miloi ago georgiou leftmiloi ago georgiou left
miloi ago georgiou rightmiloi ago georgiou right

ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Συχνά γίνεται λόγος για την υγιεινή διατροφή και πόσο σημαντικό είναι τα παιδιά μας να εκτεθούν σε αυτήν στη μικρή ηλικία ώστε να επιλέγουν να τρώνε υγιεινά και σαν ενήλικες. Αυτό είναι φυσικά πάρα πολύ σημαντικό, όμως δεν είναι αρκετό από μόνο του. Καμιά φορά πιο σημαντικό από το ΤΙ τρώνε τα παιδιά μας είναι το ΠΩΣ τρώνε τα παιδιά μας. Είναι δηλαδή εξίσου μεγάλη πρόκληση να μεγαλώσουμε παιδιά που θα έχουν υγιή σχέση με το φαγητό, ειδικά σε μία εποχή που οι διατροφικές διαταραχές γίνονται όλο και πιο συχνό φαινόμενο. Τι σημαίνει υγιής σχέση με το φαγητό; Σημαίνει να τρώμε για θρέψη, να απολαμβάνουμε το φαγητό μας και να τρώμε όταν πεινάμε και όσο πραγματικά θέλουμε να φάμε. Πώς όμως μπορούμε να μεγαλώσουμε τέτοια παιδιά;

ΓΙΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥΣ
Το έχετε ακούσει χίλιες φορές, αλλά είναι το πιο σημαντικό. Τα παιδιά ασυναίσθητα αναπαράγουν αυτό που σας βλέπουν να κάνετε. Αν τα παιδιά σας βλέπουν να υπερκαταναλώνετε τροφές βλαβερές ή όχι, να τρώτε γρήγορα, χωρίς να απολαμβάνετε την τροφή θα κάνουν και αυτά το ίδιο. Αν η ενασχόληση σας με το φαγητό είναι συχνή και υπερβολική, θα αρχίσουν και τα παιδιά να κάνουν το ίδιο, ή ίσως ,σε κάποιες αναπτυξιακές φάσεις, να αρνούνται τελείως την τροφή. Μην κάνετε συνέχεια δίαιτες και μην μιλάτε στα παιδιά για θερμίδες και κιλά.

ΝΑ ΤΡΩΤΕ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΟΣΟ ΠΙΟ ΣΥΧΝΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ
Το να μάθουν τα παιδιά ότι το φαγητό είναι μέρος του καθημερινού προγράμματος, ότι προγραμματίζουμε τρία ή τέσσερα υγιεινά γεύματα κάθε μέρα και ότι μαζευόμαστε γύρω από το τραπέζι για να φάμε και να ‘συναντηθούμε’ σαν οικογένεια είναι ένα εφόδιο και μια συνήθεια που θα τα βοηθήσει σε όλη τους τη ζωή. Αυτό φυσικά μπορεί λόγω συνθηκών να μην είναι δυνατόν κάθε μέρα. Είναι όμως καλό να το επιδιώκουμε σε κάθε ευκαιρία. Ακόμη όταν τρώει κάποιο παιδί το βραδινό του, μπορούμε, αντί να το αφήνουμε μόνο του στην κουζίνα να του κάνουμε παρέα και να μιλήσουμε μαζί του. Ας περιμένει το πλύσιμο των πιάτων για αργότερα. Κάποιες φορές η καθημερινότητα κάνει τους γονείς να θεωρούν φροντίδα μόνο το φαγητό. Έτσι, το παιδί, στην εφηβεία και την ενήλικη ζωή έχει μάθει αντί να ικανοποιεί τις άλλες ανάγκες του, να τις καλύπτει με το φαγητό.

ΤΟ ΖΥΓΙΣΜΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΥ
Πολλές φορές οι γονείς δίνουν μεγάλη έμφαση στο βάρος του παιδιού, και ανησυχούν μήπως είναι υπέρβαρο ή λιποβαρές και ζυγίζουν συχνά τα παιδιά στο σπίτι, συζητούν μπροστά τους για το βάρος ή την ανάπτυξή τους και αυτό γίνεται κεντρικό θέμα στην οικογένεια.  Τα παιδιά πρέπει να παρακολουθούνται στον παιδίατρο στα τακτικά ραντεβού τους. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για τα νεογέννητα ή για τα πρόωρα μωρά που σε κάποιες περιπτώσεις χρειάζονται συχνότερη παρακολούθηση. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις όμως, το άγχος για την ανάπτυξη του παιδιού μόνο προβλήματα θα φέρει. Αν δείτε ότι το παιδί έχει πραγματικά πρόβλημα παχυσαρκίας, προσπαθήστε να εφαρμόσετε μια υγιεινή ζωή σαν οικογένεια, μην το βλέπετε μόνο ως πρόβλημα του παιδιού.

ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ
Το να στερούμε και να απαγορεύουμε κάποιες τροφές εντελώς από τα παιδιά μας, (εκτός φυσικά αν δεν είναι κατάλληλα για την ηλικία τους ή έχουν κάποιο ιατρικό πρόβλημα) θα φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα καθώς θα μεγαλώνουν.  Φυσικά αυτό δε σημαίνει ότι κάθε μέρα δίνουμε στα παιδιά γλυκά και τυποποιημένα προϊόντα χωρίς μέτρο. Τα επιτρέπουμε περιστασιακά (στα πάρτι, σε κάποια εκδρομή κλπ) και εξηγούμε ότι δεν τα επιλέγουμε κάθε μέρα γιατί δεν είναι η καλύτερη τροφή ούτε για τα παιδιά ούτε για τους μεγάλους.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ ΔΙΑΙΤΑ
Η οργανική και ψυχολογική στέρηση που μπορεί να  προκαλέσει μια δίαιτα σε ένα μικρό παιδί υπάρχει περίπτωση να είναι πολύ πιο καταστροφική από ότι ένα ή δύο παραπανίσια κιλά. Το να μάθει από μικρό το φαύλο κύκλο δίαιτα- αύξηση βάρους κ.ο.κ. θα το οδηγήσει πιο εύκολα μεγαλώνοντας στις διατροφικές διαταραχές. Αν το παιδί σας έχει πραγματικά κάποιο πρόβλημα βάρους, καλύτερα να το αντιμετωπίσετε δραστηριοποιώντας όλη την οικογένεια για μια πιο ενεργή ζωή, με περισσότερη άσκηση! Πάρτε φυσικούς χυμούς και φρούτα και πηγαίνετε στο πάρκο, διασκεδάστε με τα παιδιά, χορέψτε, πάρτε ποδήλατα για όλη την οικογένεια, κολυμπήστε… Θα δεθείτε σαν οικογένεια, και το παιδί δε θα νοιώσει ότι το πάτε στο πάρκο για να τρέξει αυτό που κάτι κακό έχει, αλλά ότι περνάτε καλά και ευχάριστα μαζί.

ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΜΕΣΟ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΟΥΤΕ ΤΙΜΩΡΙΑΣ
Είναι μέσο θρέψης και απόλαυσης, αλλά αν το χρησιμοποιείτε για να δελεάσετε ή να τιμωρήσετε το παιδί δεν προάγετε σε καμία περίπτωση την υγιή του σχέση με την τροφή. Σε καμία περίπτωση δε, δεν κοιμίζουμε το παιδί νηστικό γιατί έκανε κάτι που δεν έπρεπε. Η κάλυψη των βιολογικών αναγκών του παιδιού είναι αναφαίρετο δικαίωμα του.

ΜΗ ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ ΜΑΜΑ!
Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό. Μην το συγκρίνετε με τα αδέρφια του, με τα παιδιά των φίλων σας, με το ξαδερφάκι του που σε αυτή την ηλικία έμοιαζε μεγαλύτερο και λοιπά. Είναι ξεχωριστό βιολογικά, πνευματικά και συναισθηματικά και σημασία έχει να είναι χαρούμενο, ευτυχισμένο και να νοιώθει αποδεκτό!

Η Κατερίνα Καρασάββα είναι Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια και μπορείτε να τη βρείτε στο http://en-dia-ferw.blogspot.gr/ 

Share Button
ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
5 (100%) 1 vote


Όμοια άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

 
CLOSE
CLOSE