ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

δυσγραφίαΗ γραφή είναι μία πολυσύνθετη ικανότητα που σχετίζεται με την ολοκλήρωση τόσο των κινητικών όσο και των αισθητικών δεξιοτήτων του παιδιού και είναι σημαντική για τη σχολική επιτυχία. Η λεγόμενη δυσγραφία, δηλαδή η δυσκολία της γραφής, επηρεάζει άμεσα το παιδί στη μαθησιακή του εικόνα.

Για να καταφέρει ένα παιδί να εξελίξει τον γραπτό του λόγο θα πρέπει να έχει κατακτήσει ορισμένες δεξιότητες, οι οποίες θα πρέπει να έχουν αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να συμβαίνουν αυτόματα. Πιθανές δυσκολίες που μπορεί να παρουσιαστούν και να σημαίνουν δυσγραφία είναι οι εξής:

– Το παιδί δυσκολεύεται ν’ αποφασίσει με ποιο χέρι θα γράψει.

– Κρατά το εργαλείο γραφής με μη λειτουργικό τρόπο.

– Δυσκολεύεται να διατηρήσει σωστή στάση σώματος σε καθιστή θέση για αρκετή ώρα.

– Σκύβει κοντά στο τραπέζι ενώ γράφει ή ζωγραφίζει.

– Δεν ακουμπά τον καρπό στο τραπέζι όταν γράφει (τον έχει στον αέρα).

– Τοποθετεί λάθος το χαρτί στο τραπέζι (περισσότερο από 45 μοίρες απόκλιση).

– Ασκεί μικρή πίεση στο χαρτί (γράφει αχνά).

– Ασκεί μεγάλη πίεση στο χαρτί (τρυπάει το χαρτί, σπάει τη μύτη του μολυβιού).

– Κουράζεται εύκολα.

– Αποφεύγει δραστηριότητες γραφής – ζωγραφικής.

– Δυσκολεύεται να σχηματίσει σχήματα ή γράμματα.

– Κάνει καθρεπτισμούς (π.χ γράφει 3 αντί για ε).

– Ξεκινά να γράφει με φορά από τα δεξιά προς τ’ αριστερά.

– Δυσκολεύεται να γράψει σε ευθεία γραμμή (τα γράμματά του έχουν ανοδική ή καθοδική κλίση).

– Δεν αφήνει κενά μεταξύ των λέξεων.

– Κάνει δυσανάλογα γράμματα (άλλα μεγάλα και άλλα μικρά).

– Τα σχήματα ή τα γράμματα δεν είναι ολοκληρωμένα (λείπει κάποιο μέρος τους).

– Γράφει γράμματα με ανάποδη φορά (από κάτω προς τα πάνω και από δεξιά προς τ’ αριστερά).

– Γράφει με αργό ρυθμό.

Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί το επίπεδο γραφικής απόδοσης του παιδιού και συμβάλλει ώστε να αντιμετωπιστεί η δυσγραφία αν αυτή εντοπιστεί.

Η Ελένη Κοσμοπούλου είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια και θα τη βρείτε στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, όπου πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των κινητικών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης εργοθεραπείας βασισμένο στη θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εργοθεραπεία και την αισθητηριακή ολοκλήρωση, δείτε τη σχετική ενότητα.

Leave a Reply