεμένη.
Θα δεχτώ τη κριτική του εθίμου- αναγνωρίζοντας το δικαίωμά μας εκατέροθεν να διαφωνούμε- ΜΟΝΟ εαν εχετε δια βίου απαγορέψει στο σπίτι και τη τάξη σας πρώτα όλα τα παραμύθια τυπου Χιονάτη- Χανσελ Γκρετελ-Σταχτοπούτα κ.α για τα σωβινιστικα πρότυπα-τραυματικες εικονες- μισογυνιστικα μηνυματα που κρύβουν.
Προτεινω να καταργηθει και το βαρβαρο εθιμο του πρωτομαγιατικου στεφανιου….μα να κοβουμε τα αμοιρα λουλουδακια απο τους αγρούς?? τς τς τς….
Τι υπερβολική θέση! Και πόσο άκυρο να πιστεύεται οτι τα παιδια του Νηπιαγωγειου δεν εχουν αισθηση του χρονου και της εβδομαδας. Τα παιδια (θα επρεπε να το γνωριζετε) χειριζονται πολυ καλα τετοιους συμβολισμούς κ οσο για το τι ειναι νηστεια πολλα το γνωριζουν επειδη νηστευουν οι γονεις. Αρκετοι νηπιαγωγοι δε, προτιμουν αντι της φωτοτυπιας το ζυμαρακι που ειναι πολυ δημιουργικο. Και αν ειναι μακαβριο να κοβουμε τα ποδαρακια της Σαρακοστης (που ειναι προσωποποιηση ενος χρονικου διαστηματος) τοτε τι ειναι να ντυνουμε στο καρναβαλι τα παιδακια μας τερατακια, σκελετους, αιμοβορους πολεμιστες και πόσα άλλα!!! Έλεος! Αφηστε τις παραδοσεις στη θεση τους!
Seriously???
Πωπωωωω… Η καταστροφή η ίδια! Μήπως όλα αυτά είναι λίγο υπερβολικά? Δε συνηθίζω να απαντώ αλλά το ξεχειλώσατε. Τραύμα θα αποκτήσουν τα παιδιά από το έθιμο της κυρά Σαρακοστής?! Η ενηλικίωση είναι μια τραυματική εμπειρία από μόνη της.
Κι επίσης πρότυπο θα έλεγα για τα παιδιά είναι οι μητέρες τους κι όχι η κυρία Σαρακοστή.
Κι αν έχετε πρόβλημα με το έθιμο μη το γιορτάζετε, γιορτάστε καλύτερα το Halloween που είναι και της μόδας.