HAPPY END… ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Elementary school pupils running outsideΑγαπητοί γονείς,

Η σχολική χρονιά τελείωσε, μήπως ήρθε η ώρα της συγκομιδής; Ας μαζέψουμε τους καρπούς που θα θέλαμε να αξιοποιήσουμε. Δεν είναι οι βαθμοί αυτό που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει!

Θυμάστε όταν ήμαστε παιδιά με τι ενθουσιασμό περιμέναμε το τέλος της σχολικής χρονιάς; Θέλαμε να βάλουμε στην άκρη τη τσάντα με τα βιβλία και τα τετράδια και να ασχοληθούμε με την τσάντα της παραλίας και τις βόλτες με τα ποδήλατα. Αυτή η στάση μας απέναντι στο σχολείο ήταν απόρροια της νοητικής εικόνας που είχαμε στήσει στο μυαλό μας για την σχολική χρονιά. Με απλά λόγια ήταν ισοδύναμο των ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ, ΒΑΡΕΤΩΝ εργασιών και ΧΑΜΕΝΩΝ ωρών από παιχνίδι.

Σήμερα είναι η ευκαιρία μας να αλλάξουμε αυτή τη στάση των παιδιών μας απέναντι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σε όλους τους μαθητές των σχολικών βαθμίδων μπορεί να γίνει αυτή η μεταστροφή, αρκεί να ξεκινήσουμε μαζί τους μια συζήτηση απολογισμού. Το μυστικό είναι να έχετε από πριν προετοιμάσει στο μυαλό σας τους τομείς που θα άξιζε να γίνει αυτός ο απολογισμός.

Προσέξτε, δεν θα είναι σίγουρα οι βαθμοί τους. Οι τομείς που προτείνω να ασχοληθείτε είναι:

  • Η συνεργασία με τους συμμαθητές
  • Η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς
  • Οι τεχνικές που επέλεξε να ακολουθήσει για να τελειώνει γρηγορότερα τη μελέτη
  • Η υπευθυνότητά του απέναντι στον εαυτό του (διατροφή, ώρες ύπνου, προσωπική υγιεινή, άθληση/κίνηση)
  • Η υπευθυνότητά του απέναντι στο περιβάλλον του (ανακύκλωση, βοήθεια με δουλειές του σπιτιού, κοινωνική συμπεριφορά/ευγένεια στους τρίτους…)
  • Γνωσιακή απόδοση (γνώσεις που νιώθει ότι απέκτησε…)
  • Καλλιτεχνική απόδοση (δημιουργήματα και τέχνες που αισθάνεται ότι βελτιώθηκε/τραγούδι, χορός, ζωγραφική…)
  • Συναισθηματική Ανάπτυξη (έγινε πιο ώριμος, ελέγχει το θυμό του ή την απογοήτευσή του και με ποιο τρόπο)

Κλειδί της επιτυχίας του εγχειρήματος θα είναι να έχετε από πριν ανακαλύψει τα θετικά (έστω και ένα) στοιχεία που είχε αυτή η σχολική χρονιά. Αφήστε το να εκφράσει τις σκέψεις του, εφόσον έχετε από την αρχή της συζήτησης συμφωνήσει για τους τομείς που θα συζητήσετε.

Το λεξιλόγιο σας θα διαμορφωθεί ανάλογα με την βαθμίδα φοίτησης του παιδιού σας. Για τον κάθε τομέα εξηγήστε του τι εννοείτε και κατόπιν φτιάξτε μια οριζόντια γραμμή κάτω από τον κάθε τομέα με ένα + από την πάνω πλευρά και ένα – από την κάτω πλευρά. Σας δείχνω ένα παράδειγμα.

Συνεργασία με εκπαιδευτικούς 

Σεπτέμβριος                                                                                                                                                   Ιούνιος

+

                  

Η πορεία του μπορεί να είναι σταθερά ανοδική ή να ξεκίνησε από το μείον και να έφτασε πολύ ψηλά στην θετική περιοχή. (Είχα μια υπέροχη ανάλογη συζήτηση με έναν έφηβο που ξεκίνησε με δύο αποβολές την σχολική χρονιά και κατέληξε σε θετικό πρόσημο τον Ιούνιο). Κατά τη διάρκεια της συζήτησης δείξτε διάθεση συνεργασίας και μην προτείνετε εσείς λύσεις. Περιμένετε να ακούσετε τις σκέψεις του παιδιού σας.

Η συζήτηση αυτή προτιμότερο είναι να γίνει ώρα που θα είστε και οι δύο ή οι τρεις ξεκούραστοι και ευδιάθετοι. Δεν είναι σίγουρο ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα. Συζητήστε όσο έχετε την προσοχή του παιδιού σας και τη διάθεση και αφήστε το υπόλοιπο για την επόμενη ημέρα. Δώστε του χρόνο να ωριμάσει μέσα του, είναι κάτι καινούργιο για αυτό και για εσάς υποθέτω.

Αναλογιστείτε τα οφέλη. Τα παιδιά σας θα αντιληφθούν ότι ενδιαφέρεστε για το σύνολο της προσωπικότητάς τους και όχι για έναν ξερό βαθμό. Χτίζουν σχέση εμπιστοσύνης μαζί σας και ωριμάζουν στην σκέψη συνειδητοποιώντας, ότι υπάρχει μια πιο σύνθετη προσέγγιση της στάσης μας απέναντι στην εκπαίδευση και το ρόλο μας σε αυτή. Είναι μια διαδικασία που συμμετέχουν και την επηρεάζουν και δεν τους επιβάλλεται όπως θέλουμε να φαίνεται.

Αν και πάντα προτείνω να συζητήσετε με τους εκπαιδευτικούς των παιδιών σας στο τέλος της σχολικής χρονιάς για να ανακαλύψετε κρυφές πτυχές που ίσως έχουν να σας αποκαλύψουν, έχω παρατηρήσει ότι το κλίμα των ημερών επηρεάζει και εκείνους με αποτέλεσμα να μην θέλουν στο τέλος της χρονιάς να τους θυμούνται για κάποια ανάγκη του μαθητή τους που αποκάλυψαν. Ενδεχομένως να τους ανησυχεί και η αντίδραση των γονέων για το ερώτημα γιατί δεν μου το είπατε νωρίτερα ή για το πως εκείνοι δεν το χειρίστηκαν με επιτυχία. Θυμηθείτε ότι είναι άνθρωποι και όχι πολυεργαλεία. Είναι δάσκαλοι μιας ομάδας και όχι θεραπευτές της ειδικής αγωγής που οργανώνουν μια ατομική προσέγγιση.

Έχοντας όλες αυτές τις ιδέες στο μυαλό σας, εύχομαι καλή επιτυχία στην προσπάθεια σας. Είμαι σίγουρη ότι όταν οι γονείς προσπαθούν, τα παιδιά πάντα ωφελούνται.

Για τους μαθητές όλων των βαθμίδων αξίζει να ακούσουμε κάποιες ιδέες. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το αντίστοιχο βίντεο.

Η Ειρήνη Κιάμου Μ.Α. CCC-SLP είναι Παθολόγος Λόγου & Ομιλίας, Επιστημονική Υπεύθυνη της ομάδας «ΕΥΛΟΓΟΝ».

Leave a Reply