ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;

σχολείοΚαθώς η ώρα που το πρώτο κουδούνι θα χτυπήσει πλησιάζει, είμαστε έτοιμοι ως γονείς να στηρίξουμε την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς; Φέτος εκτός από τις συνηθισμένες προετοιμασίες  για το σχολείο, πρακτικές και συναισθηματικές, καλούμαστε να συμπεριλάβουμε και την αβεβαιότητα λόγω του κορονοϊού τόσο για εμάς όσο και για τα παιδιά μας.

Ωράριο

Ας αρχίσουμε πρώτα με  την οργάνωση του ωραρίου των παιδιών. Στις διακοπές, η μέρα ήταν πιο χαλαρή για όλους και πιο ελεύθερη. Σταδιακά λίγο πριν το σχολείο αρχίσει, οι ρουτίνες του ύπνου και του πρωινού ξυπνήματος θα χρειαστεί να επανέλθουν πάλι στους ρυθμούς της σχολικής περιόδου ώστε τα παιδιά να επιστρέψουν ομαλά στην καθημερινότητά τους. Επίσης, μια συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τις προσδοκίες μας αναφορικά με τα ωράριά τους είναι σημαντική καθώς και η από κοινού συμφωνία για το πρόγραμμά τους. Γίνεται έτσι πιο ξεκάθαρο το τι περιμένουμε από αυτά σχετικά με το πόση ώρα θα χρησιμοποιούν τις οθόνες και πότε, πόση ώρα και πότε θα αφιερώνεται στο διάβασμα και πόση στο παιχνίδι καθώς και πότε είναι η ώρα του ύπνου και του ξυπνήματος.

Πρόγραμμα

Για να είμαστε όλοι πιο ήρεμοι, χρειάζεται να έχει οργανωθεί το πρόγραμμα της σχολικής χρονιάς δηλαδή το ωράριο πριν και μετά το σχολείο, ποιος παραλαμβάνει τα παιδιά και ποιος μένει μαζί τους μέχρι να επιστρέψουν οι γονείς εάν εργάζονται και οι δύο, πότε γίνεται το διάβασμα για το σχολείο και πότε οι εξωσχολικές δραστηριότητες,  καθώς και ποιος ο χρόνος για το παιχνίδι τόσο το ελεύθερο όσο και το οργανωμένο με φίλους.

Υλικά

Τα πρακτικά ζητήματα όπως η επιλογή και η αγορά σχολικής τσάντας καθώς και η συγκέντρωση ή αγορά των υλικών που ζητάει το σχολείο πρέπει να διευθετηθούν έγκαιρα ώστε να αποφευχθεί η πίεση και ο συνωστισμός της τελευταίας στιγμής.

Δεξιότητες Ζωής – Αυτονομία και αυτοδιαχείριση

Η σχολική χρονιά εκτός από τις εκπαιδευτικές δυνατότητες εκμάθησης δεξιοτήτων που επιφυλάσσει τόσο στους μικρούς όσο και στους μεγαλύτερους μαθητές, παρέχει ευκαιρία στους γονείς να εμφυσήσουν στα παιδιά τους αυτονομία και την ικανότητα της αυτοδιαχείρισης ώστε να βάλουν θεμέλια για δεξιότητες ζωής. Η επιλογή των ρούχων που θα φορεθούν κάθε μέρα, το να τα διαλέγουν από το προηγούμενο βράδυ, η τακτοποίηση της σχολικής τσάντας μετά το διάβασμα που έγινε στο σπίτι, το τσαντάκι με το σπιτικό φαγητό για σνακ και κολατσιό στο σχολείο, είναι υπευθυνότητες που μπορούν να αναληφθούν από τα ίδια τα παιδιά.  Επίσης, μέσω του διαβάσματος για το σχολείο που γίνεται στο σπίτι, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να βάζουν προτεραιότητες και να διαχειρίζονται τον χρόνο τους. Τα θεμέλια μπαίνουν νωρίς.

Συζήτηση και στήριξη

Συζητήστε με τα παιδιά πώς είναι γι’ αυτά η επιστροφή στο σχολείο μετά τις διακοπές, ακούστε τι έχουν να σας πουν και καθοδηγήστε τα να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους (αγωνία, φόβος, διστακτικότητα, ενθουσιασμός). Μιλήστε και ενημερώστε τα σχετικά με την αβεβαιότητα που έχει η φετινή σχολική χρονιά λόγω της πανδημίας covid-19. Ενημερώστε τα, πάντα με γνώμονα την ηλικία τους, ακούστε τους προβληματισμούς τους,  καθησυχάστε τα ώστε να μπορούν να διαχειριστούν τον πιθανό φόβο τους  και συζητήστε μαζί τους πιθανά σενάρια επίλυσης της πρακτικής επίδρασης την κατάστασης στο δικό σας σπιτικό και στη δική σας καθημερινότητα. Με πίστη, αισιοδοξία και μεθοδικότητα γίνετε το πρότυπο για το πώς αντιδράμε στην αβεβαιότητα και πως επιλύουμε τα προβλήματα της ζωής.

Η εκπαίδευση στις δεξιότητες ζωής είναι εξίσου σημαντικές με τις δεξιότητες που μαθαίνουμε μέσω των σχολικών μαθημάτων. Ο συνδυασμός των δύο είναι που δημιουργεί χαρούμενους και αυτόνομους ενήλικες.

Η Λυδία Μιχαήλ-Τάττη είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας εκπαιδευμένη στη Συνθετική Συμβουλευτική & στην ψυχοθεραπεία Gestalt.

Περισσότερες πληροφορίες www.synthesiscounselling.gr, synthesiscounselling@gmail.com

Leave a Reply