ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ CREATIVE LEARNING

THEATRO 3Ανάμεσα στα χιλιάδες κοινωνικά προβλήματα από τα οποία ταλανίζεται αυτή η χώρα, ένα ακόμη ήρθε να προστεθεί στο ενεργητικό της: οι μεταναστευτικές ροές από Ανατολικές Χώρες. Ήταν ένα θέμα που με απασχολούσε ανέκαθεν. Γιατί οι άνθρωποι φεύγουν, ξεριζώνονται, αφήνουν τη γλώσσα, τον τόπο, την πατρίδα που τους προσδιορίζει; Μα σίγουρα για να βρουν έναν καλύτερο τόπο να δημιουργήσουν, να εργασθούν, να ζήσουν και όχι απλώς να «αναπνέουν». Το θέμα της μετανάστευσης έχει πολλές προεκτάσεις που δεν μπορούν να αναλυθούν σε ένα κείμενο μικρό. Μερικές φορές τα λόγια περιττεύουν. Αυτό όμως το οποίο είναι σίγουρο είναι ότι  οι άνθρωποι που έρχονται εδώ πρέπει να ενταχθούν σε μια κοινωνία, εντελώς διαφορετική από τη δική τους, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στο εσωτερικό της.

To ΚΕΝΤΡΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΑΪΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, το ερευνητικό κέντρο του θεάτρου ΑΕΡΟΠΛΟΙΟ, ασχολείται χρόνια με τα παιδιά (είτε μέσω θεατρικών παραστάσεων, είτε άλλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων) γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον, οι επόμενοι πολίτες του κόσμου. Έτσι, εδώ και τρία χρόνια δημιουργήσαμε τη μέθοδο διδασκαλίας Creative Learning: πώς οι θεατρικές τεχνικές  μπορούν να βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό ούτως ώστε το μάθημα να γίνει ελκυστικό, πιο κατανοητό, να εντυπωθεί στα παιδιά ως κατακτημένη γνώση και όχι ως στείρα αποστήθιση. Και τα καταφέραμε. Η μέθοδος πέρασε από τη θεωρία στην πράξη και τα σχόλια παιδιών και εκπαιδευτικών είναι γεμάτα ενθουσιασμό.

Μελετώντας τη μέθοδο Creative Learning, η Action Synergy, επικεφαλής του προγράμματος SEDINCreative Methods for Successful Inclusion in Multicultural Schools μας κάλεσε να συνεργαστούμε ώστε η μέθοδος της Δημιουργικής Μάθησης να μετεξελιχθεί και να εφαρμοστεί πάνω στις ανάγκες των παιδιών των μεταναστών. Να διαμορφωθεί με ένα τρόπο ώστε να αποτελέσει ένα δυνατό όπλο και εργαλείο για τον εκπαιδευτικό διαπολιτισμικών σχολείων, ούτως ώστε να έρθει σε επαφή με αυτά τα παιδιά, να τα βοηθήσει να ενταχθούν και να εξελιχθούν μέσα σε ένα εντελώς διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον.

THEATRO 1

Έτσι, πάντα σε συνεργασία με την Action Synergy και τους άλλους Ευρωπαϊκούς φορείς-συνεργάτες του προγράμματος, ξεκινήσαμε μία ενδελεχή έρευνα. Αναλύσαμε τα χαρακτηριστικά των μαθητών-μεταναστών (δυσκολία στη γλώσσα, διαφορετικά θρησκευτικά πιστεύω, καχυποψία απέναντι στο νέα κοινωνία, αδυναμία έκφρασης συναισθημάτων κλπ) και καταλήξαμε στη «λειτουργία» που πρέπει να ακολουθεί ο εκπαιδευτικός ώστε να διδάξει ένα μάθημα: να δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον, να κερδίζει την εμπιστοσύνη, να διδάσκει τα μαθήματα με τρόπο που θα τίθεται σε εφαρμογή όλες οι λειτουργίες του παιδιού (κίνηση, νόηση, συναίσθημα). Με αυτόν τον τρόπο, τα ζωτικής σημασίας μαθήματα, όπως η Γλώσσα, η Γεωγραφία κλπ μπορούν να μεταδοθούν με ευφάνταστο τρόπο, που σίγουρα δε θα περάσει απαρατήρητος από τα παιδιά. Η γνώση θα γίνει κτήμα. Έτσι, η Δημιουργική Μάθηση με τη βοήθεια της διδακτικής μεθόδου Montessori, δημιούργησε μελέτες περίπτωσης για να παρουσιάσει με ποιον τρόπο θα υλοποιηθούν όλα τα παραπάνω.

Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής, καθώς πιστός στο όραμά μου, ασχολούμαι με τέτοια ευαίσθητα θέματα. Το θέατρο δεν είναι αθώο, ούτε και έξω από τα κοινωνικοπολιτικά τεκταινόμενα. Ζούμε σε τρομερές εποχές καταστροφής και δημιουργίας ταυτόχρονα. Αυτό δεν ξέρω αν έχει ιστορικό προηγούμενο. Από τη μία μια ιλιγγιώδης τεχνολογική ανάπτυξη που αδυνατεί κανείς να παρακολουθήσει και απ’ την άλλη καταστροφή λαών, κρατών, θεσμών. Το θέατρο, η Τέχνη στο σύνολό της, δεν μπορεί παρά να βοηθά με το δικό της τρόπο στην επίλυση, ή έστω στην «απάλυνση» των προβλημάτων, αυτών των χαλεπών καιρών.

KAMTSHS

INFO

Ο Νίκος Καμτσής είναι σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ και του ΑΕΡΟΠΛΟΙΟ, ένα θέατρο για παιδιά. Επιπλέον, είναι ο επικεφαλής του ερευνητικού ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΑΪΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ.

Χρήσιμα links για πληρέστερη ενημέρωση: www.theatrestudies.gr, www.aeroplio.gr, www.topos-allou.gr

Για τη μέθοδο Creative Learning: http://creativitylearning.eu

Για το πρόγραμμα SEDIN: http://action.gr/

Leave a Reply