ΣΤΗΝ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

darlash-1Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοίνωσε τα Κρατικά Βραβεία των διαγωνισμών Συγγραφής Θεατρικού  Έργου για το έτος 2018. Σε αυτό το πλαίσιο, η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου θεατρικού έργου για παιδιά, αποτελούμενη από τους Τάκη Τζαμαργιά ως Πρόεδρο, Μαρία Καρανάνου, Μίκα Πανάγου, Μαρία Δημάκη Ζώρα και Εδουάρδο Γεωργίου ως μέλη, αξιολόγησε τα τριάντα τέσσερα (34) έργα που κατατέθηκαν στο διαγωνισμό.

Απονέμει ομόφωνα το Κρατικό Βραβείο συγγραφής θεατρικού Έργου για Παιδιά έτους 2018 στο έργο Ράιαν και Νουρ ή… Νουρ και Ράιαν” της Αγγελικής Δαρλάση, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο “Φραντζέσκα Ξένου”, με το εξής σκεπτικό:

“Το έργο ξεχωρίζει για τη σωστή και ισορροπημένη θεατρική δομή και ανάπτυξη σε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που συγκροτούν τα δομικά και υφολογικά στοιχεία ενός δραματικού κειμένου (δράση, αφήγηση, πλοκή, συγκρούσεις, γλώσσα και έντονη προφορικότητα) με πολλαπλές δυνατότητες σκηνικής εικονοποίησης.

Πρόκειται για ένα αλληγορικό και συμβολικό κείμενο με αναγνωρίσιμα παραμυθιακά στοιχεία, ανοικτό σε σύγχρονες σκηνοθετικές διαμεσολαβήσεις, μέσα από αυτοσχεδιασμούς και σκηνογραφικές προτάσεις. Πρωτότυπο και σύγχρονο θέμα, ενδιαφέρουσα ιστορία και εξέλιξη, αναπτυγμένοι χαρακτήρες, απαλλαγμένο από ταμπού και διδακτισμό, ωραία γλώσσα, ισορροπημένη και απόλυτα ενταγμένη στη δραματουργία η χρήση των τραγουδιών και της μουσικής.

Συνδυάζει στοιχεία περιπέτειας με την παρουσία ενός κεντρικού αφηγητή και την εναλλαγή  ρόλων – φύλων μεταξύ χαρακτήρων ή και την μεταμόρφωσή τους (εμφανή στοιχεία της Commedia dell’ arte και των Σεξπηρικών έργων) με την δυναμική θέση της Βασίλισσας, ως γυναίκας που αποφασίζει για την τύχη της κόρης της. Στο περιεχόμενό του κυριαρχεί η αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι και στο κατά πόσο οι επιλογές μας  καθορίζουν την τύχη μας και τη ζωή μας”. 

Φέτος ειδικά, που δεν δόθηκε βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου ενηλίκων, καθώς ανάμεσα στα υποβληθέντα έργα δεν υπήρχε κάποιο κείμενο, το οποίο να πληροί όλες τις προδιαγραφές ενός ολοκληρωμένου, σύγχρονου θεατρικού έργου, η νίκη είναι…διπλή για το θέατρο για παιδιά, το οποίο είναι επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί και να σταματήσουν οι “αρπαχτές”. Σημειώνουμε ότι πέραν από την ομόφωνη βράβευση της Αγγελικής Δαρλάση, η Επιτροπή επισημαίνει ότι τα υποβληθέντα παιδικά έργα, στην πλειονότητά τους, στερούνται δομής και πρωτοτυπίας. Συγκεκριμένα παρατηρούνται τα εξής:

  1. Στην πλειονότητα των έργων που κατατέθηκαν κυριαρχεί μία εσφαλμένη ως σχεδόν παραποιημένη αντίληψη για το παιδί και τον ανήλικο θεατή γενικότερα, που αντλείται ερήμην του από τα animation – κόμικς και το χώρο του θεάματος.
  2. Στα έργα απουσιάζει σχεδόν παντελώς η επαφή με τη ρέουσα κοινωνική πραγματικότητα και η δημιουργία ηρώων – προτύπων με τους οποίους να μπορούν να ταυτισθούν τα παιδιά και οι νέοι. Δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου η παρουσία ενός στέρεου δραματικού πλαισίου που ευνοεί και αναδεικνύει ρεαλιστικές σχέσεις και καταστάσεις με μια χυμώδη, επικοινωνιακή, ρεαλιστική και ταυτόχρονα ελλειπτική γλώσσα που να προκαλεί και να ερεθίζει τη φαντασία του παιδιού.
  3. Τέλος τα θέματα που πραγματεύονται τα έργα ενισχύουν μια σχολική περιορισμένη θέση για το είδος, που οδηγεί σε αρκετές περιπτώσεις στη “σχολειοποίηση” του θεάτρου για ανήλικους θεατές. Το ανοίκειο δεν συνδιαλέγεται με το οικείο και γηγενές προς μία αναζήτηση του σημερινού παιδιού στην Ελλάδα.  Η ποίηση κι η ομορφιά, η έκπληξη κι η ανατροπή τροφοδοτείται και από ρεαλιστικές καταστάσεις, όπως ουσιαστικά και καίρια συναντά κανείς στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά.

Όπως, χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας, το θέατρο για παιδιά (όπως και η λογοτεχνία για παιδιά) είναι πολύ απαιτητικό είδος και σοβαρή υπόθεση – άλλο το τι συμβαίνει γύρω μας στη θεατρική πραγματικότητα. Μ’ αυτή την πεποίθηση γράφει κάθε φορά. Μ’ αυτό το όραμα θα συνεχίσει να γράφει (και) για παιδιά.

Leave a Reply