ΚΩΝΤΑΝΤΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ: Ο ΟΛΙΒΕΡ ΤΟΥΙΣΤ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΔΩΡΟ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΣΕ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΣ

Κωνσταντίνα ΝικολαΐδηΤο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού ανεβάζει από το Σάββατο 19 Οκτωβρίου την υπερπαραγωγή «Όλιβερ Τουίστ» του Καρόλου Ντίκενς με έναν 20μελή θίασο εξαιρετικών ηθοποιών, στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη έχει αναλάβει την απόδοση, τη θεατρική διασκευή και τη σκηνοθεσία. Μιλήσαμε με την σκηνοθέτιδα για την δουλειά της αυτή, που αναμένεται να είναι μια από τις πιο ξεχωριστές παραστάσεις της σεζόν.

Καλησπέρα, Κωνσταντίνα. Έπειτα από μια σειρά παιδικών παραστάσεων σε μικρές σκηνές, φέτος έρχεσαι στον Ελληνικό Κόσμο και παρουσιάζεις τον Όλιβερ Τουίστ. Πες μας πώς έγινε η προσέγγιση αυτή;

Ήρθε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου κ. Θρασύβουλος Γιάτσιος και παρακολούθησε την παράστασή μου ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ στο θέατρο Αλκμήνη. Του άρεσε πολύ το αποτέλεσμα, βρεθήκαμε, τα συζητήσαμε και προχωρήσαμε. Χαίρομαι πολύ γι’ αυτή τη συνεργασία, καθώς και για το όμορφο αποτέλεσμα του Όλιβερ Τουίστ που διαφαίνεται ήδη από τις πρόβες. Ευχαριστώ τον ίδιο, καθώς και το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου, καθώς και όλο το προσωπικό του θεάτρου για τη συνεργασία μας.

Εκτός από τη σκηνοθεσία, κρατάς και την απόδοση και τη θεατρική διασκευή του κειμένου. Πες μας πώς καταπιάστηκες με το σπουδαίο αυτό έργο του Ντίκενς, πώς δούλεψες και για πόσο χρονικό διάστημα. Τι σε δυσκόλεψε; Ποιες ήταν οι προκλήσεις που είχες να αντιμετωπίσεις, δουλεύοντας πάνω σε μια κλασική ιστορία;

Δεν είναι η πρώτη φορά που διασκευάζω θεατρικά κάποιο κείμενο. Ουσιαστικά, είναι μέρος της σκηνοθεσίας. Την ώρα που το διασκευάζω, βλέπω το έργο να παίζεται μπροστά στα μάτια μου. Οπότε, η διασκευή θα λέγαμε είναι η μισή σκηνοθεσία. Χρειάστηκαν περίπου 2 μήνες για να ολοκληρωθεί η θεατρική διασκευή του έργου -αν μπορούμε να θέσουμε ένα τέτοιο όριο- καθώς μία παράσταση σαν ζωντανός οργανισμός διασκευάζεται, θα λέγαμε, έως την τελευταία της παρουσίαση. Δεν με δυσκόλεψε κάτι ιδιαίτερα, αλλά η διασκευή/απόδοση ενός έργου και πόσο μάλλον ενός τόσο μεγάλου συγγραφέα όπως ο Ντίκενς απαιτεί αφοσίωση αρκετών μηνών. Αυτή είναι και η πρόκληση.

Ο Όλιβερ Τουίστ γράφτηκε το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Θεωρείς ότι παραμένει επίκαιρος σχεδόν 200 χρόνια μετά ή απλώς είναι ένα καλό μάθημα ιστορίας για μικρούς και μεγάλους;

Ο Όλιβερ, όπως και άλλοι χαρακτήρες του Ντίκενς, είναι σύμβολα, οπότε κατά τη γνώμη μου δεν παραμένει απλώς επίκαιρος, αλλά αναγκαίος τόσο για μικρούς όσο και για μεγαλύτερους.

Αν και το έργο έχει happy end, δεν παύει να είναι μια ιδιαίτερα σκληρή αφήγηση, που καταρχάς δεν απευθυνόταν σε παιδιά. Ή απευθυνόταν και σε παιδιά, που, όμως, ήταν συνηθισμένα να ακούν, να διαβάζουν και να ζουν σκληρές ιστορίες. Τα παιδιά του 21ου αιώνα, που μεγαλώνουν με εύπεπτες σε γενικές γραμμές αναγνώσεις, είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν την ορφάνια, τη φτώχεια, την παιδική εργασία ή την εγκληματικότητα, όπως τα παρουσιάζει ο Ντίκενς;

Η ορφάνια, η φτώχεια, η παιδική εργασία και η εγκληματικότητα υπάρχουν γύρω μας και τα παιδιά την αντιλαμβάνονται όσο κι αν οι γονείς προσπαθούν να τα «προστατεύσουν» από τέτοιες εικόνες. Μακάρι όλα αυτά να ήταν παρελθόν, αλλά δεν είναι. Το όμορφο τέλος στον Όλιβερ Τουίστ είναι και ο στόχος του Ντίκενς για το συγκεκριμένο έργο. Μας δείχνει ότι το αγαθό μπορεί να θριαμβεύσει ακόμη και κάτω από τις πιο δυσμενείς συνθήκες. Και το να παρασυρθούμε από μια τέτοια «σκοτεινή» ιστορία στο τέλος της οποίας όμως μας κατακλύζει το φως, είναι πέρα από ελκυστικό.

Σε ποιες ηλικίες απευθύνεις την παράστασή σου;

Οι «παιδικές» μου παραστάσεις απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες, δεν είναι μόνο για παιδιά. Η κάθε ηλικία και ο κάθε άνθρωπος θα πάρει σπίτι μαζί του αυτό που θέλει να πάρει από την παράσταση. Στόχος δικός μου, όπως και όλης της ομάδας μου, είναι η κάθε παράσταση που δημιουργούμε να ταξιδεύει τους θεατές. Να ξεφεύγει δηλαδή από τα στενά όρια μίας θεατρικής εικόνας και να γίνεται εμπειρία.

Εκτός από την Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, ποιοι άλλοι συμπράττουν για να έχουμε αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα; Σύστησέ μας τους συνεργάτες σου.

Σκηνογράφος-ενδυματολόγος της παράστασης είναι η Μαρία Φιλίππου με την οποία συνεργαζόμαστε πρώτη φορά, αλλά είναι πραγματικά υπέροχη, όπως για πρώτη φορά συνεργάζομαι και με τον ταλαντούχο Αργύρη Θέο ο οποίος σχεδιάζει τους φωτισμούς μας. Την πρωτότυπη μουσική υπογράφει ο Γιάννης Οικονόμου, ενώ την κίνηση και τις χορογραφίες η Χριστίνα Φωτεινάκη. Και με τους δύο συνεργαζόμαστε εδώ και πολλά χρόνια και η συν-δημιουργία είναι πάντα ευχαρίστηση. Η Ερατώ Τζαβάρα είναι υπεύθυνη για το video art της παράστασης και είναι η δεύτερή μας συνεργασία, ενώ με την Μαγδαληνή Παλιούρα γράψαμε μαζί τους στίχους των τραγουδιών. Φυσικά, πέραν των βασικών αυτών συντελεστών, υπάρχει και μια μεγάλη ομάδα που τρέχει για όλες τις ανάγκες της παράστασης και τους ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια.

Παρακολουθείς γενικά παιδικό θέατρο; Τι σε ενθουσιάζει και τι σε απογοητεύει σε αυτό; Προτιμάς να σκηνοθετείς για ενήλικες ή για παιδιά;

Μ’ αρέσει να σκηνοθετώ όμορφα κείμενα παρέα με όμορφους συνεργάτες. Δεν έχει να κάνει με το αν μια παράσταση απευθύνεται αμιγώς σε ενήλικες ή όχι. Παρακολουθώ παραστάσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο Λονδίνο. Δυστυχώς, με απογοητεύουν πολλά πράγματα σε παραστάσεις στην Ελλάδα. Αρκετές παραστάσεις γίνονται διεκπεραιωτικά άρα και ανέμπνευστα, ή με μία -δίχως τέλος- δίψα για προβολή των συντελεστών εις βάρος του έργου και όχι προς ανάδειξή του. Ευτυχώς, όμως έχω δει και παραστάσεις που με έχουν ενθουσιάσει.

Γιατί θα πρότεινες σε έναν γονιό να επιλέξει, ανάμεσα σε δεκάδες άλλες παραστάσεις, να έρθει με το παιδί του στον Όλιβερ Τουίστ;

Είναι μια υπερπαραγωγή από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, με έναν υπέροχο και ταλαντούχο εικοσαμελή θίασο γεμάτο όρεξη και μεράκι, με ικανότατους συντελεστές που οι καλλιτεχνικές τους δημιουργίες δεν θα περάσουν απαρατήρητες, και φυσικά είναι μια πολύ δυνατή, γεμάτη έντονα συναισθήματα ιστορία ενός από τους καλύτερους συγγραφείς όλων των εποχών. Και πάνω απ’ όλα; Φτιάχτηκε με αγάπη! Ο Όλιβερ Τουίστ είναι ένα δώρο που θέλουμε να κάνουμε σε μικρούς και μεγάλους, οπότε… ειλικρινά δεν βρίσκω λόγο να μην την προτείνω!

1

Δείτε περισσότερα για την παράσταση Όλιβερ Τουίστ στον Ελληνικό Κόσμο εδώ.

Εκτός αυτής, η πολυτάλαντη Κωνσταντίνα Νικολαΐδη σκηνοθετεί φέτος και τις ακόλουθες παραστάσεις:

  • Οι 12 ένορκοι, θέατρο Αλκμήνη, 6ος χρόνος
  • Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς, θέατρο Αλκμήνη, 2ος χρόνος
  • Sunset Limited, Αμαξοστοιχία Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ, πρεμιέρα 27/10
  • Μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία, θέατρο Διάνα-Ελένης Ράντου, 2ος χρόνος