ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;

Το παιδί σας έχει δυσπραξία… Οι θεραπευτές, πολλές φορές, ξεχνάμε πως οι γονείς δεν είναι εξοικειωμένοι με την ορολογία που συχνά χρησιμοποιούμε μεταξύ μας για να επικοινωνήσουμε πληροφορίες σχετικά με κάποιο πιτσιρίκι. Και κάπου εκεί, θα δούμε την έκφραση απορίας ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους για τα «ακαταλαβίστικα» που λέμε… Θα ήταν χρήσιμο να μην παραλείπουμε να τους εξηγούμε την «ορολογία» μας…

Πράξη, δυσπραξία, διαταραχή του κινητικού συντονισμού, δυσκολίες στον ιδεασμό… Τι είναι αυτό που έχει το παιδί μου; Είναι απλά αδέξιο;

Πράξη είναι η ικανότητα ενός ατόμου να συλλαμβάνει και να σχεδιάζει μια νέα κινητική δράση σαν απάντηση στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος. Όταν αναφέρουμε πως ένα παιδί έχει δυσπραξία, τότε υπάρχουν δυσκολίες στα κομμάτια της πράξης. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά με δυσπραξία παρουσιάζουν δυσκολία στη μετάφραση των αισθητηριακών πληροφοριών του περιβάλλοντος σε μη οικείες κινητικές δράσεις, στον προγραμματισμό νέων κινητικών μοντέλων ή στην εμπλοκή κινητικών δραστηριοτήτων με πολλαπλά στάδια. Για παράδειγμα, ο σχεδιασμός που κάνει ένα παιδί για μετακινηθεί μέσα σε μια τάξη, γεμάτη από παιδιά, με στόχο να αφήσει μια εργασία στην έδρα της δασκάλας. Η δυσπραξία μπορεί να εκδηλωθεί ως δυσκολία στην αδρή κίνηση (μεγάλες κινήσεις του σώματος), στη λεπτή κίνηση (κινήσεις χειρισμού μικροαντικειμένων), στις κινήσεις της στοματικής κοιλότητας ή σε συνδυασμό όλων των παραπάνω.

Τα παιδιά με δυσπραξία συχνά εμφανίζουν χαμηλή αντοχή στη ματαίωση και πολλά έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, λόγω των συχνών αποτυχιών στην απόδοσή τους κατά την εμπλοκή τους σε βασικές κινητικές δραστηριότητες. Επιθυμούν τη συμμετοχή τους στο ποδόσφαιρο με τους φίλους τους, στη μετακίνηση με ένα skateboard, στην ανεξαρτητοποίησή τους στις καθημερινές δραστηριότητες αυτοφροντίδας, αλλά δυσκολεύονται έντονα και το αποτέλεσμα δεν είναι σε κάθε περίπτωση το επιθυμητό.

Οι δυσκολίες που συνδέονται με τη δυσπραξία έχουν επιπτώσεις στη ζωή και τη μάθηση ενός παιδιού, στο σπίτι, στο σχολείο και στο παιχνίδι. Ας τους δώσουμε τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος. Αν παρατηρήσετε δυσκολίες εμπλοκής του παιδιού στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ένδυση-έκδυση, παιχνίδι, διάβασμα, γραφή, χειρισμός μπάλας κλπ) συγκριτικά με τη χρονολογική του ηλικία, μη διστάσετε να το συζητήστε με τον παιδίατρό σας, ή με κάποιον ειδικό.

Η Όλγα Καμπιώτη είναι Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια και θα τη βρείτε στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής 

Leave a Reply