«ΤA ΜΑΓΙΚΑ ΜΑΞΙΛΑΡΙΑ». Ο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ ΜΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

μαγικά μαξιλάριαΗ Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή όπερας για όλη την οικογένεια. Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά Τα μαγικά μαξιλάρια έγινε όπερα σε μουσική Γιώργου Δούση και λιμπρέτο Ευγένιου Τριβιζά, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία Νατάσας Τριανταφύλλη. Ενταγμένη στο αφιέρωμα για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, η παραγωγή έρχεται για να εξυμνήσει τη φωτεινή δύναμη της αντίστασης σε κάθε απολυταρχία και σκοταδιστική τυραννία. Λίγο πριν από την πρεμιέρα, τρυπώσαμε στα παρασκήνια της όπερας και ξετρυπώσαμε τον αγαπημένο συγγραφέα. Στην αρχή παίξαμε μαγικομαξιλαροπόλεμο και αφού του δώσαμε και κατάλαβε, γείραμε το κεφάλι μας –πού αλλού;– πάνω σε πουπουλένια μαγικά μαξιλάρια, συζητήσαμε για τη νέα παράσταση και κάναμε και μια πρόβα ενόψει του επαναστατικού «opera sleepover», που έρχεται το πρώτο Σαββατοκύριακο του Δεκεμβρίου.

Κύριε Τριβιζά, μεγάλη μας τιμή να ξαπλώνουμε δίπλα δίπλα σε «Μαγικά Μαξιλάρια». Ποιος είχε την, ομολογουμένως, πρωτότυπη ιδέα, να γίνει το αγαπημένο αυτό παραμύθι για όλη την οικογένεια όπερα και μάλιστα να ενταχθεί στον εορτασμό των 200 χρονών από την Ελληνική Επανάσταση;
Η πρόταση μού έγινε από τον Γιώργο Κουμεντάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ, ο οποίος είχε όχι μόνο την ιδέα αλλά και την αποφασιστικότητα να δεχτεί τη δική μου πρόταση μαζί με τους έμπειρους και καταξιωμένους ενήλικους να πρωταγωνιστούν στην όπερα ταλαντούχα παιδιά· κάτι που όχι μόνο δεν συνηθίζεται, αλλά συνεπάγεται χίλια δυο προβλέψιμα και απρόβλεπτα προβλήματα οργάνωσης και συντονισμού. Το αποτέλεσμα είναι, πιστεύω, εντυπωσιακό… Είκοσι οκτώ παιδιά συμμετέχουν στην παράσταση με τέτοιον ενθουσιασμό και αυθορμητισμό και γνήσια συγκίνηση που συγκλονίζει τον θεατή.

Πώς ήταν για σας τόσο η διαδικασία συγγραφής ενός λιμπρέτο, βασισμένου σε ένα από τα πιο αγαπημένα σας παραμύθια;
Ήταν μια κοπιώδης, αλλά απολαυστική διαδικασία αναδημιουργίας. Και αυτό επειδή το λιμπρέτο μιας όπερας χαρακτηρίζεται από διαφορετικούς κώδικες, τρόπους έκφρασης, περιορισμούς αλλά και δυνατότητες και ανάγκες σε σύγκριση με ένα θεατρικό έργο ή με ένα βιβλίο. Κάποιες σκηνές χρειάστηκε να αναπτυχθούν, άλλες να παραλειφθούν, να γραφτούν άριες, ντουέτα και χορευτικό και να προστεθούν δύο νέοι χαρακτήρες στην πανίδα των ανακτόρων: ο Πέρσιβαλ ο ιπποπόταμος και ο Αλιγκόρο ντ’ Όρο, ο κροκόδειλος του βασιλιά.

200 χρόνια μετά την πρώτη Ελληνική Επανάσταση, πιστεύετε ότι έχει φτάσει ο καιρός και για ακόμα μια, που θα την κάνουν οι αναγνώστες σας; Εκείνα τα παιδιά που μεγάλωσαν με κείμενα ρηξικέλευθα, μαγικά, φανταστικά, γεμάτα αισιοδοξία, κέφι και ανατροπές; Μπορούν, άραγε, να αλλάξουν έναν κόσμο γεμάτο Αρπατίλαους και Τρόικες και να δημιουργήσουν Ουρανουπόλεις, όπου κανένα όνειρο δεν θα αποδεικνύεται εφιάλτης; Και ποιος ο ρόλος των δασκάλων σε μια τέτοια εν δυνάμει επανάσταση;
Όχι μόνο οι αναγνώστες μου, αλλά όλα τα παιδιά του κόσμου ανέκαθεν επαναστατούσαν κάποια στιγμή και θα συνεχίσουν να επαναστατούν. Αλίμονο αν επικρατούσε ο εφησυχασμός και η παραίτηση! Οι επαναστάσεις, όμως, δεν οδηγούν απαραίτητα σε παράδεισους, ενώ οι όποιοι παράδεισοι, ακόμα κι αν προκύψουν, μεταλλάσσονται πολλές φορές σε εφιαλτικότερες δυστοπίες. Οι εφιάλτες υποχωρούν, αλλά δεν εξαφανίζονται. Λουφάζουν και καραδοκούν αναζητώντας ρωγμές για να υπεισέλθουν δριμύτεροι. Και εδώ έρχεται ο ρόλος των δασκάλων να θωρακίζουν τα παιδιά με κριτικό πνεύμα και να τους εμφυσούν την ανάγκη για συνεχή εγρήγορση.

Έχω ενημερωθεί πως τη νύχτα μεταξύ 4 και 5 Δεκεμβρίου κάτι μαγικό θα συμβεί επί (Λυρικής) σκηνής και φυσικά θα περιλαμβάνει και μαξιλάρια. Θέλετε να αποκαλύψετε κάποιες πληροφορίες για όσα θαυμαστά θα συμβούν εκείνη τη νύχτα στην όπερα; Ή είναι άκρως απόρρητο;
Αναμφίβολα είναι άκρως απόρρητο, αλλά βασίζομαι στην εχεμύθειά σας. Δέκα παιδιά θα αφιχθούν ένα απόγευμα στην Εθνική Λυρική Σκηνή, όπου θα φιλοξενηθούν και θα περάσουν εκεί ένα αξέχαστο βράδυ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ξενάγηση στα άδυτα των παρασκηνίων, παρακολούθηση πρόβας όπερας, παραμυθένιο δείπνο, αφήγηση παραμυθιού από τον δίδυμο αδελφό μου που θα έρθει ειδικά για αυτό τον σκοπό από το Νησί των Πυροτεχνημάτων, νανούρισμα από χορωδία, ύπνο σε αντιεφιαλτικά μαξιλάρια, εγερτήριο το επόμενο πρωί με ενθουσιώδη εμβατήρια από θορυβώδες σύνολο πνευστών, παραμυθένιο πρόγευμα, φωτογράφιση με βασιλικούς μανδύες, πανοπλίες, κρινολίνα και άλλα κοστούμια από το βεστιάριο της Λυρικής Σκηνής και βέβαια αναμνηστικά δώρα.

Μήπως θα μπορούσατε να μας αποκαλύψετε τι θα περιλαμβάνει το μενού του παραμυθένιου δείπνου και το παραμυθένιου προγεύματος ή μήπως είναι και αυτά απόρρητα;
Αυτά είναι για να ‘ναι απόρρητα. Βασιζόμενος, όμως, και πάλι στην εχεμύθειά σας, θα αποκαλύψω ότι το παραμυθένιο δείπνο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, αστροσάντουιτς, σούπα από λάμψεις πυγολαμπίδων, χρυσανθεμοσαλάτα και τηγανητά χειροτεχνήματα, ενώ το παραμυθένιο πρωινό κρουασάν από τον Κρόνο, γεμιστό με κρέμα από χρυσά βερίκοκα, φαγώσιμο χαρτοπόλεμο, καραμελωμένες αποκριάτικες κορδέλες και γαλακτομπούρεκο από γάλα του γαλαξία.

Σας παρακαλώ, κρατήστε μου μόνο λίγη χρυσανθεμοσαλάτα, γιατί είμαι σε δίαιτα. Άντε, και δυο κουταλιές χαρτοπόλεμο. Αλήθεια, για ποιον λόγο αποφασίσατε συμβούν όλα αυτά;
Αν προτείνεις σε ένα παιδί να πάει στο τσίρκο ή στο λούνα παρκ θα πετάξει από τη χαρά του. Δεν θα δείξει, όμως, τον ίδιο ενθουσιασμό, αν του προτείνεις να πάει στην όπερα. Το «οpera sleepover», όπως είναι διεθνώς γνωστό, αποτελεί μέρος της προσπάθειας να καταλάβουν μικροί και μεγάλοι ότι η όπερα δεν είναι κάτι το αυστηρό και δυσπρόσιτο, αλλά κάτι το απολαυστικό και μαγευτικό και να κερδίσει τους μελλοντικούς της θεατές. Στόχος της ΕΛΣ είναι η αναγέννηση. Κάθε προσπάθεια αναγέννησης, όμως, που δεν αγκαλιάζει τα παιδιά είναι θνησιγενής.Τα μαγικά μαξιλάρια
Κυριακάτικες παραστάσεις: 14, 21, 28 Νοεμβρίου & 5, 12, 19 Δεκεμβρίου στις 11.00
Σαββατιάτικες παραστάσεις: 4, 18 Δεκεμβρίου στις 18.30
Σχολικές παραστάσεις: 23 Νοεμβρίου & 2 Δεκεμβρίου στις 11.00
Μουσική: Γιώργος Δούσης
Λιμπρέτο: Ευγένιος Τριβιζάς
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου
Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη
Δείτε περισσότερα στο www.nationalopera.grΟι δύο τελευταίες παραστάσεις των Μαγικών μαξιλαριών στις 18 και 19 Δεκεμβρίου θα παρουσιαστούν σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας, σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό liminal, με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση της παράστασης για όλες και όλους. Συγκεκριμένα, θα υπάρχουν θέσεις κωφών / βαρήκοων που χειρίζονται την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, θέσεις κωφών / βαρήκοων που χρησιμοποιούν τους ενδογλωσσικούς υπότιτλους, θέσεις τυφλών και ανθρώπων με προβλήματα όρασης που θα χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία ακουστικής περιγραφής AD (με ή χωρίς σκύλο οδηγό τυφλών).  

Οι θεατές που επιθυμούν να κάνουν χρήση των υπηρεσιών προσβασιμότητας παρακαλούνται να πραγματοποιήσουν την αγορά των εισιτηρίων τους στα Ταμεία της ΕΛΣ, τηλεφωνικά στο 2130885700 ή με email στο boxoffice@nationalopera.gr 

Το ομώνυμο βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Leave a Reply