Τo Τaλκ συνάντησε την Ασπασία Σκουφίδη, μητέρα τριών παιδιών και ιδρύτρια του Playgroup Hellas και μίλησε μαζί της για το Παιχνιδοσκόπιο, το καινούργιο κέντρο προσχολικής αγωγής που ετοίμασε με μεράκι και άνοιξε τις πόρτες του πριν από λίγες ημέρες.
Καλησπέρα, Ασπασία. Θέλεις να μας πεις τι ακριβώς είναι το Παιχνιδοσκόπιο; Το Παιχνιδοσκόπιο είναι ένας χώρος προσχολικής αγωγής για παιδιά ηλικίας από 2,5 έως και 4,5 ετών. Καλύπτουμε, δηλαδή, τις παιδαγωγικές ανάγκες παιδιών μέχρι και το προνήπιο.
Πότε αποφασίσατε να το δημιουργήσετε και με ποια αφορμή; Τα προηγούμενα χρόνια, μέσα από την εμπειρία του Playgroup είδαμε πόσο σημαντικό ρόλο μπορεί και πρέπει να παίζει το παιχνίδι στη ζωή ενός παιδιού. Μέσα από τις ομάδες παιχνδιού, δοκιμάσαμε καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές που δίνουν στο παιδί την ελευθερία να δημιουργήσει, να εκφραστεί και να πειραματιστεί στο δικό του χρόνο και με το δικό του τρόπο. Είδαμε από πρώτο χέρι τα οφέλη του ελεύθερου παιχνιδιού και το πόσο σημαντικό είναι για αυτές τις ηλικίες. Στο τέλος κάθε χρονιάς υπήρχε πάντα το ερώτημα… Μετά το Playgroup τι; Μετά από αναζήτηση σχεδόν 3 ετών βρήκαμε τον χώρο που όχι μόνο πληροί τα κριτήρια και τις προδιαγραφές ασφαλείας που απαιτεί το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά καλύπτει και τις δικές μας πολύ αυστηρές απαιτήσεις για ένα οικογενειακό σχολείο με μεγάλο κήπο, άπλετο φως και αέρα στις αίθουσες και πολλές ευκαιρίες εξερεύνησης. Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε το Παιχνιδοσκόπιο.
Ποιες παιδαγωγικές μεθόδους χρησιμοποιείτε; Θεωρούμε ότι η παιδαγωγική διαδικασία οφείλει να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται συνεχώς, λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα στοιχεία που εμπλέκονται σε αυτή. Μετά από πολύχρονη μελέτη διαφόρων παιδαγωγικών θεωριών, έχουμε επιλέξει τα στοιχεία που μας εμπνέουν, μας εκφράζουν, βρίσκουν εφαρμογή και δημιουργούν την δική μας φιλοσοφία που μπορεί να εφαρμοστεί εδώ και τώρα στην Ελλάδα του 2017. Η αυτονομία και η αυτοεξυπηρέτηση του συστήματος Montessori, ο ρυθμός και τα φυσικά υλικά από την παιδαγωγική Waldorf- Steiner, το ατελιέ και οι ανοιχτές τάξεις από τα σχολεία Reggio Emilia, στοιχεία από την παιδαγωγική του Fröbel και πολλά άλλα στοιχεία έχουν αποτελέσει κομμάτια της παιδαγωγικής μας προσέγγισης. Ιδιαίτερη σημασία έχουμε δώσει και στα νεότερα ευρήματα των νευροεπιστημών για το πώς μαθαίνουν τα παιδιά βάσει της βιολογικής τους ανάπτυξης, καθώς και στους διαφορετικούς τρόπους που προσλαμβάνουν τις πληροφορίες γύρω τους, με βάση την θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner.
Πώς βοηθάτε το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον; Σημαντικό κομμάτι της παιδαγωγικής μας προσέγγισης είναι η ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο νέο περιβάλλον μέσα σε μια χρονική περίοδο δύο περίπου εβδομάδων, ακολουθώντας μοντέλα και πρακτικές που έχουν μελετηθεί στο εξωτερικό και που έχουν προσαρμοστεί στην προσωπικότητα κάθε παιδιού ξεχωριστά και στις ανάγκες της οικογένειας. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ομάδες παιχνιδιού (playgroups) που γίνονται καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν σε μεγάλο βαθμό με το χώρο και τις παιδαγωγούς.
Στο Παιχνιδοσκόπιο διδάσκονται και Αγγλικά. Είναι απαραίτητα από τόσο μικρή ηλικία; Ποιες μεθόδους εκμάθησής τους χρησιμοποιείτε; Τα Αγγλικά θεωρούνται πλέον βασικό κομμάτι της γνώσης που πρέπει να κατέχει κάθε άνθρωπος. Σύμφωνα με τη μελέτη των «παραθύρων ευκαιρίας» κατά την διάρκεια των οποίων ο εγκέφαλος είναι βιολογικά προετοιμασμένος για να αναδείξει νέες ικανότητες, η περίοδος αυτή για μια ξένη γλώσσα είναι η ηλικία 0-6 ετών. Τα Αγγλικά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας παιδαγωγικής, από την ώρα του φαγητού, το παιχνίδι στον κήπο ή την εκδρομή με native speaker Αγγλίδα παιδαγωγό και όχι ως μεμονωμένο εργαστήριο.
Μίλησέ μας για τον χώρο σας. Ακολουθούμε την φιλοσοφία των ανοιχτών τάξεων, πράγμα που σημαίνει ότι όλος ο χώρος είναι διαμορφωμένος σε γωνιές και οι παιδαγωγοί δημιουργούν περιβάλλοντα μάθησης και εξερεύνησης, με κυρίαρχο σκοπό να δημιουργήσουν στα παιδιά την ανάγκη να καλύψουν την έμφυτη δίψα τους για μάθηση. Ο εξωτερικός χώρος αποτελεί μέρος της παιδαγωγικής αίθουσας και η επαφή με το περιβάλλον γίνεται καθημερινά, ανεξαρτήτως καιρού, με τον κατάλληλο εξοπλισμού. Στο πλαίσιο ενός σύγχρονου forest school, μια φορά την εβδομάδα επισκεπτόμαστε το βουνό δίπλα μας, ενώ βασικό μέρος της παιδαγωγικής μας διαδικασίας είναι και οι εκδρομές σύνδεσης με την τοπική κοινότητα και άλλους χώρους πολιτισμού.
Με το φαγητό τι γίνεται; Πέρα από την βιολογική ικανοποίηση του αισθήματος της πείνας, στόχος της διατροφής είναι η γνωριμία με το φαγητό και η ανάπτυξη υγιεινών συνηθειών. To μενού μας περιλαμβάνει καθημερινά φρέσκα φρούτα και λαχανικά εποχής, προϊόντα ολικής άλεσης και πρόβεια ή κατσικίσια γαλακτοκομικά. Δεν χρησιμοποιούμε σχεδόν καθόλου ζάχαρη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες. Στόχος είναι, μέσα από την μίμηση, όλα τα παιδιά να μάθουν να τρώνε μόνα τους υγιεινά. Προσφέρουμε 4 γεύματα μέσα στην ημέρα, τα οποία παρασκευάζονται αυθημερόν στην κουζίνα μας, με τα πιο αγνά υλικά και προσφέρονται στα παιδιά σε μπουφέ, ώστε να επιλέγουν μόνα τους τι και πόσο θέλουν να φάνε.
Info: Το παιχνιδοσκόπιο μπορεί να φιλοξενήσει έως 37 παιδιά ηλικίας 2,5 έως 4,5 ετών υπό την επίβλεψη 4 παιδαγωγών. Λειτουργεί από 1 Σεπτεμβρίου έως 31 Ιουλίου από τις 7 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα.
Παιχνιδοσκόπιο
Κυκλάδων 61 Αγία Παρασκευή
F/B Παιχνιδοσκόπιο by Playgroup
e-mail: info@paixnidoskopio.gr
Τηλ. 210 6090772
No Responses