ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΕΝΑ ΣΩΣΤΑ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ;

BubbleGiaTalv-01

Το παιδί σας είναι έτοιμο να ξεκινήσει τα πρώτα του σχολικά βήματα και σίγουρα, θέλετε να του προσφέρετε ό,τι καλύτερο μπορείτε. Βρίσκεστε, λοιπόν, στη διαδικασία ανεύρεσης ενός Νηπιαγωγείου που να ανταποκρίνεται όσο το δυνατόν περισσότερο στις ανάγκες του. Κάποιοι προβληματισμοί σας όμως, μήπως δρουν ανασταλτικά στη λήψη οποιασδήποτε απόφασης; 

Στα πρώτα τέσσερα με πέντε χρόνια της ζωής του, το παιδί διαμορφώνει το μισό σχεδόν των δυνατοτήτων του για την ψυχική και νοητική του εξέλιξη. Σε αυτό συμβάλλουν τα μηνύματα που λαμβάνει, τα βιώματα που αποκτά και το περιβάλλον στο οποίο αλληλεπιδρά. 

Ποιο είναι λοιπόν, το περιβάλλον που θα του προσφέρει εκείνες τις συνθήκες που θα το βοηθήσουν να αναπτύξει ολόπλευρα την προσωπικότητά του; Ποιο σχολικό πλαίσιο θα μπορέσει να του παρέχει ένα ολοκληρωμένο υπόβαθρο προκειμένου να εξελιχθεί και να συνεχίσει ομαλά την πορεία του στο Δημοτικό αλλά και στις επόμενες βαθμίδες; Για τα παιδιά ηλικίας από 3 ετών και πάνω, το Νηπιαγωγείο δίνει την απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Γιατί; 

νηπιαγωγείο

Ένα καλά οργανωμένο Νηπιαγωγείο εφαρμόζει καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα τόσο για την γνωστική όσο και για την σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού, εστιάζοντας στους προσωπικούς του ρυθμούς και στο βαθμό ωριμότητάς του προκειμένου να του προσφέρει εξατομικευμένη μάθηση. 

Στόχος του Νηπιαγωγείου είναι, μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες με τη μορφή παιχνιδιού, να βοηθήσει το παιδί ώστε να οργανώνει τις νοητικές και κινητικές του διεργασίες, να εμπλουτίζει τις εμπειρίες του από το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να καλλιεργεί διαπροσωπικές σχέσεις με τους συμμαθητές του και τους εκπαιδευτικούς μέσα σε ένα σωστά οριοθετημένο πλαίσιο σχολικής τάξης, να εκφράζει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. 

Μία από τις βασικές αποστολές του Νηπιαγωγείου είναι επίσης, να οδηγήσει σταδιακά το παιδί από τον προφορικό στο γραπτό λόγο μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες αντιστοίχισης των ήχων κάθε λέξης με ένα γράμμα καλλιεργώντας παράλληλα, τη λεπτή του κινητικότητα, δηλαδή την ώριμη χρήση του χεριού του για να εκτελεί εργασίες που απαιτούν περισσότερη λεπτομέρεια. Παράλληλα, στόχος είναι να συνειδητοποιήσει τις βασικές μαθηματικές έννοιες και να αναπτύξει απαραίτητους μηχανισμούς λογικομαθηματικής σκέψης, πριν αρχίσει να μετράει. 

Με ειδικά σχεδιασμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι οποίες είναι ενταγμένες σε ένα ευρύτερο και ολοκληρωμένο αναλυτικό πρόγραμμα, το παιδί αποκτά σταδιακά όλες εκείνες τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ομαλή του μετάβαση στην Α’ Δημοτικού. 

Εκτός από τις γνωστικές δεξιότητες, το καλά οργανωμένο Νηπιαγωγείο προβλέπει στο αναλυτικό του εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ειδικές δράσεις που έχουν στόχο να αναπτύξουν κοινωνικά και συναισθηματικά το κάθε παιδί. Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η διαχείριση συναισθημάτων όπως ο θυμός, η απόρριψη, η αποτυχία και η ματαίωση με παράλληλη ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησής του. Παράλληλα, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η ενσυναίσθηση καλλιεργούνται μέσα από βιωματικές δράσεις και πραγματικά γεγονότα από τη σχολική καθημερινότητα. 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου καλύπτει ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων: εικαστικά, μουσική, θέατρο, αθλητισμός, πληροφορική, ξένες γλώσσες, κολύμβηση κλπ., προσφέροντας τα κατάλληλα ερεθίσματα σε κάθε παιδί προκειμένου να ανακαλύψει τις κλίσεις του μεγαλώνοντας. Εκτός αυτού, οι ποικίλες μορφωτικές επισκέψεις σε μουσεία και άλλους χώρους στοχευμένων δραστηριοτήτων διευρύνουν τους ορίζοντες των μικρών μαθητών. 

Βασική προϋπόθεση για την καλή λειτουργία του Νηπιαγωγείου είναι η καθημερινή παρουσία της Ψυχολόγου, η οποία επικεντρώνεται τόσο στις ανάγκες των γονέων με  εξειδικευμένες απαντήσεις ως προς τις ανησυχίες τους όσο και των παιδιών με υποστήριξη στις μαθησιακές και κοινωνικο-συναισθηματικές ανάγκες τους είτε ατομικά είτε ομαδικά. Στόχος είναι η εξελικτική ενδυνάμωση των παιδιών σε όλους τους τομείς μέσα από στοχευμένες δράσεις εντός της σχολικής ομάδας. Παράλληλα, η Ψυχολόγος συντονίζει συγκεκριμένο πρόγραμμα φωνολογικής ενημερότητας, το οποίο αποτελεί τη βάση της προανάγνωσης και της προγραφής. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί δεν μαθαίνει τη γραφή πιεστικά αλλά αβίαστα, ως εξελικτική μαθησιακή διαδικασία. 

Η λειτουργία Ιατρείου στο Νηπιαγωγείο που στελεχώνεται από έμπειρη νοσηλεύτρια και παιδίατρο, ο έλεγχος των επισκεπτών κατά την είσοδό τους στο σχολείο από προσωπικό ασφαλείας, η συντήρηση των εγκαταστάσεων και η άμεση επισκευή τους, η ασφαλής μεταφορά των παιδιών με σχολικά λεωφορεία, οι κτηριακές εγκαταστάσεις σύγχρονων προδιαγραφών με άμεση πρόσβαση στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους (χωρίς σκάλες και άλλα εμπόδια), συμπληρώνουν δυναμικά τα προαπαιτούμενα ενός σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος. 

Το σημαντικότερο όλων όμως, εξακολουθεί να είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Ειδικευμένοι και έμπειροι εκπαιδευτικοί εμπνέουν ασφάλεια στα παιδιά, εντοπίζουν τις καθημερινές τους ανάγκες και ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε αυτές. Χάρη στην κατάρτισή τους και στην πολυετή εμπειρία τους, μπορούν να ενημερώνουν ολοκληρωμένα τους γονείς για την εξελικτική πορεία των παιδιών τους και να δημιουργούν το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης στη μεταξύ τους σχέση. 

Σε αυτό το ταξίδι προς τη γνώση και την ολοκλήρωση της προσωπικότητας που ξεκινά στο Νηπιαγωγείο, η επιλογή σχολείου είναι σημαντική υπόθεση. Ενημερωθείτε, επισκεφθείτε Νηπιαγωγεία, γνωρίστε τα πρόσωπα που τα στελεχώνουν, διαμορφώστε τη δική σας άποψη. Βασιστείτε το ένστικτό σας αλλά και στη γνώμη των προσώπων που εμπιστεύεστε. Σίγουρα δεν είναι εύκολη η απόφαση, αλλά αν λάβετε υπόψη σας όσα αναφέραμε παραπάνω, θα μπορέσετε να κινηθείτε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η Έφη Νικολοπούλου είναι ψυχολόγος στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα.