Μετά τη μεγάλη συνέντευξη της Μαριλένας Τριανταφυλλίδου και της Βάσιας Παρασκευοπούλου για την κατάσταση που επικρατεί (και) εξαιτίας της πανδημίας στο θέατρο και τις παραστατικές τέχνες για παιδιά, για το επόμενο χρονικό διάστημα θα δημοσιεύουμε συνεντεύξεις με καλλιτέχνες και ομάδες που ασχολούνται με το παιδικό θέαμα και θέλουν να μιλήσουν για την παρούσα κατάσταση στη χώρα μας και να κινητοποιήσουν το «απόν» Υπουργείο Πολιτισμού. Στο Τaλκ, προετοιμάζουμε το project αυτό εδώ και τέσσερις μήνες και σας ζητάμε, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσής σας, να βοηθήσετε και εσείς, κοινοποιώντας τα κείμενα αυτά και καθιστώντας έτσι ορατούς μια σειρά από ανθρώπους που αγαπούν τα παιδιά και θέλουν να τα εκπαιδεύσουν και να τα διασκεδάσουν, αλλά δεν μπορούν. Σήμερα, κοντά μας η θεατρική ομάδα Χιλιοδέντρι, που ξεκίνησε τη δράση της το 2012 με στόχο τη δημιουργία παραστάσεων που να απευθύνονται και να «μιλούν» στο παιδί του σήμερα. Ιδρυτικά μέλη της ομάδας είναι η Σοφία Τσινάρη (ηθοποιός – σκηνοθέτης) και η Άννα Πορφύρη (ηθοποιός-παραγωγός).
- Κουβαλώντας την πολύχρονη εμπειρία μας στον χώρο του θεάτρου, με συμμετοχές σε βραβευμένες παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου, Εθνικό Θέατρο-Πειραματική Σκηνή, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ΔΗΠΕΘΕ, ιδιωτικούς θιάσους κ.ά. και καθώς λειτουργούμε πολλά χρόνια παράλληλα σαν θεατροπαιδαγωγοί σε δήμους και σχολεία, παλεύουμε για το καλύτερο αποτέλεσμα στις παραστάσεις που ετοιμάζουμε για τα παιδιά, δουλεύοντας πολύ καιρό και με λεπτομέρεια το υλικό που έχουμε. Ζητούμενό μας είναι να βρίσκουμε θέματα και ιστορίες που να λειτουργούν σε τρία βασικά επίπεδα: εκπαιδευτικό, ψυχαγωγικό και στην καλλιέργεια της αισθητικής των παιδιών. Στη δουλειά μας ερευνάμε διαφορετικούς θεατρικούς κώδικες για να φωτιστεί κάθε ιστορία. Στόχος τα παιδιά να ξαφνιαστούν ευχάριστα, να γελάσουν, να συγκινηθούν, και εν τέλει ν’ αγαπήσουν το θέατρο, και μέσω του θεάτρου να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους.
- Είμαστε ευτυχείς που η δουλειά μας μέσα από περιοδείες σε θέατρα, μουσεία, βιβλιοθήκες, σχολεία και άλλους πολιτιστικούς χώρους, ήρθε κοντά σε χιλιάδες παιδιά, γονείς κι εκπαιδευτικούς σε όλη την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η «Φάρμα του Διαδικτύου» αποτέλεσε την πρώτη παράσταση για την προστασία των παιδιών μικρής ηλικίας από τους κινδύνους του διαδικτύου. Η παράσταση βραβεύτηκε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ως μια από τις πιο εμπνευσμένες πρακτικές που βοηθούν τα παιδιά και τους γονείς να ανακαλύψουν βασικούς κανόνες ασφάλειας στο διαδίκτυο, καθώς συμπεριλήφθηκε ως το μοναδικό έργο από την Ελλάδα στην ειδική πανευρωπαϊκή έκδοση του ιδρύματος Evens για τον Ψηφιακό αλφαβητισμό, μαζί με άλλα 11 εξέχοντα έργα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αποτέλεσε το κεντρικό γεγονός πανελλήνιας εκστρατείας ενημέρωσης, παράλληλα με συζητήσεις και δράσεις, σε δεκάδες πόλεις και νησιά. Συνεργάστηκε με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου και πολλούς φορείς δημόσιους και ιδιωτικούς όπως περιφέρειες, δήμους, συλλόγους εκπαιδευτικών-γονέων, δημόσια σχολεία, ιδιωτικά σχολεία, την GOOGLE Ελλάδος, η οποία για πρώτη φορά παγκοσμίως στήριξε παιδική παράσταση σε 12 πόλεις, το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ, όπου παρουσιάστηκε για 5 χρόνια. Φιλοξενήθηκε με επιτυχία στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», το χειμώνα του 2018/19.Συνεργάστηκε με το «Χαμόγελο του παιδιού» στο πλαίσιο του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ». Εξαιρετική πορεία είχαν και οι παραστάσεις μας «Το Βέλος Που Δεν Πληγώνει» του Βασίλη Μαυρογεωργίου και «Η Μηλιά», το αριστούργημα του Εμμανουήλ Ροΐδη. Παράλληλα, κάναμε θεατρική αγωγή σε παιδιά και εφήβους σε δήμους και σχολεία ανεβάζοντας έργα των Όσκαρ Ουάιλντ, Εξυπερύ, Αριστοφάνη, Ρ.Χάχφελντ, Πιραντέλλο, Σαίξπηρ, Τσέχωφ, παραδοσιακά παραμύθια κ.α.
- Η πανδημία μάς βρήκε πάνω στην ετοιμασία δύο καινούργιων παραγωγών που θα παίζονταν πριν και μετά το Πάσχα μέχρι τον Ιούνιο και θα συνεχίζονταν τη φετινή σεζόν. Φυσικά, ακυρώθηκαν τα πάντα. Είχαμε κλείσει και το φθινόπωρο παραστάσεις σε σχολεία και δήμους, σε περίπτωση που τα πράγματα πήγαιναν καλά, αλλά και πάλι ματαιώθηκαν.
- Δεν έχουμε αιτηθεί και δεν έχουμε πάρει ποτέ κρατική επιχορήγηση. Επίσης, δε λάβαμε ούτε το βοήθημα των 2000 ευρώ που δόθηκε στις ΑΜΚΕ, καθώς η ομάδα μας δεν ήταν γραμμένη στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων. Κάνουμε παράλληλες δραστηριότητες όπως μαθήματα θεάτρου σε παιδιά και νέους καθώς και σε ηθοποιούς, γεγονός που βοηθάει να βιοποριστούμε.
- Τα παιδικά θεάματα και συγκεκριμένα το παιδικό θέατρο είναι ένας πολύ απαιτητικός χώρος, ανταγωνιστικός θα λέγαμε, καθώς υπάρχει μεγάλη προσφορά, γι’ αυτό απαιτείται μεγάλη ενέργεια, εργατικότητα, ευελιξία και εντιμότητα από τους συντελεστές του για να σε ξεχωρίσει και για να σε εμπιστευτεί το κοινό σου. Είναι κομμάτι της δουλειάς να ταξιδεύεις και να παίζεις, οπότε χρειάζεται πολύ ικανούς ηθοποιούς και μια παραγωγή που πρέπει να λύνει συνεχώς ένα δύσκολο παζλ από οικονομικούς και χρονικούς περιορισμούς, τεχνικά προβλήματα κ.α. Ειδικά όταν δεν η παράσταση επιχορηγείται, όπως συμβαίνει με εμάς, είναι πραγματικός άθλος να είσαι συνεπής με όλους, συνεργάτες και κοινό. Επίσης, ενώ το παιδικό θέατρο απασχολεί ίσως τον μεγαλύτερο αριθμό νέων ηθοποιών που βγαίνουν από τις σχολές, δεν εκτιμάται εξίσου με το “σοβαρό” θέατρο για μεγάλους. Σοβαρή ή όχι είναι η στάση και η ματιά που έχεις για το θέατρο ως σύνολο και όχι από μόνο του το είδος που ασχολείσαι. Η πρωτοβουλία της Μαριλένας Τριανταφυλλίδου και της Βάσιας Παρασκευοπούλου ήρθε και συνάντησε τη δική μας ανάγκη να γίνει κάτι, καθώς μέχρι τότε δεν είχε γίνει τίποτε συλλογικό. Είναι αξιέπαινες, γιατί αφιερώνουν πολύ χρόνο και κόπο για κάτι που αγαπάμε πολύ και γι αυτό και είμαστε μαζί τους και τις στηρίζουμε.
- Αυτή η σεζόν θα είναι πολύ δύσκολη. Περιμένουμε μόλις ανοίξουν τα πράγματα να συνεχίσουμε ό,τι αφήσαμε στη μέση. Το οφείλουμε και στους συνεργάτες μας. Ευχόμαστε να μας στηρίξουν όσοι φορείς, εκπαιδευτικοί, γονείς μάς στήριζαν και μας εμπιστεύονταν όλα αυτά τα χρόνια. Χρειάζεται όμως και κρατική στήριξη άμεσα, εφόσον έκλεισαν τα θέατρα και απαγορεύτηκαν οι παραστάσεις σε σχολεία και άλλους πολιτιστικούς χώρους.
- Δεν ξέρουμε αν η πανδημία θα αλλάξει τα κακώς κείμενα στον χώρο μας. Έχει βγάλει τον καλύτερο και τον χειρότερο εαυτό μας και σε ατομικό και σε κοινωνικό επίπεδο. Έχουμε δει μίσος απ’ όλες τις πλευρές. Ευχόμαστε να επικρατήσει η φρόνηση και η ψυχραιμία. Και η συνεργασία, όπως αυτή που γίνεται αυτό τον καιρό με τις ομάδες παιδικού θεάτρου που ξεκίνησαν η Μαριλένα και η Βάσια Παρασκευοπούλου και στηρίζει το Τaλκ. Να ένα καλό!
- Γνωρίζουμε και οι δύο μας την αξία και τα οφέλη της θεατρικής αγωγής από μικρή ηλικία, καθώς και οι δύο βρεθήκαμε σε θεατρική ομάδα από τα 11-12 μας χρόνια. Επίσης, είναι κάτι που το διδάσκουμε και οι ίδιες και πιστεύουμε ότι μπορεί να βοηθήσει το παιδί σε πολλά επίπεδα, αλλά και τον δάσκαλο στο έργο του. Εδώ και χρόνια υποβαθμίζεται η ευρύτερη γνώση, η γλώσσα και ο πολιτισμός έναντι των πρακτικών και “χρήσιμων” μαθημάτων. Ακόμα και αρκετοί γονείς, πιεσμένοι και αγχωμένοι να βοηθήσουν το παιδί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μέλλοντος, το ωθούν σε μαθήματα που αφορούν την τεχνολογία και την επιστήμη, παρά σε αυτά που καλλιεργούν το πνεύμα και την ψυχή. Είναι ευρύτερο το θέμα και μας πονάει πολύ όσοι έχουμε επαφή με παιδιά.
- Πολλοί φορείς, γονείς και εκπαιδευτικοί μάς έστειλαν μηνύματα συμπαράστασης και στήριξης όλους αυτούς τους μήνες, πράγμα πολύ παρήγορο. Όταν ανοίξουν με το καλό τα πράγματα, η ομάδα μας αλλά και όλες οι ομάδες που αγαπάνε το παιδικό θέατρο και δουλεύουν με πίστη και συνέπεια γι’ αυτό, θα επανέλθουν πιο δημιουργικές, πιο δοτικές, πιο ευφάνταστες για να χαρίσουν στα παιδιά σας γέλιο κι ελπίδα. Να μας περιμένετε! Ευχαριστούμε όλους, τη Μαριλένα Τριανταφυλλίδου, τη Βάσια Παρασκευοπούλου, την Κατερίνα Αλεξάκη, εσένα, Πελιώ, και φυσικά το Τaλκ.