ΜΕΣ ΣΤΗ ΓΛΥΚΑ

Η ενασχόληση των παιδιών με την κουζίνα και τη μαγειρική αποτελεί –στην πραγματικότητα– μια πρακτική εφαρμογή της διατροφικής γνώσης. Η σχέση είναι αμφίδρομη. Τα παιδιά μέσα από την ενασχόληση αυτήν μαθαίνουν δεκάδες πράγματα για τις δυνατότητες και τις ιδιότητες των πρώτων υλών και ταυτόχρονα αποκτούν μιαν οικειότητα με μια διαδικασία που κρατά για ολόκληρη τη ζωή τους. Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο πόσο σημαντικό είναι να παίρνουμε μαζί τα παιδιά στην κουζίνα, αλλά το ζήτημα είναι καθοριστικό και γίνεται ακόμη σπουδαιότερο όταν η διαδικασία του μαγειρέματος αποκτά μια γλυκιά γεύση, όταν δηλαδή ασχολούνται με τη ζαχαροπλαστική. Ίσως ο μοναδικός τρόπος να ελεγχθεί η κατανάλωση ζάχαρης από τα παιδιά είναι η κατανόηση αυτού του υλικού τόσο στη χρήση όσο και στη γεύση του.
Η παρασκευή γλυκών, όμως, πέρα από τη ζάχαρη, προσφέρει και πολλά άλλα πράγματα εξίσου σημαντικά για τη ζωή του παιδιού. Μαθαίνουν για υλικά γεμάτα λιπαρά και θερμίδες αλλά και μια σειρά από άλλα θέματα, όπως η ακρίβεια στις ποσότητες και τις θερμοκρασίες, που βοηθούν στην κατανόηση πολλών εννοιών. Στη ζαχαροπλαστική έννοιες όπως οι μονάδες μέτρησης, ή οι ποσοστώσεις των υλικών είναι προϋπόθεση για τη σωστή παραγωγή. Έτσι ένα μικρό παιδί μπορεί πρακτικά να κατανοήσει το 1/2 ή το 1/3 μιας κούπας αλεύρι.
Παράλληλα η οργάνωση και η ετοιμότητα που προϋποθέτει η ζαχαροπλαστική μπορεί να είναι ένα καθοριστικό μάθημα για τον τρόπο που το παιδί χρησιμοποιεί τις γνώσεις του. Τίποτα δεν λειτουργεί σωστά στη ζαχαροπλαστική αν δεν έχουμε οργανώσει τέλεια από πριν την παραγωγή μας. Κατά συνέπεια, η αυστηρή παρακολούθηση και υπακοή στις οδηγίες μιας συνταγής είναι υποχρεωτική στη ζαχαροπλαστική και παράλληλα ανεκτίμητο μάθημα για τα παιδιά μας. Αυτή η διαδικασία μαθαίνει στο παιδί την έννοια και την αίσθηση της υπευθυνότητας, αρκεί από τη μεριά μας οι υποχρεώσεις να μοιραστούν με σωστό τρόπο. Τα μικρότερα παιδιά, για παράδειγμα, μπορούν να αναλάβουν το ζύμωμα και το πλύσιμο των φρούτων που θα χρησιμοποιήσουμε και τα μεγαλύτερα να σπάσουν τα αυγά που θα χρειαστούμε, να μετρήσουν τα συστατικά και να «γλασάρουν» ένα κέικ.
Και μιας και μιλάμε για κέικ και ζάχαρη, πρέπει ξανά να κατανοήσουμε ότι δεν μπορούμε να τα εξαφανίσουμε από την καθημερινότητα των παιδιών μας, αλλά σίγουρα μπορούμε να ελέγξουμε τον τρόπο και την ποσότητα που καταναλώνουν. Για τον λόγο αυτόν έχουμε δύο συνταγές με γλυκά, εύκολες και μετρημένες στη θερμιδοφορία και τα επίφοβα συστατικά τους.

FUDGE ΦΡΟΥΤΩΝ
{Για ένα ταψί μετρίου μεγέθους ή 12 τεμάχια}

Υλικά
• 350 ml γάλα εβαπορέ άγλυκο
• 500 γραμμάρια ζάχαρη
• 30 γραμμάρια βούτυρο
• 300 γραμμάρια φρέσκα φρούτα κομμένα σε λεπτές φέτες. Οι φράουλες είναι ιδανικές για αυτήν τη συνταγή.
• 2 κουταλιές χυμό λεμόνι

Αλείφουμε με λίγο βούτυρο το ταψί μας. Σε μια μικρή κατσαρόλα βάζουμε το γάλα, τη ζάχαρη και το βούτυρο και τα αφήνουμε να έρθουν σε σημείο βρασμού. Προσθέτουμε το φρούτο και το χυμό λεμονιού. Ανακατεύοντας συνεχώς βράζουμε το μείγμα μέχρι να κοχλάσει καλά και, αν έχουμε θερμόμετρο, να φτάσει το μείγμα περίπου στους 240 βαθμούς. Μεταφέρουμε το μείγμα στο ταψί και το απλώνουμε ισόμορφα σε όλη την επιφάνειά του. Το αφήνουμε να κρυώσει καλά και το κόβουμε σε κομμάτια.

ΤΡΟΥΦΕΣ ΑΠΟ ΠΟΠΚΟΡΝ
{Για 12 τεμάχια}

Υλικά
• 200 γραμμάρια έτοιμο ποπ κορν χωρίς βούτυρο ή άλλη γεύση
• 60 γραμμάρια χοντροκομμένα μπισκότα της αρεσκείας σας
• 150 γραμμάρια ξηροί καρποί
• 400 γραμμάρια σοκολάτα ψιλοκομμένη

Θα χρειαστούμε μια φόρμα με 12 θέσεις για muffins, ή 12 ατομικά φορμάκια. Μοιράζουμε όλα τα συστατικά, εκτός από τη σοκολάτα, στα φορμάκια. Βάζουμε τη σοκολάτα σε ένα σκεύος για ασφαλή χρήση σε φούρνο μικροκυμάτων και το τοποθετούμε στα μικροκύματα για 45 δευτερόλεπτα. Βγάζουμε τη σοκολάτα, την ανακατεύουμε λίγο και την ξαναβάζουμε στον φούρνο για επιπλέον 15 δευτερόλεπτα. Τη βγάζουμε ξανά, την ανακατεύουμε και την ξαναβάζουμε στον φούρνο για άλλα 15 δευτερόλεπτα. Μοιράζουμε την υγρή σοκολάτα στα 12 φορμάκια και τη βάζουμε στο ψυγείο. Μόλις η σοκολάτα δέσει ξεφορμάρουμε τα τρουφάκια και είναι έτοιμα για σερβίρισμα.

Leave a Reply