ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ

Δεν είναι μόνο η γεύση που κάνει τα μικρότερα μέλη της οικογένειας να αγαπήσουν ένα φαγητό. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν ένα γεύμα με κριτήριο τη γενικότερη ευχαρίστηση που αποκομίζουν από αυτό. Γιαυτό καλό είναι να συμμετέχουν και στην παραγωγή του. Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους και δεν είναι απαραίτητο να  μετατραπούν σε μικρούς master chef. Μέσα από την προετοιμασία ενός γεύματος μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά χιλιάδες πράγματα και να τους προκαλέσουμε το ενδιαφέρον να αναμειχθούν σε αυτό με άλλους, μη μαγειρικούς, τρόπους. Πλένοντας λαχανικά μπορούμε να τους εξηγήσουμε τι σημαίνει γεωργική παραγωγή. Μπορούμε να τους μιλήσουμε για το περιβάλλον με αφορμή τα σκουπίδια που παράγουμε την ώρα της προετοιμασίας. ¨Η να θυμηθούμε στιγμές από την ιστορία της ανθρωπότητας. Η ζάχαρη π.χ. είναι μια καλή αφορμή για να τους εξηγήσουμε την εμφάνιση της σκλαβιάς σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το σημαντικότερο είναι να τα κάνουμε να κατανοήσουν το σεβασμό που πρέπει να δείχνουν στο φαγητό γιατί εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο ζούν χωρίς την καθημερινή παρουσία του στο τραπέζι τους. Η δυνατότητα του παιδιού να κατανοήσει όλα αυτά τα πράγματα είναι τεράστια και η γνώση που θα πάρει θα το κατευθύνει στο υπόλοιπο της ζωής του. Το φαγητό είναι το μοναδικό πράγμα που θα αντιμετωπίζει στην κοινωνική του ζωή καθημερινά και κατά συνέπεια σημαντικό στοιχείο στην εξέλιξή του. Το μαγείρεμα χρειάζεται προετοιμασία και οργάνωση ειδικά σε ό,τι αφορά στα συστατικά γιατί δεν θα θέλετε να ψάχνετε τα ντουλάπια και το ψυγείο την ώρα που τα παιδιά είναι στην κουζίνα έτοιμα για «παιχνίδι». Εξηγήστε τους προσεχτικά τα όρια της ζεστής κουζίνας και την επικινδυνότητα των ματιών. Προσπαθήσετε να ετοιμάσετε από πριν ένα συνταγολόγιο απλό και με φωτογραφίες, αν γίνεται, έτσι ώστε να έχουν κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό τους.Τέλος φροντίστε οι συνταγές να μην είναι πολύπλοκες και να μην απαιτούν πολύ χρόνο.

Οι δύο συνταγές που ακολουθούν είναι χαρακτηριστικά δείγματα παιδικού και όχι μόνο φαγητού.

ΜΑΚΑΡΟΝΙΑ ΨΗΤΑ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΜΕ ΤΥΡΙ, ΜΠΡΟΚΟΛΟ ΚΑΙ ΚΟΥΝΟΥΠΙΔΙ

500 γραμ κοφτό μακαρονάκι
200 γραμ μπρόκολο κομμένο σε μικρά κομμάτια
200 γραμ κουνουπίδι κομμένο σε μικρά κομμάτια
2 κουταλιές αλεύρι
3 κουταλιές ελαιόλαδο
2 κουταλιές βούτυρο
1 λίτρο γάλα
4 φύλλα δάφνη
4 τομάτες ψιλοκομμένες
2 σκελίδες σκόρδο ψιλοκομμένο
150 γραμ τριμμένη παρμεζάνα
150 γραμ. τριμμένη γκούντα
1 κουταλάκι φρέσκο θυμάρι
½ κούπα τριμμένη φρυγανιά
1 πρέζα μοσχοκάρυδο
Αλάτι και πιπέρι

Ζεσταίνουμε μπόλικο νερό σε μια κατσαρόλα και μόλις κοχλάσει βράζουμε το κουνουπίδι για δύο λεπτά. Το βγάζουμε από το νερό και τα βάζουμε σε ένα σουρωτήρι και κάτω από τη βρύση. Το περνάμε με αρκετό κρύο νερό και το αφήνουμε να στραγγίξουν. Ζεσταίνουμε νερό σε μια κατσαρόλα και αφού το αλατίσουμε καλά, βράζουμε τα μακαρόνια για το μισό χρόνο απ’ ότι αναγράφεται στη συσκευασία. Τα βγάζουμε από το ζεστό νερό και τα αφήνουμε να σουρώσουν καλά. Σε ένα τηγάνι ζεσταίνουμε το βούτυρο και προσθέτουμε το σκόρδο και το θυμάρι. Σιγά σιγά προσθέτουμε το αλεύρι και το ανακατεύουμε συνεχώς μέχρι να πάρει την μορφή αλοιφής. Αν χρειαστεί προσθέτουμε και λίγο έξτρα βούτυρο ή ελαιόλαδο. Μόλις το αλεύρι αρχίσει να παίρνει χρώμα προσθέτουμε όλο το γάλα, το μοσχοκάρυδο και την δάφνη και το αφήνουμε να σιγοβράσει σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία για πέντε περίπου λεπτά ανακατεύοντας συνέχεια. Προσοχή δεν κάνει να αφήσουμε το μείγμα να δέσει. Αν αυτό συμβεί προσθέτουμε λίγο νερό. Μόλις είναι έτοιμο, αφαιρούμε τη δάφνη. Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς. Σε ένα αναλόγου μεγέθους ταψί βάζουμε το ελαιόλαδο και το αλείφουμε στα τοιχώματα. Προσθέτουμε  τα μακαρόνια, τα λαχανικά και την ψιλοκομμένη τομάτα και τα απλώνουμε σε όλο το ταψί. Αλατοπιπερώνουμε καλά. Προσθέτουμε τα τυριά και περιχύνουμε όλο το ταψί με το μείγμα από το αλεύρι και το γάλα. Πασπαλίζουμε την επιφάνεια του ταψιού με τη φρυγανιά και το ψήνουμε μέχρι να ροδίσει καλά, για 30 περίπου λεπτά.

ΓΙΑΟΥΡΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

1 κεσεδάκι γιαούρτι
1 κουταλιά σταφίδες
1 κουταλιά καθαρισμένο ηλιόσπορο
1 κουταλιά φυστικοβούτυρο
½ μήλο καθαρισμένο και κομμένο σε κομμάτια

Αναμειγνύουμε όλα τα συστατικά με το γιαούρτι πολύ καλά και τα μεταφέρουμε σε ένα γυάλινο βαζάκι που μπορούμε να σφραγίσουμε. Ο συνδυασμός των υλικών αποτελεί ένα τέλειο γεύμα, όχι μόνο για το σχολείο αλλά για οποιαδήποτε στιγμή της μέρας και ιδιαίτερα το πρωί.

Leave a Reply