ΜΕΝΩ ΣΠΙΤΙ…ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ

δημιουργικάΜε τα σχολεία κλειστά, τους (περισσότερους) γονείς στο σπίτι και το κλίμα παγκοσμίως ιδιαίτερα δύσκολο, είναι ακόμη περισσότεροι οι λόγοι που πρέπει να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε ώστε να περάσουμε όμορφα και δημιουργικά με τα παιδιά μας. Ας δούμε τον χρόνο αυτόν σαν μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε οικογενειακές στιγμές γεμάτες χαμόγελα, ζεστασιά και φαντασία. Άλλωστε, τα παιδιά ούτε βιώνουν τη δύσκολη περίοδο όπως εμείς – και ούτε θα έπρεπε.

Διαλέξτε από τις ιδέες που σας προτείνουμε αυτές που σας ταιριάζουν καλύτερα και.. καλή διασκέδαση!

Clipboard02Τα βιβλία είναι οικογενειακή υπόθεση!

“Τι ευτυχία να ανοίγεις ένα βιβλίο, να το απολαμβάνεις, να βυθίζεσαι, να χάνεσαι μέσα του, να το πιστεύεις!”  (Βίκτωρ Ουγκώ) 

  • Δημιουργήστε ευνοϊκό κλίμα για ανάγνωση με μια χαριτωμένη γωνιά. Διαμορφώστε τον χώρο σας διακοσμώντας τον με εικόνες, αφίσες, ζωγραφιές των παιδιών, χνουδωτά κουκλάκια, μια υδρόγειο σφαίρα κ.α. Τοποθετήστε αναπαυτικά μαξιλάρια για να απολαύσετε τις αναγνώσεις σας.
  • Φτιάξτε διασκεδαστικές αφίσες για τη γωνιά ανάγνωσης με ήρωες που αγαπούν τα βιβλία.
  • Διαβάστε τα αγαπημένα σας βιβλία δυνατά. Διασκεδάστε μαζί με τα παιδιά διαβάζοντάς τους την αγαπημένη τους ιστορία με ύφος χαρούμενο, θυμωμένο, φοβισμένο, δραματικό κτλ.
  • Διαβάστε με το χώρο. Ανάλογα με το περιεχόμενο της ιστορίας, αφηγηθείτε σε διάφορα δωμάτια του σπιτιού και όχι μόνο. Στο μπάνιο, στην κουζίνα, στον κήπο.
  • Αφηγηθείτε τις ιστορίες παίρνοντας πόζες και μιμούμενοι συμπεριφορές και κινήσεις των ηρώων. Μεταμφιεστείτε χρησιμοποιώντας αντικείμενα για να παραστήσετε έναν ήρωα. Σαν να παίζετε θέατρο.
  • Μαντέψτε το περιεχόμενο ενός βιβλίου με βάση το εξώφυλλό του. Διαγείρετε έτσι την περιέργεια των παιδιών και τη διάθεσή τους να ανακαλύψουν την ιστορία. Διατυπώστε υποθέσεις και συμπεράσματα και ελέγξτε τα στο τέλος της αφήγησης.
  • Αλλάξτε τον τόπο, τον χρόνο και άλλα στοιχεία των ηρώων στα παραδοσιακά παραμύθια και αφήστε τη φαντασία σας να σας οδηγήσει σε νέες διασκεδαστικές ιστορίες. Τι θα συνέβαινε στην ιστορία αν η κοκκινοσκουφίτσα πήγαινε να αγοράσει τα φρούτα από το σουπερμάρκετ της γειτονιάς της; Αν τα τρία γουρουνάκια ζούσαν στον Βόρειο Πόλο, τι σπίτια θα έφτιαχναν; Αν η Χιονάτη συναντούσε τη φίλη της την Ωραία Κοιμωμένη;
  • Επιλέξτε εικονοβιβλία που δεν περιέχουν κείμενο και γράψτε εσείς την ιστορία που πιστεύετε ότι κρύβει η εικονογράφηση.
  • Παίξτε ντόμινο βιβλίων και βρείτε κοινά στοιχεία μεταξύ τους. (χρώμα εξωφύλλου, θέμα, μέγεθος , εικονιζόμενα στοιχεία στο εξώφυλλο κτλ.)
  • Συγκεντρώστε λέξεις αστείες, γλυκές, τρομακτικές, αηδιαστικές απο διάφορες αναγνώσεις σας μέσα σε κουτάκια.
  • Φτιάξτε την ταυτότητα του αγαπημένου σας ήρωα.
  • Δημιουργείστε με υλικά που έχετε σπίτι την δική σας μακέτα ανάλογη με το περιεχόμενο της ιστορίας. Το τρισδιάστατο σκηνικό της ιστορίας μπορεί να ζωντανέψει!

Clipboard03Δημιουργικά πειραματοπαίχνιδα στο σπίτι 

“Επιστήμη είναι να δημιουργείς τα δικά σου ερωτήματα και να διεξάγεις τις δικές σου έρευνες- δύο πράγματα στα οποία τα παιδιά τα καταφέρνουν περίφημα” (Asia Citro) 

  • «Κράτησε το παιχνίδι σου στεγνό!»

Υλικά: ένα κομμάτι χαρτί, ένα ποτήρι με νερό και ένα παιχνίδι.

Τι θα συμβεί αν γεμίσετε ένα ποτήρι με νερό και τοποθετήσετε ένα χαρτί επάνω του και το αναποδογυρίσετε; Θα παραμείνει στεγνό το παιχνίδι που θα βρίσκεται ακριβώς από κάτω του;

  • «Μπορείς να φουσκώσεις ένα μπαλόνι χωρίς να το φυσήξεις;»

Υλικά: ξύδι, μαγειρική σόδα, 1 μπαλόνι και ένα μπουκάλι.

Δοκιμάστε να βάλετε λίγο ξύδι μέσα στο μπουκάλι και μαγειρική σόδα μέσα στο μπαλόνι. «Κουμπώστε» με το μπαλόνι το μπουκάλι και σιγά σιγά τεντώστε το μπαλόνι έτσι ώστε η μαγειρική σόδα να πέσει και να «ενωθεί» με το ξύδι.

Είστε έτοιμοι να δείτε τι θα συμβεί;

  • «Διαλέξτε αντικείμενα που επιπλέουν και αποφύγετε τα εμπόδια.»

Υλικά: Αντικείμενα και παιχνίδια που επιπλέουν, μία λεκάνη γεμάτη νερό.

Επιλέξτε με τα παιδιά διάφορα υλικά (καπάκια, φελλό, μικρές πέτρες, πλαστικά και ξύλινα αντικείμενα) και παρατηρείστε ποια αντικείμενα επιπλέουν και ποια όχι. Μπορείτε να κρατήσετε αυτά που επιπλέουν και να τα χωρίσετε σε «παίκτες» και «εμπόδια». Το παιχνίδι ξεκινά!

  • «Πιάστε τον πάγο με ένα κομμάτι σχοινί.»

Υλικά: Ένα κομμάτι σχοινί, παγάκια, αλάτι (και λίγη αόρατη μαγική χρυσόσκονη).

Βρέξτε το σχοινί και βάλτε το πάνω σε ένα παγάκι. Ρίξτε επάνω τους λίγο αλάτι και την αόρατη μαγική χρυσόσκονη και μετρήστε αργά μέχρι το 10. Τι θα συμβεί;

  • «Μπορείτε να κινήσετε το μολύβι χωρίς να το ακουμπήσετε;»

Υλικά: Ένα πλαστικό μπουκάλι γεμάτο νερό, ένα μολύβι ή ξυλομπογιά και ένα φουσκωμένο μπαλόνι.

Στερεώστε το μολύβι σε οριζόντια θέση πάνω στο μπουκάλι . Τρίψτε το φουσκωμένο μπαλόνι με ένα μάλλινο ύφασμα και προσπαθήστε χωρίς να το ακουμπήσετε να το γυρίσετε γύρω γύρω! Μπορείτε να εξηγήσετε τι συμβαίνει;

  • «Μπορείτε να κάνετε το νερό της βρύσης να χορεύει.»

Υλικά: 1-3 Μπαλόνια.

Φουσκώστε το μπαλόνι και τρίψτε με ένα μάλλινο ύφασμα. Ανοίξτε ελάχιστα τη βρύση, έτσι ώστε να τρέχει μικρή ποσότητα νερού. Πλησιάστε το μπαλόνι στο νερό που τρέχει και παρατηρήστε τι θα γίνει! 

 Clipboard04

Ιδέες για δημιουργικά παιχνίδια, μέσα και έξω, μπορώ πολλές να σκεφτώ!

“Το παιδί μέσα από το παιχνίδι αποκτά απαραίτητα εφόδια για την υπόλοιπη ζωή του!”  (Bruner)

Δημιουργικά παιχνίδια μέσα στο σπίτι

  • Παίξτε κουκλοθέατρο τις αγαπημένες σας ιστορίες χρησιμοποιώντας τις χρωματιστές σας κάλτσες.
  • Δημιουργήστε το δικό σας εστιατόριο με φαγητά και γλυκά από πλαστελίνη.
  • Φορέστε αστεία ρούχα και μεταμφιεστείτε.
  • Οργανώστε έναν διαγωνισμό χορού.
  • Δημιουργήστε σπιτάκι, φωλιά, σπηλιά με μαξιλάρια ή σεντόνια και παίξτε παιχνίδια μυστηρίων.
  • Φτιάξτε λαβύρινθους με τα τουβλάκια, γέφυρες με πλαστικά ποτήρια και ξυλάκια.
  • Παίξτε τα αγαπημένα σας επιτραπέζια παιχνίδια.
  • Παίξτε bowling με πλαστικά ποτήρια ή κουτάκια.
  • Δημιουργήστε κάρτες για τα αγαπημένα σας πρόσωπα.
  • Φτιάξτε βραχιολάκια ή άλλα κοσμήματα με λαστιχάκια ή μακαρόνια ή χάντρες. 

treasure-hunt-360x240Δημιουργικά παιχνίδια έξω από το σπίτι

  • Μαζέψτε πέτρες από την θάλασσα και δημιουργήστε την δική μου «Πετροϊστορία» από τα αρχαία χρόνια.
  • Παίξτε παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού στον κήπο ή στην αυλή του σπιτιού με σας.
  • Βγάλτε φωτογραφίες τους «θησαυρούς της φύσης» που έχετε στον κήπο σας και φτιάξτε το δικό σας άλμπουμ ή κολλάζ.
  • Συλλέξτε κουκουνάρια, ξύλα, πέτρες, φύλλα,ταξινομήστε τα ανά είδος και φτιάξτε τη δική σας κατασκευή.
  • Παίξτε με τις μπουρμπουλήθρες στον κήπο ή το μπαλκόνι με νερό και σαπούνι.
  • Παίξτε με τα κουβαδάκια σας στην παραλία και δημιουργήστε φανταστικά κάστρα.
  • Παρατηρήστε τα σύννεφα στον ουρανό και δώστε τους ονόματα.
  • Δημιουργήστε διαδρομές με εμπόδια και προσπαθήστε να περάσετε τις δοκιμασίες.
  • Παίξτε κουτσό και σκυταλοδρομίες όλοι μαζί.
  • Κάντε πικ νικ στην αυλή ή στο μπαλκόνι. 

Clipboard05Ας γεμίσουμε την κουζίνα με μυρωδιές και γεύσεις

“Δημιουργικότητα είναι η νοημοσύνη που διασκεδάζει” (Albert Einstein) 

  • Διαλέξτε με τα παιδιά μια συνταγή, μετρήστε τα υλικά, συζητήστε τη σειρά εκτέλεσης και στο τέλος ενθαρρύνετε τα να ζωγραφίσουν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν.
  • Εμπιστευτείτε τη φαντασία σας και δημιουργήστε διάφορα σχήματα και σχέδια με ζυμάρι.
  • Διαθέστε χρόνο να μιλήσετε για τις παραδοσιακές συνταγές καθώς μαγειρεύετε φαγητά ή σνακ διάφορων χωρών όπως, για παράδειγμα, Ιταλία-πίτσα, Μεξικό-μπουρίτος με λαχανικά κ.λ.π.
  • Ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση τους, συνεργαστείτε στην προετοιμασία του πρωινού σας.
  • Διαλέξτε διάφορα μπαχαρικά, μυρίστε τα, αγγίξτε τα και έπειτα δημιουργήστε το δικό σας κολλάζ από αυτά.
  • Φτιάξτε στρογγυλά μπισκότα με χρώματα μαγειρικής και δημιουργήστε ένα «μπισκοτοδιάστημα» με πολύχρωμους πλανήτες
  • Απολαύστε το απογευματινό σας, δίνοντάς τους πλαστικό μαχαίρι ώστε να κόψουν «εύκολα» φρούτα, να τα ομαδοποιήσουν και μετά να φτιάξουν το δικό τους «φρουτομοτίβο» δημιουργώντας ένα stick με διάφορα είδη φρούτων.

Clipboard06SixBricks Games

“Το κάνει με τα χέρια του, με την εμπειρία, πρώτα στο παιχνίδι και στη συνέχεια μέσω της εργασίας. Τα χέρια είναι τα μέσα της νοημοσύνης του ανθρώπου” (Maria Montessori) 

  • 1, 2 , 3  Τώρα! 

Ο Κάθε παίκτης παίρνει έξι τουβλάκια, κάθε τουβλάκι από ένα διαφορετικό χρώμα. Όλοι οι παίκτες πρέπει να έχουν τα ίδια χρώματα τουβλάκια. Ο καθένας κρύβει τα τουβλάκια απο πίσω του έτσι ώστε να μην είναι ορατά στους άλλους. Έπιλέγετε ένα άτομο που θα κάνει τη μάνα και  λέει το σύνθημα 1 , 2, 3  Τώρα! Όταν ακούγεται το σύνθημα όλοι δείχνουν από ένα τουβλάκι. Η «μάνα» μαζεύει τα τουβλάκια που έχουν το ίδιο χρώμα με το δικό της.

Νικητής είναι ο παίκτης που θα δώσει πρώτος όλα τα τουβλάκια στη «μάνα».

  • Bricksionary

Τοποθετούμε όλα τα τουβλάκια στη μέση. Ορίζουμε έναν παίκτη που θα σκεφτεί μία εικόνα-λέξη (π.χ. δέντρο, βουνό, σπίτι κλπ) την οποία θα πει χωρίς να τον ακούσουν οι άλλοι σε έναν άλλο παίκτη. Ο παίκτης που άκουσε τη λέξη θα πρέπει να τη φτιάξει με τα τουβλάκια και οι υπόλοιποι να μαντέψουν τι έφτιαξε.

  • Πλάτη με πλάτη

Χωριστείτε σε ζευγάρια και καθίστε πλάτη με πλάτη. Ο καθένας κρατάει ίσο αριθμό τουβλάκια και ίδια χρώματα. Ο ένας χτίζει ένα μοντέλο και στη συνέχεια εξηγεί στο ζευγάρι του δίνοντας οδηγίες πως να το χτίσει το ίδιο με το δικό του.Ο συνεργάτης ακολουθεί τις οδηγίες χωρίς να κοιτάζει ή να κάνει ερωτήσεις. Τέλος τα ζευγάρια-συνεργάτες συγκρίνουν τα μοντέλα τους και κερδίζουν αυτοί που κατάφεραν να χτίσουν όσο το δυνατόν πιο όμοιο το μοντέλο.

  • Memo group

Ένας από την οικογένεια χτίζει ένα μοντέλο (π.χ. σπίτι) εκτός δωματίου για να μη το βλέπουν οι υπόλοιποι. Oρίζουμε χρόνο π.χ. 5 λεπτά και ένας ένας κάθε φορά από την υπόλοιπη ομάδα πηγαίνει να δει πως είναι χτισμένο  το μοντέλο. Επιστρέφει στην ομάδα και εξηγεί τι είδε. Η υπόλοιπη ομάδα προσπαθεί να το φτιάξει ακολουθώντας τις οδηγίες. Στη λήξη του χρόνου συγκρίνουν τα δύο μοντέλα. Η ομάδα που προσπαθεί να αντιγράψει το αρχικό μοντέλο πρέπει να έχει όλα τα απαραίτητα τουβλάκια.

kessaris_logoΤις φανταστικές αυτές προτάσεις μάς έκαναν οι Νηπιαγωγοί των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη.

No Responses

Leave a Reply